Asiakasdatan kerääjien ja tietosuojaajien yhteenotossa vain toinen voittaisi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Milloin iskee S-Snowden tai Kesko-leaks?

Kauppaketjut ja markkinointiyritykset keräävät yhä enemmän dataa ostoskassisi sisällöstä – ja sinusta. Eeppinen yhteenotto näiden ja yksityisyyden suojaajien välillä tapahtuu milloin tahansa. Viimeistään ensimmäisen urkinta- tai tietovuotoskandaalin tullessa.

29.3.2014 5:09 | Päivitetty 28.3.2014 17:20

S-ryhmä kertoi tällä viikolla, että vastedes se kerää, tallentaa ja tutkii kanta-asiakkaidensa ostostietoja aiempaa tarkemmin. Kesko on tehnyt samaa jo pitkään.

Ketjujen mukaan tämä datavarastointi on tarpeen etenkin markkinointisyistä: asiakkaiden ostoskäyttäytyminen on firmoille rahanarvoista tietoa. Tai siis joskus tulevaisuudessa on. Toistaiseksi käyttötarpeet kuulostavat vähän antiikkisilta, tyyliin "haluamme lähettää asiakkaille heille kohdennettuja tarjouksia".

Kauppaketjut ovat olleet tiedonkeruu-uudistuksissaan yltiövarovaisia ja kohteliaita. Vihreän bonuskortin tai plussakortin käyttäjä voi periaatteessa itse hyväksyä, millaiseen tarkoitukseen firma saa ostostietoja käyttää. Tietojen keräämistä ei kuitenkaan pysty käytännössä välttämään, mikäli haluaa käyttää etukorttejaan.

Samoille apajille pyrkii tietysti muitakin toimijoita, varsinkin kaikki erilaisia älykortteja valmistavat tai käyttävät yhteisöt. Näillä onkin hallussaan valtava data-aarrearkku.

Bussiyhtiö näkee matkakorttirekisteristä, missä Reiska tai Raija ajelevat. Kirjasto voisi, jos se olisi kaupallinen laitos, päätellä pariskunnan 50 shades of grey -lainauksista yhtä sun toista ja tarjota heille tämän genren palveluita.

Liike-elämä on jo muutaman vuoden ajan kohissut Big Data -käsitteestä ja sen hyödyntämiskeinoista. Jätämme päivittäin valtavat määrät tahmeita elektronisia tassunjälkiä kaikkialle: verkkolehtiin, nettikauppojen sivuille, mainoksiin, sosiaalisen median hupivideoihin ja missä ikinä liikummekin.

Esimerkiksi vakuutysyhtiö voisi tehdä näiden perusteella aika kattavan analyysin elintavoistamme ja tulevista korvausriskeistä. Mediayhtiö voisi kertoa mainostajille, millaiset klikkipyydykset lukijoihin ja katsojiin juuri tällä viikolla vetoavat.

NSA ja Snowdenovat alalle peikkoja

Silti asiakasdatakehittäjät kaikkialla maailmassa ovat pidättäneet tämän talven ajan hengitystään sormet ristissä. Yhdysvaltalaisen turvallisuuspalvelu NSA:n tiedusteluskandaalit ja Edward Snowdenin paljastukset verkkourkinnan lonkeroista pelästyttivät alan pahanpäiväisesti.

Mikäli kansalaiset suuttuvat vielä kerran kunnolla yksityisyytensä loukkaamisesta, se tietää vääjäämättä vaikeuksia kaikille tähän asti laillisillekin tiedonkerääjäyhteisöille.

Jos NSA-kuohunta jatkuu pitempään, vaalien lähestyminen saa Suomessakin kansanedustajat tehtailemaan kansalaisten tietosuojaa parantavia lakiesityksiä. Tämä tarkoittaa kaiken tiedonkeruun ja tietopankkien toiminnan vaikeutumista.

Kauppaketjut ovat tehneet parhaansa vakuuttaakseen, ettei esimerkiksi marketin myyjä pysty reaaliaikaisesti näkemään asiakkaiden ostoshistoriaa. Ikään kuin olisi jotenkin lohdullisempi tieto, että noloa kauppalistaani seuraavat vain keskusliikkeen dataosaston telttahousuteinit.

Yritysten pitäisikin tunnustaa faktat avoimesti. Aina, kun ihmisten henkilökohtaista tietoa kerätään suuret määrät yhteen paikkaan, on vaara informaation väärinkäyttämisestä. Sen voi tehdä hankalaksi, liki mahdottomaksi, mutta kokonaan teknistä tai inhimillistä riskiä ei saa poistettua ikinä.

Jos poliisien kaltaiset laillisuusammattilaiset käyvät vilkuilemassa julkkisten rekisteritietoja, mikä moraalikoodi estäisi kaupan datanörttejä tekemästä samanlaisia kurkistuksia?

Yhteenkään bonuskortti-tietovuotoskandaaliin ei kauppaketjuilla ole varaa. S-Snowden tai Kesko-leaks mitätöisivät muidenkin yritysten markkinointianalytiikan miljoonahankkeet hetkessä.

Tällaisessa tilanteessa yhteenotto yksityisyyden suojan puolustajien ja myyjien välillä olisi eeppinen, mutta lopputulokseltaan hyvin ennustettavissa. Nykyisessä valtiollisen urkinnan herkistämässä ilmapiirissä kauppa häviäisi taistelunsa heti.

Kirjoittaja on Taloussanomien toimituspäällikkö.

Twitterissä: @Petri2020

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?