Haaveena uudenkarhea auto? Mietipä vielä

Tarjoaako autoliike houkuttavaa hyvityshintaa vähän ajetusta käytetystä autosta? Saisit tilalle tuliterän auton, edullisella rahoitussopimuksella ja loistovarustuksella. Taloussanomat kertoo, kuinka uuden ja käytetyn kulut eroavat.

| Päivitetty

Uudessa autossa on puolensa, mutta taloudellisesti kannattavaa sellaisen ostaminen ei välttämättä ole. Suomen Rahatieto laski Taloussanomille, millaisia kulueroja vähän ajetun ja uuden auton välille kertyy.

Päätulos on selvä: Kolme vuotta vanhalla autolla kustannukset jäivät selvästi pienemmiksi kuin uudella autolla. Ero syntyy pääosin lainasta. 

Esimerkkiautona oli Skoda Octavia. Testiautoksi valikoitui Skoda, koska se oli alkuvuoden eniten rekisteröity henkilöauto.

Vertailussa selvitettiin uuden ja kolme vuotta vanhan auton kustannuksia sekä bensiini- että diesel-moottorilla. Autokulut laskettiin kahden ja viiden vuoden pitoajalle, sekä yksityiskäytölle että työkäytölle. Omaa rahaa autoilijalla on 10 000 euroa ja rahoituksesta hän maksaa 4,9 prosentin koron

Bensalla ja dieselilläei suuria eroja

Uuden bensiiniauton ostaja maksaa kahdessa vuodessa 2 600 euroa enemmän pääomakuluja ja parisataa enemmän käyttökustannuksia. Dieselin valinnut käytetyn auton omistaja taas säästää vajaat 2 400 euroa uuden ostajaan verrrattuna. (Katso tarkemmat erot jutun alla olevasta taulukosta.)

Työajo voi pienentää käyttökuluja selvästi. Jo 2 000 kilometriä vuodessa pienentää selvästi autoilun kuluja, sekä uudella ja vanhalla autolla.

Bensiini- ja dieselauton välillä ei ole merkittäviä eroja kahden tai viiden vuoden pitoajalla esimerkkiautossa. Bensa-auton pääomakulut ovat pienemmät, mutta kulutus (5,2 litraa sadalla kilometrillä) suurempi kuin dieselin (3,8 litraa).

Uusi autofiilispohjalta?

Useimmiten autonostajilla on tietty budjetti. Se rajaa herkästi uudet auton ulos, joten valinnanvaikeus helpottuu siltä osin.

Uusien autojen ostopäätöksessä painaa aimo annos muita kuin taloudellisia perusteita, arvelee lukuisissa kaupankäynneissä mukana ollut Petri Tuisku. Hän pyörittää osa-aikaisesti Autoluotsi-palvelua, autonostajien neuvontapalvelua.

– Useimmiten uutta autoa haikailevat ihmiset, joka autoista vähiten tietävät ja eniten pelkäävät teknisiä vikoja, Tuisku sanoo.

Hänen mukaansa uuden auton ostajat eivät ole useinkaan ottaneet huomioon uuden auton ostamisesta seuraavia todellisia kulueriä.

– Ja yleensä autonmyyjien ensimmäinen vastaus käyttövarmuutta haluavalle ihmiselle on, että osta uusi auto.

Tuiskun mukaan uuden auton ostaminen on enemmän tai vähemmän ”fiilispohjaista”. Uudessa autossa on viimeisimmät tekniset varusteet ja yksityiskohdat, mikä miellyttää osaa ostajakunnasta.

Tuiskun mukaan nykyään autokaupat tarjoavat all in one -rahoitusratkaisuja nimenomaan uusille autoille.

– Minä suosittelen uudenkarheaa autoa haluavalle, että hanki vaikka puoli vuotta vanha. Se on taloudelliselta kannalta kaikkein viisain valinta. Joillekin tämä ei ole faktoilla perusteltava, vaan tunnepojainen asia, Tuisku sanoo.

Myös Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen katsoo, että uuden auton ostaja hakee valinnasta nimenomaan turvaa. Silti uudehkossa autossa saa myös vaihtoautotakuun, jolla pystyy alun riskiä kattamaan.

– Toiset vain haluavat uuden auton, vaikka arvo laskeekin. Jos auton ostaa pitkäksi aikaa itselleen, uuden auton ostaminen on perusteltua. Sitä tulee huollettua ja ajettua miten itse haluaa.

Itse kenttäpäällikkö suosii suosii käytettyjä.

– Ostan kahden, kolmen vuoden ikäisiä, ja pidän kolmesta ja neljään vuoteen, Hartikainen sanoo.

Uuden auton käyttökustannukset ovat selvästi käytettyä korkeammat Uuden ja käytetyn auton käyttökustannukset

BENSIINISKODA Octavia 1,4 TSI Ambition 2014SKODA Octavia 1,4 TSI Ambition 2014SKODA Octavia 1,4 TSI Ambiente 2011SKODA Octavia 1,4 TSI Ambiente 2011Auton kustannukset2 v/ työ 0 km2 v/ työ 2000 km2 v/ työ 0 km2 v/ työ 2000 kmpääomakustannukset/€105141051479037903käyttökustannukset/€5429362952103410kustannukset yht/€15943141431311311313kustannukset/kk/€664589546471kustannukset/km/€0,40,350,330,28 SKODA Octavia 1,4 TSI Ambition 2014SKODA Octavia 1,4 TSI Ambition 2014SKODA Octavia 1,4 TSI Ambiente 2011SKODA Octavia 1,4 TSI Ambiente 2011Auton kustannukset5 v/ työ 0 km5 v/ työ 2000 km5 v/ työ 0 km5 v/ työ 2000 kmpääomakustannukset/€22747227471729217292käyttökustannukset/€135729072130248524kustannukset yht/€36319318193031625816kustannukset/kk/€605530505430kustannukset/km/€0,360,320,30,26pääomakulut: arvonalennus, korko,vakuutukset,ajoneuvovero,säilytys ja pysäköinti    käyttökulut: polttoaine, rengaskulut, huollot, korjaukset, pesut, kilometrikorvaus    SKODA Octavia 1,4 TSI 2014 hinta 25 127 €, SKODA Octavia 1,4 TSI 2011 hinta 16 900 €/km 63 000 km    DIESELSKODA Octavia 1,6 TDI Ambition 2014SKODA Octavia 1,6 TDI Ambition 2014SKODA Octavia 1,6 TDI Ambiente 2011SKODA Octavia 1,6 TDI Ambiente 2011Auton kustannukset2 v/ työ 0 km2 v/ työ 2000 km2 v/ työ 0 km2 v/ työ 2000 kmpääomakustannukset/€116861168693249324käyttökustannukset/€4328252841292329kustannukset yht/€16014142141345311653kustannukset/kk/€667592561486kustannukset/km/€0,40,360,340,29 SKODA Octavia 1,6 TDI Ambition 2014SKODA Octavia 1,6 TDI Ambition 2014SKODA Octavia 1,6 TDI Ambiente 2011SKODA Octavia 1,6 TDI Ambiente 2011Auton kustannukset5 v/ työ 0 km5 v/ työ 2000 km5 v/ työ 0 km5 v/ työ 2000 kmpääomakustannukset/€25647256472071120711käyttökustannukset/€108206320103245824kustannukset yht/€36467319673103526535kustannukset/kk/€608533517442kustannukset/km/€0,360,320,310,27pääomakulut: arvonalennus, korko, vakuutukset, ajoneuvovero, säilytys ja pysäköinti    käyttökulut: polttoaine, rengaskulut, huollot, korjaukset, pesut, kilometrikorvaus    SKODA Octavia 1,6 TDI 2014 hinta 26 023 €, SKODA Octavia 1,6 TDI 2011 hinta 18 580 €/km 68 000 km     Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto-kustannuslaskuri

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?