Ollilan työryhmän raportti sai kansalaisilta sapiskaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kansalaiset km-verosta: Kallis, kyttäävä ja kurjistava

Kilometriveroehdotus ei saa kiitosta kansalaisilta. Liikenne- ja viestintäministeriöön tulleen palautteen perusteella se on kallis, kyttäävä ja kurjistava. Ministeriön mukaan paketti kuohuttaa, koska siihen liittyy kolme v-sanaa: viranomainen, valvonta ja verotus.

8.2.2014 6:01 | Päivitetty 7.2.2014 14:41

Jorma Ollilan johtama työryhmä esitti joulukuun puolivälissä, että auto- ja ajoneuvovero muutettaisiin asteittain kilometriveroksi. Sen mukaan kilometrivero olisi nykyistä järjestelmää monipuolisempi liikennepoliittinen työkalu, joskaan ei yhtä kustannustehokas.

Työryhmän piti selvittää satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa. Raportin mukaan uutta kilometriverojärjestelmää varten autoihin pitäisi asentaa seurantalaitteet, jotka maksaisivat 330 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriöön on lähetetty lukuisia asiaa koskevia kommentteja.

– Työryhmä Ollila kärjessä puuhastelee jotain vahingollista, joka on tärkeää saada pysäytetyksi, kirjoittaa yksi kansalainen.

Hän huomauttaa, että huonoa järjestelmää ei kannata korvata vielä huonommalla. Gps-paikannustiedon kerääminen kaikilta autoilijoilta on hänestä tietoturva- ja yksilönvapausriski.

Toinen kirjoittaja vaatii, että vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.

– On järkyttävää kuunnella, millaisia laitteita autoihin pitäisi asentaa, jotta viranomaiset saisivat vahtia liikkumista, kirjoittaa kolmas.

Vain laitteidenvalmistajat voittavat

Klaukkalalaisen viestin lähettäjän mielestä pitäisi keksiä, miten rahaa saadaan kerättyä ilman, että pitää investoida lisää johonkin satelliittisysteemiin. Hänestä nykyinen vero tuntuu ikävältä, mutta siinä ei hukata rahaa turhiin investointeihin.

– Tuossa ei voita kuin autotehtaat ja gps-laitteiden valmistajat. Teemme Suomi Oy:stä entistä tehottomamman ja kalliimman paikan asua. Järki käteen!

Tamperelainen kirjoittaja arvioi, että periaatteessa Ollilan työryhmä on täysin oikeassa. Silti hän ihmettelee, mitä raketti- ja muutakaan sosioekoteknologiaa veroasiassa pähkäillään?

Hänestä verotus voitaisiin hoitaa rekisteri- ja matkamittaritietojen avulla, sillä näistä voidaan määrätä verot paikka-, kulutus- ja ajoneuvokohtaisesti noin 50 vuotta jälkeenpäinkin. Avuksi voitaisiin ottaa ajopiirturien ja navigaattorien tiedot.

– Kenenkään ei tarvitse rutista, missä kylässä on tullut käytyä vieraissa, hän huomauttaa.

Tamperelainen arvioi, että Ollila on ajatellut Lumiaakin parempaa menestystä, mutta huomauttaa, että tällä jahkailulla korealaiset ehtivät ensin.

– Meitsillä on huomattavasti parempi ehdotus: Lentävä Lumia, joka lopettaa sodat, vakoilut, salametsästykset, rajavalvonnan jne.

Lopputuloson karmea

Yksi pohjoissavolainen esitti jyrkän vastalauseen työryhmälle. Työssäkäyvät ja itsensä elättämiseen pyrkivät ihmiset eivät hänen mielestään tarvitse lisäkustannuksia liikkumiseensa.

– Satelliittivalvonta on karhunpalvelus kansalle, erityisesti pitkää matkaa vanhemmilla autoilla liikkuville, hän kirjoitti.

Yhden kirjoittajan mielestä järjestelmää ei saisi ulottaa autoihin, jotka on hankittu ennen lain voimaantuloa ja joista hankintavero on maksettu.

Viesteissä muistutetaan, että haja-asutusalueella julkiset liikenneyhteydet ovat heikot, joten kulkeminen vaatii autoilua.

Klaukkalalaiskirjoittaja kertoi seuraavansa keskustelua kauhulla. Hän mietti, voisiko ruuhka-ongelman ratkaista siten, että työpaikkoja ”pakotettaisiin” tai ”ohjattaisiin” kehyskuntiin, jolloin ihmisten ei tarvitsisi ajaa niin paljon.

Pohjoissavolainen lisäsi, että häntä hävettäisi olla luomassa kompastuskiviä joten kuten taloudellisesti pärjäävälle työkansalle. Yhteiskunnan eliittiä tämä ei hänestä haittaa.

– Lopputulos on karmea: kallis, kurjistava, kyttäävä ja tavallisten ihmisten liikkumista rajoittava.

Mitäköhänraportti maksoi?

Raportin mukaan liikenne- ja ympäristöpoliittiset tavoitteet toteutuisivat kilometriverolla paremmin kuin nykyisellä veromallilla. Yksi kirjoittaja kyseenalaistaa ilmastomuutoksen. Hänestä ei ole mitään todisteita siitä, että ilmasto lämpenee ihmisen toiminnan vuoksi.

Ympäristöhysteria johtaa hänestä siihen, että kaikki muuttavat kaupunkeihin ja pyöräilevät, koska fossiilisia polttoaineita verotetaan niin kovasti, että heillä ei ole varaa muuhun.

– Mutta tämä on varmastikin tiedossanne ja saatte mitaleja kansainväliseltä eliitiltä, koska kilometriveron vuoksi orjuutatte kansan, hän kirjoitti ministeriölle.

Yksi kommentoijista kiinnitti huomiota vajaan vuoden toimineen työryhmän raportin hintaan. Ryhmää johtanut Jorma Ollila on öljy-yhtiö Shellin hallituksen puheenjohtaja ja jäsenet olivat liikenne- ja viestintäministeriön, virastojen sekä valtiovarainministeriön ylintä johtoa sekä tutkimus- ja tiedemaailman edustajia.

– Himasen raportin kalleudesta on puhuttu paljon. Mitäköhän työryhmän palkkiot olivat?

Tulenherkkä kolmenv-kirjaimen yhtälö

Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Taina Pieski kertoo, että Ollilan työryhmän raportti puhuttaa, koska samaan pakettiin yhdistyy viranomainen, verotus ja valvonta.

– Tämä on tulenherkkä kolmen v-kirjaimen yhtälö, hän sanoo.

Kilometriveroasia on kiinnostanut poikkeuksellisen paljon, mutta ei tavattomasti. Yleensä kansalaiset valpastuvat, kun käsiteltävä asia koskee heidän arkeaan.

Pieskin mukaan ministeriöön on viime aikoina tullut myös paljon yhteydenottoja, jotka liittyvät lähiliikenteen y-junan reittiin. Ministeriössä päätettiin, että vastaisuudessakin juna pysähtyy Karjaalla ja Inkoossa.

– Kun ministeriö vuonna 2006 lopetti Sävelradion toimiluvan, lukuisat radion kuuntelijat reagoivat, Pieski muistelee.

Kansalaisten lähettämät kirjeet eivät joudu hukkaan. Pieskin mukaan kaikki luetaan ja kaikkiin vastataan.

Monet purkavat ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa. Liikenne- ja viestintäministeri on ollut usean vuoden Facebookissa ja Twitterissä ja viesteihin vastataan myös sitä kautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?