Finlaysonin uudet omistajat: "Ei ollut erityisen halpa" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finlaysonin uudet omistajat: "Ei ollut erityisen halpa"

Finlaysonin uusi omistajakolmikko haluaa tehdä suomalaisista kodeista kauniimpia. Tavoitteena on saada Finlayson kasvuun.

12.6.2014 15:21 | Päivitetty 12.6.2014 15:21

Lähes 200 vuoden historia, vahva ja suomalaisten rakastama brändi sekä kiinnostava tulevaisuus olivat tärkeimmät syyt, miksi mainostoimisto BOB the Robotin perustajat Jukka Kurttila ja Petri Pesonen sekä EY:n (aiemmin Ernst&Young) yritysjärjestelyiden johtaja Risto Voutilainen halusivat ostaa sisustustekstiilejä valmistavan Finlaysonin.

– Olisi kiva, jos voisin antaa tälle jonkin loogisen selityksen, mutta ei sellaista ole, Kurttila sanoo Taloussanomille.

– Ei tämä ollut erityisen halpa, vaan mahdollisimman kiinnostava kohde, hän jatkaa.

Mahdollisuus vain "käveli vastaan", ja ostaminen tuntui hyvältä ajatukselta.

"Yritys on hyvässä kunnossa"

Kolmikon omistajuus jakautuu tasan. Kurttilasta tulee Finlaysonin toimitusjohtaja, Pesonen ja Voutilainen siirtyvät myös Finlaysonin palvelukseen.

Kauppahintaa ei kerrota julkisuuteen, mutta yrityskauppaan käytetään sekä omia että muiden, muun muassa Sophia Ehrnroothin ja Tomas von Rettigin, rahoja. Mukana rahoittamisessa on myös työeläkevakuutusyhtiö Elo.

Uudet omistajat kehuvat entistä omistajaa, pääomasijoitusyhtiö Capmania, joka omisti Finlaysonin vuodesta 1999.

– Finlayson on hyvässä kunnossa, ja on turvallinen tunne lähteä vetämään yritystä, Kurttila sanoo.

Finlaysonin tekstiililiiketoiminnan liikevaihto vuonna 2013 oli 21,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1,8 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa tekstiilipuolella on Kurttilan mukaan noin sata.

Tavoitteena on kasvaa

Kaupan yhteydessä Finlayson myy peitteitä ja patjoja valmistavan Familon-liiketoiminnan Trading House Eestille, ja uusille omistajille jää vain sisustustekstiililiiketoiminta.

Lähtökohtana neuvotteluissa on kolmikon mukaan ollut, että molempia tuotemerkkejä voitaisiin jatkossakin myydä Finlaysonin myymälöissä.

Muitakin suunnitelmia tulevaisuuden varalle on, ja uusien omistajien ensimmäiset linjanvedot toivottavasti näkyvät vielä tämän vuoden puolella. Ensin he kuitenkin haluavat tutustua yritykseensä tarkemmin sisältä päin ja keskustella tulevasta henkilöstön kanssa.

– Haluamme lähteä tekemään suomalaisista kodeista entistä kauniimpia ja viihtyisämpiä. Tavoitteena on saada Finlayson kasvuun, Kurttila kertoo.

Esimerkiksi verkkokauppa on todennäköisesti yksi tulevaisuuden kehityskohteista. Verkkokaupan lisäksi Finlaysonilla on tällä hetkellä yhdeksän omaa myymälää Suomessa. Finlaysonilla on myymälöitä myös Venäjän ja Baltian maissa.

– Kansainvälistyminen voi olla pidemmän tähtäimen suunnitelma. Ensin pitää saada kotipesä kuntoon, omistajat toteavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?