Sähköautoilijat pyrkivät säästämään energiaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sähköautoilijat pelaavat ihan omaa peliään

Energian säästäminen ja edulliset käyttökustannukset ovat tärkeitä syitä käyttää sähköautoa. Asia selviää Kuluttajatutkimuskeskuksen uudesta tutkimuksesta. Samoin selviää se, että sähköautoilijoilla on oma pelinsä.

9.6.2014 16:51 | Päivitetty 9.6.2014 16:51

Vaikka aina ei olisi erityistä tarvetta säästää energiaa, sähköautolla ajaessa siihen on mahdollisuus.

– Se on peli, jossa katsotaan, kuinka pitkälle pääsee ja mitä pitäisi tehdä päästäkseen vielä pidemmälle, erikoistutkija Kaarina Hyvönen kuvailee tiedotustilaisuudessa sähköautoilua.

Sähköautoilla ajavat Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan  Suomessa tyypillisesti keski-ikäiset perheelliset miehet, joilla on usein teknisen alan koulutus. Sähköautoilijoiden tulotkin ovat yleensä suuremmat kuin suomalaisilla keskimäärin.

– Sähköautojen käyttäjät ovat autoilusta kiinnostuneita ja ympäristötietoisia ihmisiä.

Talvi haastaa sähköautoilijan

Siihen, kuinka pitkälle sähköautolla pääsee, vaikuttavat esimerkiksi lämpötila ja muut ajo-olosuhteet. Merkitystä on Hyvösen mukaan sillä, ajaako sähköautolla moottoritiellä vai pikkuteillä. Tiedotustilaisuudessa kuultiin esimerkki siitä, kuinka erään sähköautoilijan taktiikka oli isoilla teillä ajaa rekkojen imussa.

Suurin osa tutkimukseen vastanneista sähköautoilijoista oli sitä mieltä, että sähköauto toimii talvellakin. Osa kuitenkin piti kylmyyttä ongelmana, koska kulkumatka lyhenee ja autojen sisätilojen lämmityksessä on vaikeuksia.

Hyvönen sanoo, että vastauksien mukaan täyssähköautoilla ajettiin yhdellä latauksella talvella 30–50 kilometriä, mikä on huomattavasti vähemmän kuin muina vuodenaikoina.

Sisätilojen lämmittäminen kuluttaa energiaa, mutta sähköautolla on mahdollista ajaa talvellakin suhteellisen pitkiä matkoja. Yksi sähköautoilija kertoi ajaneensa hiihtopuku yllään sähköautolla jopa 85 kilometriä 20 asteen pakkasessa.

Täyssähköautoilla ajetaan ylipäätään vähemmän talvella kuin muina vuodenaikoina. Talvikuukausien jälkeen täyssähköautojen käyttö lisääntyi tutkimuksen mukaan 16 prosenttia ja aktiivisten täyssähköautojen jopa 24 prosenttia. Hybridiautojen käytössä ei tutkimuksen mukaan havaittu suurta vaihtelua eri vuodenaikoina.

Sähköautoilla ajetaan lyhyitä matkojaSuurimpana ongelmana sähköautojen käytössä suomalaiset sähköautoilijat pitävät lyhyttä toimintasädettä. Täyssähköautoilla ajettiin tutkimuksen mukaan keskimäärin neljä kilometriä päivässä ja ladattavien hybridien päivämatkat olivat keskimäärin lähes 11 kilometriä. Yksittäisten matkojen vaihtelu oli suurta.

Suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan ylipäätään tyytyväisiä sähköautoihin. Vastaajien mielestä julkisia pikalatauspisteitä ei kuitenkaan ole riittävästi. Tyytymättömimmät sähköautojen käyttäjät löytyvät kaupunkien keskustoissa, jos kotona ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoa.

– Maaseudulla kotilataaminen on helppoa. Kaupungissa on vaivalloisempaa lähteä erikseen lataamaan autoa.

Täyssähköautoja ajetaan tutkimuksen mukaan enimmäkseen kaupungeissa. Ladattavilla hybrideillä sen sijaan ajetaan enemmän myös maaseudulla ja taajamissa.

Harvinaista sähköautoilla ajaminen silti Suomessa on. Tämän vuoden kevääseen mennessä Suomessa oli rekisteröity hieman yli 500 sähköautoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?