TS: Panimoliitto reputti joka kuudennen tv-mainoksen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

TS: Panimoliitto reputti joka kuudennen tv-mainoksen

Panimoliiton oma itsesääntelyelin on ottanut tiukan linjan, sillä viime vuonna joka kuudes alkoholimainos ei läpäissyt sen seulaa. Näin kertoo Turun Sanomat.

5.2.2014 7:14 | Päivitetty 5.2.2014 7:14

Joka televisiomainos ei läpäissyt panimoalan omaa valvontaa viime vuonna, kertoo Turun Sanomat.

Panimoliiton ennakkotarkastuslautakunta katsoi ennakkoon kaikkiaan 31 alkoholia mainostavaa tv-mainosta. Näistä viisi hylättiin lakia tai panimoalan eettisiä sääntöjä rikkovina. Yksi mainos arvioitiin sopimattomaksi jo käsikirjoitusvaiheessa. Suuret panimot ovat sitoutuneet tottelemaan toimikunnan päätöksiä tai ne joutuvat maksamaan jopa 40 000 euron sakot.

Vuonna 2011 perustetun ennakkotarkastuslautakunnan taustalla olivat lukuisat viranomaisten haaviin joutuneet mainoskampanjat, joiden panimoala pelkäsi johtavan mainontaa tiukentaviin lakimuutoksiin.

Alkoholimainonnan ylilyönnit ovatkin Valviran ylitarkastajan Marianna Vasaran mukaan olleet laskussa. Syy ei välttämättä kuitenkaan ole itsesääntely.

– Kovin raflaavia mainoskampanjoita ei ole ollut. Mutta sitä ei tiedetä johtuuko se itsesääntelystä vai siitä, että on ollut vireillä mainontasäädösten muutoksia, Vasara toteaa lehdelle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?