Viime vuodet ovat olleet Suomen autokauppiaille kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Uusien henkilöautojen vuosimyynti on vuoden 2008 jälkeen ollut keskimäärin vain 108 000 kappaletta, kun vielä vuosikymmenen alkupuolella rekisteröitiin keskimäärin 146 000 uutta henkilöautoa vuodessa.
Kauppiaat ovat joutuneet kamppailemaan kannattavuuden kanssa ja väkeäkin on vähennetty.
Tämän vuoden alussa uusien autojen myynnissä on kuitenkin näkynyt piristymistä. Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan tammi–maaliskuun kymmenen prosentin kumulatiivinen kasvu ei kuitenkaan kerro siitä, että autokaupan kasvu olisi koko vuonna näin reipasta.
– Täsmensimme huhtikuun alussa ennustettamme kuluvalle vuodelle. Nyt ennustamme noin 107 000 uuden auton rekisteröintiä, jossa olisi 3,4 prosenttia kasvua edellisvuodesta, Rissa kertoo Taloussanomille.
Aiempi ennuste kuluvalle vuodelle oli 112 000 uutta autoa.
Rissan mukaan alkuvuoden reipasta kasvua selittää osaltaan se, että viime marras–joulukuun toimituksia siirtyi tälle vuodelle. Koko vuoden 2014 myyntiennusteeseen on puolestaan leivottu sisään oletus siitä, että uusia taksiautoja rekisteröitäisiin poikkeuksellisesti 1000–1500 kappaletta lisää marras–joulukuussa.
Odotus buumista johtuu siitä, että hallituksen kehysriihessä tekemän päätöksen mukaan taksiautojen verohuojennus päättyy ensi vuoden alussa.
Sopeuttamistoimet voivathillitä kasvua
Uusien autojen kauppa seuraa Rissan mukaan bruttokansantuotteen kehitystä noin puolen vuoden viiveellä.
– Minulla on harras toive, että kun syksy tulee, näkymät paranevat ja autokauppoja ruvetaan tekemään enemmän, Rissa sanoo.
Tämä tosin näkyisi vasta ensi vuoden rekisteröinneissä, sillä uuden auton toimitus kestää yleensä noin neljä kuukautta.
Rissa uskookin, että ensi vuonna uusien autojen kaupassa nähdään voimakkaampaa kasvua kuin tänä vuonna. Valtiovallan ja kuntien sopeuttamistoimet säästöineen ja veronkorotuksineen voivat tosin hillitä kasvua jonkin verran.
Virallista autoalan ennustetta ensi vuodesta ei vielä ole, mutta haastatellut autokauppiaat ennakoivat AKL:n tämän kevään barometrissa, että uusien autojen rekisteröinnit voisivat nousta vuonna 2015 keskimäärin 110 000:een.
Pienempi kulutus voisi motivoida ostoon
Autokauppiaat odottavat myyntiin kasvua, koska autojen kokonaismarkkina on ollut niin monta vuotta pieni, eikä autokanta ole kauppiaiden mielestä uusiutunut riittävästi.
– Jos tällä tasolla jatketaan, Suomen autokanta menee pikkuhiljaa kivikaudelle, arvioi Keskoon kuuluvan VV-Auto Groupin toimitusjohtaja Pekka Lahti.
Lahti muistuttaa myös siitä, että uudet autot käyttävät polttoainetta huomattavasti vähemmän kuin vanhemmat menopelit. Tämänkin pitäisi hänen mukaansa motivoida auton vaihtoon.
Vaihtoautokauppa on käynyt viime vuosina paremmin kuin uusien autojen kauppa. Autoliikkeet myyvät vuosittain noin 300 000 vaihtoautoa ja yksityiset saman verran. Rissan mukaan se pitää alan hengissä.
Korjaamojenkannattavuus heikkenee
Monilla autoliikkeillä on kuitenkin kannattavuusongelmia. Kun uusia autoja ei tule vanhaan malliin markkinoille, korjaamoissakaan ei ole korjattavaa ja huolloissa huollettavaa. Lisäksi uusien autojen huoltovälit ovat pidentyneet, mikä sekin vähentää korjaamojen työtarjontaa.
AKL:n tämän kevään barometrissa haastatellut autoliikkeet arvioivat, että korjaamon kannattavuus heikkenee 48 prosentissa yhtiöitä. Autokauppiaista 38 prosenttia arvioi puolestaan joutuvansa vähentämään henkilöstöään tänä vuonna.
Barometrin mukaan irtisanomisia suunnittelevat etenkin keskisuuret yritykset, kun taas pienissä perheyhtiöissä tyydytään lomauttamaan.
Rissa myöntää, että ihan kaikki autoliikkeet korjaamoineen ja huoltoineen eivät pärjää Suomessa pitkällä aikavälillä, erityisesti jos vuosittaiset myynnit jäävät näin alhaisiksi.
Vaikeaa voi olla etenkin silloin, kun autoliikkeellä on vain yhden tai kahden merkin edustus pienellä paikkakunnalla, jossa väestö vanhenee tai muuttaa etelän kasvukeskuksiin.
Heikko kasvujohtanut järjestelyihin
Heikon talouskasvun aika on tarkoittanut myös rakennejärjestelyjä alalla. Esimerkiksi S-ryhmä on myynyt monet autoliikkeensä. Liikehdintää on nähty myös muualla.
Laakkonen-konserni osti viime vuonna kuusi Automaa-liikettä SOK:n tytäryhtiöltä ja LänsiAuto osti viime vuonna Lehdon perheen Lehtoauton Kotkasta ja toissavuonna Bernerin autotalot Kouvolasta ja Lappeenrannasta.
– Luopumiset luovat muille mahdollisuuden. Samoilla hallinnon kuluilla pystytään kasvattamaan liikevaihtoa ja tuottavuus paranee, Rissa sanoo.