R-kioski ei muutu 7-Eleveniksi, ainakaan nimeltään - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

R-kioski ei muutu 7-Eleveniksi, ainakaan nimeltään

R-kioskin Suomen toimitusjohtaja Johannes Sangnes on ylpeä kioskiketjunsa brändistä. Samaan konserniin kuuluva 7-Eleven ei ole vielä tulossa Suomeen, eikä sen ehkä tarvitsekaan. R-kioski nimittäin muistuttaa palveluvalikoimaltaan 7-Eleveniä jo nyt.

24.6.2014 14:19 | Päivitetty 24.6.2014 13:59

Kioskiketju R-kioskin toimitusjohtajalla Johannes Sangnesilla riittää uskoa ketjun pärjäämiseen. Uskoa riittää myös ketjun omistajalla, norjalaisella Reitan Conveniencella, joka kuuluu Reitan Group -konserniin. Reitan investoi R-kioskeihin vuosien 2013 ja 2014 aikana yhteensä 18 miljoonaa euroa.

– Investoinnit ovat R-kioskin historian suurimmat. Viime vuonna investoitiin hieman alle 10 miljoonaa euroa ja tänä vuonna noin 8,5 miljoonaa, Johannes Sangnes kertoo Taloussanomille.

Rahaa käytetään muun muassa kioskien tuotevalikoiman monipuolistamiseen. Tänä vuonna käynnistetään esimerkiksi uusi ruokakonsepti, jonka tärkein piirre Sangnesin mukaan on se, että hinnat on laskettu samalle tasolle muiden vähittäistavarakauppojen kanssa.

– Se on asiakkaille hyvä uutinen. Haluamme, että he voivat kävellä kauppaan, Sangnes sanoo.

R-kioskien palveluvalikoimaa on muutenkin laajennettu viime vuosien aikana. Mukaan ovat tulleet muun muassa paketit ja passit, VR:n junaliput ja lähimaksaminen, kalastusluvat ja jopa lyhyet matkavakuutukset. Tänä vuonna osa kioskeista ryhtyy myymään myös hot dogeja, muun muassa Ruotsissa Reitanin omistuksessa olevien 7-Eleven-myymälöiden malliin.

Toimitusjohtajan mukaan R-kioskin vahvuutena on sijainti. Vuosittain kioskeissa asioi noin sata miljoonaa asiakasta.

Liikevaihto pieneni,liikevoitto kasvoi

Viime vuonna ketjun liikevaihto oli hieman yli 318 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2012 oli hieman yli 320 miljoonaa. Tulos oli 6,4 miljoonaa euroa voitollinen, kun se vuotta aiemmin oli tappiolla 9,0 miljoonaa.

Sangnesin mukaan viime vuoden liikevoitto oli odotusten mukainen. Liikevaihto kasvoi muun muassa kahvi-, deli- ja paistotuotteissa, kun investoinnit sekä aiempaa näkyvämpi markkinointi kasvattivat myyntiä.

Vuonna 2012 R-kioskissa tehtiin yhtiön mukaan suuria muutoksia ja alaskirjauksia. Yksi liikevaihtoon vaikuttava muutos on ketjun muuttaminen kauppiasvetoiseksi. Tällä hetkellä Suomessa on Sangnesin mukaan kaikkiaan 630 R-kioskia, joista noin 370 on siirtynyt franchise-malliin.

– Franchise-prosessi sujuu hyvin. On tärkeää, että paikallisessa kioskissa on paikallinen johtaja, Sangnes kertoo.

Tavoitteena on, että ketjun kaikki kioskit ovat siirtyneet kauppiasvetoisiksi tämän vuoden loppuun mennessä.

Ruusuinen kuva, muttaovatko piikit piilossa?

Vaikka Sangnes ja Reitan uskovat R-kioskin menestymiseen, sen tulevaisuus ei ehkä ole ihan niin ruusuinen. Esimerkiksi Alepa ja Siwa kilpailevat monin paikoin samoista asiakkaista hyvällä sijainnilla ja R-kioskia laajemmalla tuotevalikoimalla.

Myös isommat ruokakaupat, kuten S-ryhmän S-marketit, Keskon K-ruokakaupat sekä Lidl, toimivat osaksi samoilla apajilla. Yli satavuotiaalla R-kioskilla on siten tuntuvia haasteita, tuotevalikoiman laajentamisesta huolimatta, jos se aikoo lisätä myyntiään.

Kaupan ala on ollut Suomessa viime aikoina vaikeuksissa, vaikka ruokakaupalla ei ole mennyt yhtä huonosti kuin käyttötavarakaupalla. Myös verkkokaupan suosion kasvu syö perinteistä toimintaa, mikä voi tulevaisuudessa näkyä ruokakaupankin puolella.

Toisaalta norjalaisella Reitanilla on taskussaan vielä Suomessa käyttämättömiä kortteja.

Muita Reitan Convenience -toimialaan kuuluvia brändejä ovat muun muassa Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa ja 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa.

R-kioskit Reitan on omistanut vuodesta 2012. Kun Sangnesilta kysyy, milloin 7-Eleven tulee Suomeen, kuulee kysyvänsä samaa mitä kaikki muutkin.

– Meillä ei ole mitään konkreettisia suunnitelmia. Ehkä seitsemän vuoden sisällä, en tiedä, hän toteaa.

R-kioskit ovat kuitenkin pysymässä R-kioskeina.

– Sekä minulle että Reitanille on tärkeää huolehtia R-kioskin brändistä. Katsomme hyvin luottavaisesti tulevaisuuteen, Sangnes sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?