Suomen markkinoille tulee uusia moottoripyörämalleja vaikka entisiäkin on myymättä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Moottoripyöräkauppa jännittää: ehtiikö myynti elpyä

Indian oli Suomessa 1930-luvulla tuttu merkki.

Julkaistu: 1.2.2014 6:14, Päivitetty 31.1.2014 15:45

Keskisessä Euroopassa moottoripyörien kysyntä näyttäisi taas elpyvän. Suomessa alan kauppiaat jännittävät, päättyykö meilläkin pitkään jatkunut myynnin lasku jo tulevan ajokauden aikana. Ala toivoo myynnin virkistyvän viimeistään syksyllä.

Tänä viikonloppuna pidettävässä Helsingin MP14-näyttelyssä maahantuojat valmistautuvat ajokauteen, jonka aikana uusia moottoripyöriä rekisteröitäisiin ainakin viimevuotiseen tahtiin.

Moottoripyörien ensirekisteröinnit laskivat vuoden 2012 lukemista viime vuonna noin 20 prosenttia, 3 959 pyörään. Koska moottoripyörä on useimmiten – eikä aivan välttämätön – harrastusväline, myyntimäärät heilahtelevat taloussuhdanteiden mukaan autokauppaa voimakkaammin.

Trafin ja Tilastokeskuksen mukaan viimeisen 40 vuoden aikana ääripäinä ovat olleet 852 kpl vuonna 1994 ja 11 477 kpl vuonna 2007. Tyypillisin vaihteluväli viime vuosikymmeninä on ollut noin 3 000–6 000 pyörää, joten aivan katastrofaaliset eivät nuo viime vuodenkaan lukemat ole.

Käänne näkyyjo Keski-Euroopassa

Useissa Euroopan maissa rekisteröinnit ovat lähteneet viime vuonna nousuun. Suomalaiset alan toimijat odottavat käänteen näkyvän viiveellä myös meillä. Aikataulu vain on hämärän peitossa.

Kauppa odottaa koko vuoden rekisteröintien asettuvan vähintään viime vuoden tasolle ja kuukausittain tarkasteltuna kääntyvän loppuvuodesta jopa pienoiseen nousuun.

Odotuksia kuvaa sekin, että myös tänä vuonna tulee Suomenkin markkinoille useita kokonaan uusia malleja, vaikka vanhoja ajamattomia pyöriä on vielä varastoissa myymättöminä edellisiltä myynnin laskun vuosilta.

Moottorit pieniin päin

Yksi viime vuosien huomattavimpia kehityssuuntia uusissa moottoripyörissä on ollut moottorien iskutilavuuksien pienentyminen, sanoo Honda-moottoripyörien myyntipäällikkö ja MP14-näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Patrick Manner.

– 500–800-kuutioisten pyörien valikoima kasvaa koko ajan, vaikka kymmenkunta vuotta sitten niitä ei ollut ollenkaan tarjolla.

Mannerin mukaan kaiken kaikkiaan helppokäyttöisten järkipyörien kysyntä on kasvanut tasaisesti.

– Matalat käyttökustannukset, erilaiset turvallisuusvarusteet ja hyvä polttoainetalous ovat näissä malleissa tärkeämpiä myyntivaltteja kuin perinteiset moottorin teho ja huippunopeudet.

Nostalgia vetää aina puoleensa, semminkin kun merkittävä osa uusien pyörien ostajista on varttuneempaa väkeä tai jopa uudestaan pitkän tauon jälkeen harrastuksen aloittavia.

Lähes joka merkillä on valikoimassaan retromalli, jossa yhdistyy klassinen ulkonäkö ja nykyaikainen tekniikka.Uusvanhoja merkkejä ja maahantuonnin siirtoja

Nostalgiaa on sekin, että vuosikymmeniä kuolleina pidettyjä merkkejä on herännyt henkiin: englantilainen Triumph on jo vakiinnuttanut asemansa merkkinä muiden joukossa. Uusia tulokkaita Helsingin mp-messuilla ovat brittipyörä Norton ja amerikkalainen Indian.

Suomen kaltaisessa pienten myyntimäärien maassa maahantuontiedustuksetkin siirtyvät helposti, jos kauppa ei käy. Viime aikoina ovat ainakin italialaismerkit olleet siirtolistalla: Ducati sai uuden isännän Porschea maahantuovasta konsernista.

Moto Guzzia edustaa tämän vuoden alusta lähtien tamperelainen R. M. Heino -yhtiö.