S-ryhmä alkaa rekisteröidä ostostietoja aiempaa tarkemmin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

S-ryhmäkin haluaa tietää sinusta kaiken

S-ryhmä alkaa kerätä ja tallettaa kanta-asiakkaidensa ostotietoja aiempaa tarkemmin. Kesko on tehnyt samaa jo pitkään. Suomen Lähikauppa sen sijaan sanoo pärjäävänsä yhä ilman bonusostosten rekisteröintiä.

27.3.2014 14:32 | Päivitetty 27.3.2014 14:35

Kohta S-ryhmä tietää mitä syöt, sillä kauppakonserni kertoi tänään alkavansa kerätä entistä tarkempaa tietoa kanta-asiakkaidensa ostoksista.

Kun tähän mennessä tietoa on kerätty kuitin loppusummasta, ryhmä alkaa toukokuun alussa haalia sitä myös ostetuista tuotteista.

S-ryhmä tulee tässä Keskon perässä, sillä plussakortilla ostettujen tavaroiden tietoja on kerätty Keskon asiakasrekisteriin jo parin vuoden ajan. K-Plus Oy:n toimitusjohtajan Ismo Riitalan mukaan ohjelmasta saatu palaute on ollut pääasiassa myönteistä.

– Tuotekohtaisia tietoja kerätään asiakkaan suostumuksella ja niitä käytetään luvanvaraisesti markkinointiin. Tehokkain kanava on sähköposti. Aika harva asiakas on kieltänyt tuotetietojen käytön, Riitala sanoo Taloussanomille.

Hänen mukaansa Kesko ei aio reagoida S-ryhmän rekisteröintimuutokseen.

Kesko luokittelee kanta-asiakkaansa jo pelkkien ruokaostosten mukaan kymmeneen ryhmään. Luokitusta päivitetään kuukausittain. Kanta-asiakkaita luokitellaan myös ostosten lukumäärän ja niihin käytetyn rahamäärän mukaan.

Tietoja käytetään asiakkaalle kohdennettuun markkinointiin. 

Tuotekohtaisia ostotietoja kerätään ainoastaan K-ryhmän omista ketjuista. Yhteistyökumppanit, kuten esimerkiksi Neste Oil eivät tietojaan luovuta.

Lidl Suomella ei ole kanta-asiakasohjelmaa eikä sellaista ole tällä erää suunnitteilla. Suomen Lähikaupalla on oma Ykkösbonus-kanta-asiakasohjelma, johon voi liittyä Valintataloissa, Siwoissa ja Euromarketeissa.

– Emme tällä hetkellä kerää tuote- tai tuoteryhmätasoista tietoa, pysyttäydymme kuitin loppusumman tasolla. Eli tiedämme missä kaupassa ostokset tehtiin ja minä päivänä sekä asiakkaan kuitin loppusumman. Emme ole menneet sille tasolle kuin K-ryhmä tai S-ryhmä, sanoo kaupallinen johtaja Anu Ora.

Hänen mukaansa kanta-asiakasohjelmaa on tarkoitus jatkossa uudistaa, mutta Lähikauppa kertoo asiasta myöhemmin. Ora ei kuitenkaan lupaa, että tuotetietoja alettaisiin rekisteröidä.

Aluksikokeilu

SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri on ollut tähänkin asti suhteellisen laaja.

Perustietoihin ovat kuuluneet henkilö- ja osoitetietojen lisäksi myös ammatti, koulutus, asumismuoto sekä lasten syntymävuodet ja aikaisemmat henkilötiedot. Myös samaan talouteen kuuluvat henkilöt ja heidän roolinsa on rekisteröity.

S-Etukorttiostosta on tallennettu ostopäivä ja -aika, paikka, ostosten loppusumma ja maksutapa. Lisäksi S-bonuskumppaneiden tiedot on saatu niiden kassajärjestelmistä.

Toukokuun alusta alkaen tuotetason ostotietoja aletaan tallettaa Sokos- ja Emotion-ketjuissa. Sen sijaan S-marketeissa, Prismoissa, Kodin Terroissa ja ABC-ketjuissa tiedot kirjataan toistaiseksi tuoteryhmätasolla.

– Asiakkailta on jo pidemmän aikaa tullut toiveita, että markkinointia voisi kohdistaa tarkemmin, sanoo SOK:n asiakasomistaja- ja partneritoiminnan päällikkö Marjaana Saarikoski.

S-ryhmä sanoo tiedottavansa muutoksesta asiakkailleen. Nämä voivat kieltää tuotekohtaisten tietojen käytön markkinointiin. Tiedot kuitenkin tallentuvat kassoilla joka tapauksessa, halusi sitä taikka ei. Halukas voi tarkistaa talletetut tietonsa S-ryhmän verkkosivuilta.

– Esimerkiksi kassat eivät pääse tietoihin käsiksi, painottaa Saarikoski.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?