Firman autolla törttöily voi johtaa apostolinkyytiin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Raivari ratissa – siinä meni firman maine

Kuvituskuva
Julkaistu: 25.6.2014 6:01, Päivitetty 24.6.2014 16:34

Yrityksen autolla ei voi ajella miten huvittaa, ja nykyään joka menopelin omistaja selviää käden käänteessä. Miten firmoissa on varauduttu tilanteeseen, jossa tunnollisesta puurtajasta kuoriutuu ratin takana häirikkö? Ja millaisia seuraamuksia töppäilyllä voi olla?

Jos auton kyljessä lukee firman nimi, edustaa autoillessaan vääjäämättä yritystä. Yhtiön eettisiä periaatteita ja pelisääntöjä laadittaessa autoiluun kannattaa kiinnittää huomiota, neuvoo konsulttiyhtiö Juuriharjan konsultti Mika Monto.

Vaikka työsuhdeautossa ei olisikaan yrityksen nimeä kyljessä, rekisteritunnuksesta on helppo selvittää, kuka auton omistaa.

Ilta-Sanomat esimerkiksi uutisoi jokin aika sitten yhteisöpalvelu Facebookissa leviävästä autovideosta. Videolla näkyy, kuinka henkilöauto ohittaa täpärästi rekan ja painaa ohituksen jälkeen jarrua rekan edessä.

– On aivan sama, onko työmatkalla vai mökkireissulla. Yrityksen autoa käyttäessä on tiedostettava, että törttöilemällä aiheuttaa hallaa yritykselle, Monto sanoo.

Säännöt autopolitiikassa

Autopolitiikan tavoitteena on luoda selkeät pelisäännöt työsuhdeauton valinnalle ja käytölle. Politiikalla voidaan ottaa kantaa esimerkiksi siihen, kuka autolla saa ajaa ja saako autoa käyttää opetuskäyttöön. Käyttäjän lisäksi esimerkiksi perheenjäsenet tai samassa taloudessa asuvat voivat saada ajaa työsuhdeautoa.

– Nopeusrajoitusten mukaan ajamiseen, liikennesääntöjen noudattamiseen ja turvalliseen ajoon ei tarvita erikseen yrityksen autopolitiikkaa. Ne ovat luonnollisesti aina kuljettajan vastuulla, kertoo yritysten autoihin erikoistuneen LeasePlanin operatiivinen johtaja Johanna Ali.

Auton haltija siis vastaa aina niin työsuhde- kuin minkä tahansa auton käytöstä.

– Me annamme yleisiä ohjeita, mutta jokainen yritys rakentaa viime kädessä oman autopolitiikkansa, Ali sanoo.

Koulutusta kuskeille

Yritykset saattavat antaa työntekijöilleen taloudellisen ja turvallisen ajon koulutusta.

Autopalveluista vastaavan esimiehen Juha Korhosen mukaan turvallisuusyhtiö Securitaksessa annetaan ohjeita yleisesti ajamiseen, käyttäytymiseen ja liikennesääntöjen noudattamiseen. Jokainen, joka ajaa Securitaksen autoa, allekirjoittaa myös ajoneuvokäytäntölapun. Siinä on selvitetty auton käyttöä koskevat säännöt.

– Uuden työntekijän perehdytykseen kuuluvat ajotavat ja koulutus, koska autot ovat näkyvä osa mainostamme. Autoilla myös ajetaan sen mukaan, kertoo Korhonen.

Securitas omistaa autonsa itse. Korhonen kertoo, että yrityksen logoilla varustetuissa autoissa on paikannuslaitteet. Niillä seurataan ajamista ja ajotapaa. Autoilla saa ajaa vain työajoa, koska ne ovat arvolisäverovähennyskelpoisia, eikä niitä ole tällöin tarkoitettu yksityisautoiluun.

Törttöily uhkaa firman mainetta

Firman autolla ei voi siis ajella miten sattuu, ettei riskeeraa yrityksen mainetta. Monto ehdottaa, että johto selittää työntekijöille esimerkin avulla, mitä voi tapahtua.

– Kannattaa kertoa, ettei ole kyse ihmisten ajotaidoista vaan siitä, että tiedostaa vastuunsa yrityksen edustajana, Monto sanoo.

Vahingontekijästä maksumieheksi

Yritysten autopolitiikoissa otetaan usein kantaa myös mahdollisten vahinkojen käsittelyyn.

LeasePlanin Johanna Alin mukaan yrityksellä voi olla esimerkiksi sääntö, jonka mukaan käyttäjän pitää maksaa omavastuuosuus, jos työsuhdeautolle tapahtuu vahinko.

Securitaksessa turvafirma voi pidättää osan omavastuusta kuljettajan palkasta, jos tämä on aiheuttanut auto-onnettomuuden piittaamattomuudellaan.

Jos firman autoilla törttöillään liikenteessä, palautetta kyllä tulee, Securitaksen Juha Korhonen sanoo. Securitaksessa epäasiallinen liikennekäyttäytyminen firman autolla johtaa puhutteluun. Esimerkiksi pysäköinti- ja muut sakot työntekijät maksavat itse.

– Jos kunnolla törttöilee, hyvin nopeasti huomaa, että saa hoitaa piirinsä kävellen.

Tuoreimmat osastosta