Kun ostat käytetyn auton, muista nämä 10 asiaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kun ostat käytetyn auton, muista nämä 10 asiaa

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.4.2014 6:01, Päivitetty 11.4.2014 9:52

Kun kesä lähestyy, kansalaistenkin liikkumistarve kasvaa. Pää on kuitenkin syytä pitää kylmänä, vaikka kova autokuume ehtisi jo noustakin. Kokosimme 10 kohdan muistilistan, joka on syytä pitää mielessä ostoksilla.

Kevään tullen kohoaa monella autokuume, johon patenttilääke on vierailu lähimpään autoliikkeeseen. Monella ajopelin hankinta polttelee niin, että hyvätkin neuvot tahtovat unohtua.

Uudessa autossa myyjän virhevastuu jatkuu vielä takuun jälkeenkin. Suurin osa kuluttajansuojalain säännöksistä soveltuu myös käytetyn auton kauppaan. Myyjä vastaa aina autossa ilmenevistä kuluttajansuojalain mukaisista virheistä.

Kuluttajaviranomaisten mukaan käytettykään auto ei saa olla huonommassa kunnossa kuin mitä ostaja voi edellyttää, kun huomioon otetaan auton ikä, kilometrimäärä, kauppahinta sekä myyjän antamat tiedot.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan käytettyjä autoja koskevat kiistat ovat jatkuvasti yksi eniten lautakuntaa työllistävistä asioista.

– Se on yksi perinteinen valitusten kohde. Yleensä kyse on enemmänkin vikojen ilmenemisestä kuin siitä, etteivät auton markkinointitiedot pitäisi paikkaansa, Ståhlberg sanoo Taloussanomille.

– Useimmiten myydyssä autossa ilmenee poikkeuksellisen paljon tai laajasti vikoja ikäänsä nähden. Varsinkin moottorin tai vaihteiston hajoaminen voi aiheuttaa kalliita korjauksia.

Ståhlbergin mukaan konfliktit olisi osin vältettävissä jo sillä, että autoa myyvä liike tarkistaisi auton kunnolla sen tullessa asiakkaalta sisään, ennen kuin se myydään eteenpäin. Näin ei tapahdu läheskään aina.

Kyse on koko kansantaloudenkin mitassa merkittävistä rahamääristä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa tehdään joka vuosi noin reilu puoli miljoonaa käytetyn auton kauppaa.

Puolet näistä tapahtuu merkkiliikkeissä, neljäsosa järjestäytymättömissä liikkeissä ja loput tavallisten kuluttajien välillä.

Kuluttajansuojalain mukaan autoliike vastaa vakavasta virheestä, joka on ollut autossa myyntihetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemminkin.

– Jos autossa ilmenee kuuden kuukauden kuluessa sellainen vika, joka voidaan luokitella virheeksi, sen oletetaan olleen autossa jo myyntihetkellä. Myyjä voisi muuten väittää kuluttajan aiheuttaneen virheen, jos se on syntynyt kaupan jälkeen, Ståhlberg sanoo.

Tärkeämuistilista

Ainakin seuraavat asiat kannattaa muistaa käytettyä autoa ostaessa:

1) Huolellinen tarkistus. Onko autossa esimerkiksi painumia, jotka voivat vaatia korjausta tai aiheuttaa vanhemmiten ruoste-ongelmia? Maalipinnassa oleva epätasaisuus voi kertoa huolimattomasti tehdystä kolarikorjauksesta. Renkaiden uusiminen maksaa sekin pitkän pennin.

2) Kunnollinen koeajo. Sen aikana kannattaa kuunnella kaikki autosta kuuluvat ylimääräiset nitinät ja natinat. Huomiota kannattaa kiinnittää myös moottorin käyntiääneen sekä kylmänä että lämpimänä. Ylimääräiset äänet voivat kertoa moottorin jakoketju- tai venttiilivioista, joiden korjaaminen voi käydä kalliiksi. Tässä vaiheessa myyjän kanssa voi vielä sopia mahdollisista korjauksista. Autoliikkeessä voi myös kysyä, myöntääkö liike käytetylle ainakin rajoitetun takuun.

3) Huoltokirjan tarkistus. Auton aukoton huoltohistoria on yleensä ainakin jonkinlainen tae siitä, että ajoneuvon omistaja on pyrkinyt huolehtimaan kulkuneuvostaan. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää oikeiden huoltovälien noudattamiseen. Tiedossa on tapauksia, joissa huoltovälien noudattamatta jättäminen on heikentänyt myyjän ja maahantuojan vastuuta moottoririkosta. Varsinkin jakoketjun tai -hihnan ja vesipumpun uusimatta jättäminen voi osoittautua kohtalokkaaksi.

4) Rekisteriote. Siitä selviää, onko myytävä auto sama kuin rekisteriotteeseen merkitty ja onko myyjä todella auton omistaja. Siitä näkyy myös auton käyttöönottopäivämäärä, joka voi olla myös eri kuin auton vuosimalli. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin palvelusta voi tarkistaa, onko autolla niskassaan erääntyneitä ajoneuvoveroja. Maksullisista ajoneuvorekisteripalveluista ilmenee, onko autolla ollut lukuisia eri omistajia ja onko se välillä poistettu rekisteristä esimerkiksi kolarikorjausten takia. Tarkista myös onko auto katsastettu.

5) Ajokilometrimäärä. Ennen kriittisenä rajana pidettiin 100 000 kilometriä, jonka jälkeen muun muassa jarrujen, moottorin apulaitteiden ja etuakselin nivelistön korjaustarve lisääntyy. Käytännössä rajaa ei kannata pitää nykyisin merkkipaaluna, sillä osaan autoista korjauksia joudutaan tekemään jo aikaisemmin, osassa taas satatuhatta kilometriä ei ole vielä mikään matka. Etenkin auton moottorien kestävyys on lisääntynyt takavuosista. Kilometrimäärän pitää kuitenkin pitää paikkaansa, siitä vastuu on myyjällä.

Tuoreimmat osastosta