Suomessa tänään lanseeratun PINS-etujärjestelmän keräämä kuluttajatieto kuuluu Coalition Rewards Finlandille, joka on osa kanta-asiakasjärjestelmiin erikoistunutta latvialaiskonsernia.
Coalition Rewards irtautui vuonna 2009 lentoyhtiö airBalticista ja työllistää reilut 40 ihmistä. Suomen-yksikkö perustettiin vuosi sitten.
– Tietoa käytetään ihan henkilötietolain mukaisesti kohdennettuun markkinointiin, Coalition Rewards Finlandin toimitusjohtaja Anssi Suominen sanoo Taloussanomille.
Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kuluttajan henkilötietoja ei saa jakaa PINS-järjestelmän sisällä tai sen ulkopuolella.
Kuluttajia koskeva tieto on yrityksille kullanarvoista, ja uusi etujärjestelmä lupaa kerätä sitä erittäin suuria määriä.
– Ehdottomasti kumppanien määrillä mitattuna tämä ohjelma ylittää kaikki muut Suomen etuohjelmat, Suomen Lähikaupan kaupallinen johtaja Anu Ora sanoi tänään ohjelman lanseeraustilaisuudessa.
Pisteitä ropiseekin bussista, kaupasta, lehtitilauksesta, autovuokrasta, lentolipuista, vaatteista. Ja aina, kun maksat vähänkään suuremman ostoksen OP-Pohjolan ohjelmaan kuuluvalla Mastercardilla.
Tieto eiole kaupan
Aiotaanko tietoa myydä?
– Ei missään nimessä, Suominen sanoo.
Onko tästä sovittu sitovasti, vai onko kyseessä vain oma tämänhetkinen kantanne?
– Tieto ei ole myytävänä. Se on vain ja ainoastaan meidän omiin sekä kumppaneidemme tarkoituksiin.
Suomisen mukaan Coalition Rewards jakaa kaikille ohjelman piirissä oleville yrityksille tietoa.
– Me kerromme yrityksille, miten asiakaskunta käyttäytyy yleisellä tasolla. Yritykset eivät saa suoraa tietoa kilpailijoidensa asiakkaiden käyttäytymisestä.
Hän ei rajaa pois sitä mahdollisuutta, että tiedon laatu ja sisältö muuttuu jatkossa.
– Se on vielä kehityksen alla. Toki tässä pitää olla tarkkana, että noudatetaan lainsäädäntöä.
Juttua on korjattu klo 13.36: Kyseessä on PINS-järjestelmä eikä PIMS-järjestelmä.