Mikään vakuutusmaksu ei kata mopoautojen vahinkoja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mikään vakuutusmaksu ei kata mopoautojen vahinkoja

Kuvituskuva
Julkaistu: 1.4.2014 5:02, Päivitetty 31.3.2014 15:29

Mopoautoilijoiden vakuuttaminen on vakuutusyhtiöille tappiollista puuhaa, sillä maksut eivät kata niille sattuneiden vahinkojen korvauksia. Vakuutusyhtiöistä kerrotaan, että minkään muun moottoriajoneuvon kuljettajat eivät ole yhtä alttiita vakaville onnettomuuksille.

Mopoauto on selvästi varallisin kevyistä moottoriajoneuvoista. Tähän luokkaan kuuluvat erilaiset menopelit mopoista mönkijöihin.

– Mopoautot on eniten korvausmenoja aiheuttava ryhmä, kertoo Pohjola Vakuutuksen yksikönpäällikkö Markus Uimonen.

Hänen mukaansa vakuutusalalla on paineita korottaa mopoautojen vakuutuksia, sillä korvausmeno on moninkertainen vakuutusmaksuihin nähden.

LähiTapiolassa on viime vuosina korotettu mopoautojen vakuutusten hintoja joka vuosi 15 prosenttia. Yhtiön ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Eeva Koskela kertoo, että sekään ei kata näistä aiheutuvien vahinkojen korvauksia.

– Jotta vakuutuksen hinta kattaisi mopoautoista koituneet vahingot, vakuutuksen hintaa pitäisi nostaa reilusti enemmän kuin tuo 15 prosenttia, Uimonen sanoo.

Mopoautovakuutukset voi saada alle 1 000 eurolla

Helsinkiläinen 15-vuotias voi saada mopoauton pakollisen liikennevakuutuksen ja vapaaehtoisen kaskovakuutuksen Pohjolasta vähän alle 800 eurolla. LähiTapiolassa hänen vakuutuksensa maksaisi noin 1 100 euroa.

Helsingin Sanomat kirjoitti äskettäin, että espoolaispojan mopoautovakuutus maksoi Ifissä yli 5 000 euroa. Vakuutukset eivät kuitenkaan ole suoraan vertailukelpoisia, sillä niihin vaikuttaa moni asia. Myös korvaussummat ovat erilaisia eri yhtiöissä.  

Liikennevakuutus on pakollinen kaikille liikenteessä kulkeville mopoautoille, mopoille, mönkijöille ja vastaaville. Se korvaa henkilövahingot ja vakuutetun toisille aiheuttamat vahingot.

Vapaaehtoinen kaskovakuutus korvaa omalle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot, kuten kolari- ja varkausvahingot.

Nuorten vakavat vammat ovat kalliita

Mopoauto näyttää autolta, mutta sillä saa ajaa vain 50 kilometrin tuntivauhtia. LähiTapiolan Eeva Koskelan mukaan auto on altis peräänajoille ja risteyskolareille. Mopoautolla on painorajoitukset, joten se on rakennettu kevyistä materiaaleista, joita on hankala kunnostaa.

– Jos mopoautolla törmää betoniporsaaseen, auto voidaan joutua lunastamaan, Koskela kertoo.

Kun 10 000 euron mopoauto lunastetaan, siitä koituu vakuutusyhtiölle lähes yhtä suuri meno. Vertailun vuoksi: henkilöauton vahingossa tyypillinen korvaus on 1 500 euroa.

Inhimillisesti karmein syy vakuutusten nostopaineisiin on vammojen vakavuus ja uhrien nuoruus. Törmäyksessä heppoinen mopoauto rusentuu kuin juomatölkki. Siinä voi olla 15-vuotias nuori kavereineen, jotka kaikki vammautuvat vakavasti. Pohjolan Markus Uimosen mukaan korvaukset voivat olla yli miljoona euroa.

Muut mopotseisovat talven

Vaikka skootterit, minimopot, kevytmoottoripyörät ja muut vastaavat ovat näyttävät vieläkin turvattomammilta kuin mopoautot, vahinkotilastojen perusteella ne eivät ole sitä.

– Niiden suhteen ei ole nähtävissä samaa ilmiötä, Markus Uimonen sanoo.

Suuri määrä tasaa onnettomuuksien määrää. Ajoneuvorekisterissä on vajaa 10 000 mopoautoa, mutta noin 200 000 mopoa.

Yksi olennainen onnettomuuksien määrän vähentäjä on se, että mopoilla ei yleensä ajeta talvella. Mopoautoilla painellaan kelissä kuin kelissä.

Mopoissakin on omat riskinsä, mitkä näkyvät hinnoissa. Eeva Koskelan mukaan LähiTapiolan kaksipaikkaisen mopon liikennevakuutuksessa on jonkin nostopaineita. Nyt se maksaa 15-vuotiaalle noin 600 euroa.

– Kun mopon päällä on kaksi henkilöä, kaatumisherkkyys lisääntyy.

Mönkijävakuutustenhinnat voivat noustaMönkijöillä ajavat usein mopoikäisiä vanhemmat. Mönkijäonnettomuuksissa ei välttämättä ole toista osapuolta, vaan esimerkiksi yli kolmikymppinen kuljettaja voi ajaa kumoon innostuttuaan kiihdyttelemään ajopelillä, joka käyttäytyy toisin kuin moni muu ajoneuvo.

Markus Uimosen mukaan myös mönkijöiden määrä on pieni, mutta niidenkin vakuutusten hintoja on jouduttu nostamaan korvausmenojen takia. Uusistakin nostoista on keskusteltu. Myös Eeva Koskelan mukaan mönkijöiden vakuutusten hintoja pitäisi korottaa.

Nelikymppinen saa vakuutuksen rekisteröidylle mönkijälle LähiTapiolasta noin 1 000 eurolla. Rekisteröimättömän mönkijän vakuutus on vajaa pari sataa euroa halvempi, mutta hinnassa on nostopaineita, koska sillä päristellään usein metsässä ja maastossa, jolloin kaatumisriski on suuri.

Älä viritälapsesi mopoa

Jo vakuutuksia ottaneiden ei tarvitse pelätä roimia hinnankorotuksia, sillä vakuutusyhtiö ei saa mielin määräin korottaa vanhan vakuutuksen hintaa. Sen sijaan uudet vakuutukset ne voivat halutessaan hinnoitella tilastollisia korvausmenoja vastaaviksi.

Vaikka vakuuttaminen on liiketoimintaa, onnettomuudet sattuvat ihmisille. LähiTapiolan Eeva Koskela toivoo, että varsinkin mopoilla ja mopoautoilla ajavien nuorten vanhemmat olisivat kiinnostuneita lastensa ajokäyttäytymisestä. Hän suosittelee, että autokoulusta otettaisiin enemmän ajotunteja kuin kortin saaminen vaatii.

– Vanhempien pitäisi valvoa, että mopoa ei viritetä, hän painottaa.

Aina todellisuus ei vastaa toiveita.

– Pahimmillaan vanhemmat ovat itse osallistuneet virittelyyn.