Professori Mark Deuze: - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Luuletko olevasi persoonallinen Facebookissa?

Mitä Facebookille käy, jos teinit lähtevät? Miksi Facebook tarjosi kolmea miljardia dollaria Snapchatista? Taloussanomat kysyi some-ilmiöistä mediatutkimuksen professori Mark Deuzelta. Professori alkoi puhua Truman Show -elokuvasta. Ja omasta päivitystaktiikastaan.

8.2.2014 6:07 | Päivitetty 7.2.2014 15:37

Mistä kertoo se, että Facebook osti Instagramin, yritti ostaa Snapchatin ja menettää nuoria käyttäjiä?

Siitä, että media muuttuu visuaalisemmaksi ja Facebook enemmän Twitterin ja LinkedInin kaltaiseksi. Näin sanoo hollantilainen mediatutkimuksen professori Mark Deuze, joka kävi luennoimassa myös Helsingin yliopistossa.

Deuzen mielestä nuorten käyttäjien kadossa on kyse siitä, että Facebook kypsyy yhtiönä. Enää yhtiö ei yritä tavoittaa ihan kaikkia, vaan ikäryhmän, jolla on ostovoimaa.

Facebook on myös ymmärtänyt, että mediaa käytetään yhä enemmän kuvina ja videona. Kuva on vaivattomampi tapa jakaa sisältöä kuin kirjoitus. Samasta syystä Twitter on tehnyt kuvien katsomisen aiempaa helpommaksi.

Se johtuu iästä,ei palvelusta

Snapchat-kuvaviestipalvelun ovat ottaneet omakseen juuri Facebookista lähtevät teinit ja esiteinit. Snapchat eroaa muista palveluista siinä, että se tuhoaa kuvat pian niiden lähettämisen jälkeen. Ovatko nuoret alkaneet arvostaa yksityisyyttään?

Sillä on osansa, Deuze uskoo. Enemmän suosiossa on kuitenkin kyse siitä, että nuoret eivät vain erityisemmin välitä viestien säilyttämisestä.

Sama ilmiö koskee muitakin sosiaalisen median palveluja.

– Tapa, jolla niissä käyttäydytään, ei liity niinkään kyseiseen palveluun. Vaan elämänvaiheeseen, joita ihmiset käyvät läpi ja kävisivät ilman niitäkin, Deuze sanoo.

Toiseksi nuoret vain kasvavat nopeasti ulos palvelusta kuin palvelusta. Heille suunnatut tuotteet jäävät yleensäkin lyhytikäisiksi, kun joka ikäluokka haluaa oman juttunsa.

Uusi ympäristö,sama käytös

Nuoret ovat joka tapauksessa tottuneet jatkuvaan valvontaa eri lailla kuin vanhempansa.

– Sitähän sosiaalinen media on, tapa valvoa toisiamme, Deuze toteaa.

Ja Snapchat on yksi nuorten omaksuma strategia toimia valvottuina. Palvelussa kun ei tarvitse huolehtia siitä, millainen kuva itsestä verkkoon syntyy.

Vaikka juuri se kuitenkin kuuluu ihmisyyteen. Sosiaalisuus ja siitä huolehtiminen, kuinka muut meidät näkevät.

Halutun kuvan luomisessa nähdään paljon vaivaa vaatteiden valinnasta lähtien, ja sosiaalisessa mediassa imagonluonti vain korostuu. Deuzen mukaan media yleensäkin lähinnä korostaa valmista käyttäytymistä, eikä niinkään luo kokonaan uutta.  

Jokaisella oma”Truman Show”

Ei mitään täysin uutta siis. Huolestuttaako professoria mikään?

– Se mielettömyys, jolla mediaa käytämme.

– Usein teemme tahattomasti itsestämme näyttelijöitä eräänlaisessa Truman Show’ssa.

Luennoillaan Deuze havainnollistaa ilmiötä esittelemällä kymmenen vapaaehtoisen opiskelijan Facebook-profiileja. Ajatuksen tajuaa jo kolmen neljän jälkeen. Ne ovat kaikki samanlaisia. Profiilikuvat sekä päivitykset, joissa kerrotaan hyvästä ruoasta, hauskoista juhlista ja tylsistä kursseista.

– Mitä enemmän aikaa käytämme siihen, että yritämme saada profiilimme näyttämään itseltämme, sitä samanlaisemmiksi tulemme. Se minua pelottaa.

Kuin television muuttumisleikeissä, joissa osallistujat yritetään saada vastaamaan paremmin muiden odotuksia.

Itse Deuze miettii ennen jokaista päivitystään, onko se liian henkilökohtainen tai olisiko siitä ehkä myöhemmin hyötyä töissä.

– Se, että pystyn määrittelemään omat käytäntöni, tekee minusta vastuullisen mediankäyttäjän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?