Kesällä maantiellä törttöilevät taloudesta tutut tyypit - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Varokaa häiriköitä tiellä ja taloudessa

Taloustumpelot levittäytyvät kesäisin maanteille pitkin Suomea ja somea.

25.6.2014 8:46 | Päivitetty 25.6.2014 8:47

Kesä on liikenteessä vilkasta aikaa, jolloin maanteillä törmäilevät taloudesta tutut arkkityypit.

Stadifillaristi. Helsinkiläinen polkupyöräilijä erottuu liikenteessä kaikista muista kahdella tavalla. Ensinnäkin hänellä on ilmeinen kaularangan välilevypullistuma, joka estää kääntämästä päätä sivuille. Toiseksi hän on käyttänyt jarrutonta polkupyörää jo vuosikaudet ennen niiden markkinoilletuloa.

Siksi stadifillaristi kiihdyttää risteykseen välittämättä siitä, että linja-auto ja kymmenkunta henkilöautoa joutuu tekemään äkkijarrutuksen keskelle risteystä. Tämä on erityisen varmaa, jos stadifillaristilla on omasta mielestään etuajo-oikeus, jota kukaan muu ei voi häneltä viedä.

Stadifillaristi pitää kiinni saavuttamistaan oikeuksista kuin auto- ja kuljetusalan AKT:n paras lakkokenraali, jolle maan teollisuuden seisahtuminen on merkityksetön asia, kun toisessa vaakakupissa ovat periaatteet. Sivuille ei vilkuilla eikä kansainvälisestä kilpailusta välitetä, sillä oma määränpää on tärkein.

Ohituskaistavahti. Tämä maanteiden ilopilleri taktikoi liikenteessä tasaisilla rytminvaihdoksilla. Savon mutkaisilla ja kapeilla teillä hän ajaa kahdeksankympin alueella noin 60 km/h, koska kukaan ei kuitenkaan pääse ohitse.

Tuolla osuudella hän kerää rohkeutta, jonka turvin hän kiihdyttää nopeasti sataseen hivenen ennen ohituskaistan alkua. Tällä oivallisella manööverillä hän pakottaa kiukusta kihisevän jonon ajamaan ylinopeutta poliisin sakkorysään tai pysyttelemään  jatkossakin takana.

Ohituskaistavahti on synnynnäinen keskuspankkiiri,  jolla on talouden vauhdista aivan erilainen käsitys kuin kaikilla muilla. Siksi hän tekee vääriä päätöksiä oikeaan aikaan ja oikeita päätöksiä väärään aikaan. Näin hän aiheuttaa yleistä hämminkiä, vaikka toimii täysin sääntöjen mukaan, kun inflaatiotavoite pysyttelee haarukassa.

Vilkunsäästäjä. Tämän autoilijan kanssa on syytä olla tarkkana, sillä hän vaihtaa moottoritiellä kaistaa salamannopeasti  yhdellä vilkunväläytyksellä.

Taustalla on ilmeinen oletus, että pidempiaikainen vilkuttelu kuluttaa jotain releitä niin, että vilkku lakkaa ennen pitkää toimimasta. Sama tyyppi vilauttaa vilkkua juuri ennen kuin kääntyy päätieltä sivutielle, minkä vuoksi sivutieltä tulijat seisovat kolmion takana aivan turhaan. Vilkunsäästäjä pyrkii aina täyttämään lain minimivelvoitteen eikä hän näe suuntamerkkiä keinona sujuvoittaa liikennettä ja vähentää onnettomuuksia.

Vilkunsäästäjä tekee todennäköisesti työkseen pörssiyhtiön tiedotteita, joissa huonot uutiset piilotetaan tiedotteeseen niin taitavasti, että kesätoimittajat eivät niitä edes huomaa. Tarkka lukija voi kuitenkin vahvistaa, että vilkku välähtää tiedotteessa kerran, joskin taitavasti naamioituna.

Tekstiviestikuski. Tämä moderni autoilija verkottuu aina ja kaikkialla. Pelkkä autoilu on niin last season ja boring. Hän kysyy koko ajan, whats up ja where is the twiit.

Liikennesomeilua ei juuri hidasta tieto, että esimerkiksi Yhdysvalloissa kuolee joka päivä 11 nuorta onnettomuuksissa, jotka johtuvat tekstiviestittelystä ajon aikana. Jos onnettomuus ei ole kohtalokas, lähettää tekstiviestikuski onnettomuuspaikalta ensimmäiseksi selfien.Tekstiviestikuskille hyvä meininki on sisältöä tärkeämpää.  Siksi politiikka on hänelle sopivin työmaa, jolla päin metsää menneet twiitit voi aina paikata twiittaamalla uudelleen.

Jonojonglööri. Maanteiden klassikko, joka näyttää osaamisensa mutkissa ja muilla keltaisen viivan pikataipaleilla, joilla muut eivät uskalla ohittaa. Hänen vahvuutensa ovat omimmillaan juhannuksen menoliikenteessä, jossa räväkät liikkeet ja painava kaasujalka tuovat helposti parin minuutin säästön sadan kilometrin matkalla.

Jonojönglööri on ohituskaistavahdin täydellinen vastakohta, jolle riski ja säännöt ovat täysin merkityksettömiä. Hän voi tehdä mitä vain, sillä onhan tiet rakennettu hänen verorahoillaan. Siksi hän tekee myös taloudessa rohkeita päätöksiä kuten ostaa miljardeilla ilmaa Saksasta tai ylikapasiteettia USA:sta. Jonojönglöörin löytää todennäköisimmin valtionyhtiön johdosta.

Vuokra-autoilija. Nämä tyypit ilmestyvät mangustien tavoin laumana maanteille kesäaikana. He lepuuttavat ajotaitojaan 11 kuukautta vuodessa ja tulevat kesäksi vaarantamaan muiden tielläliikkujien hengen.

Koska he ovat aina liikenteessä vieraalla autolla eivätkä viitsi lukea paksuja ohjekirjoja, tuntevat he auton hallintalaitteet niin ja näin. Vuokra-autoilijat ovat ainoat ihmiset, jotka eivät edes itse kuvittele olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia. Vuokra-autoilijat ovat tarkkaan laskeneet, että autoa ei kannata omistaa. Siksi he maksavat autoilusta muita enemmän.

Vuokra-autoilija on todennäköisesti analyytikko tai ekonomisti, joka talouden rakentamisen sijaan keskittyy analysoimaan sitä väärin. Tosin hän voi olla myös taloustoimittaja, joka kirjoittaa puuta heinää sisältäviä kolumneja Taloussanomiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?