Saksan autoilijajärjestö jäi kiinni suosikkiauto-kisan äänestysvilpistä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Saksalaisten suosikkiautosta paisui suuri huijaus

Kuvituskuva
Julkaistu: 25.1.2014 6:13, Päivitetty 29.1.2014 12:16

Saksalaiset suosivat omia autojaan – jopa niiden kansansuosiosta kertovia lukuja suurentelemalla. Nyt Saksan autoilijoiden etujärjestö jäi kiinni ketkuiltuaan Vuoden suosikkiauto -äänestyksessään.

Täkäläisten autonajajien jättijärjestön ADAC:n (Allgemeine Deutsche Automobil-Club) jäsenistönsä lempiautolle myöntämä palkinto Keltainen enkeli on nyt polttanut siipensä. Valinnan äänestysluvut osoittautuivat ainakin tänä vuonna väärennetyiksi.

Tammikuun puolivälissä järjestö julisti, että saksalaisten vuoden 2014 lempiauto on Volkswagen Golf. Se oli saanut järjestön jäsenlehden Motorweltin äänestyksessä 34 299 ääntä.

Mutta Süddeutsche Zeitungin paljastamien dokumenttien mukaan todellinen äänimäärä oli ollut vain 3 409.

Suuttumus ADAC:lle on ollut suurta jo siksi, että se on esiintynyt aina kaikkien saksalaisten autoilijoiden nimissä. Ihan kaikkia se ei todellisuudessa edusta, mutta järjestöllä on 18,8 miljoonaa jäsentä. Se on enemmän kuin kaikilla Saksan puolueilla ja ammattiliitoilla yhteensä.

Autoilijoiden asialla, muttaSaksan autovalmistajien puolesta

ADAC on todella mahtava kansalaisjärjestö ja vaikutusvaltainen lobbaaja, jonka perustavoitteita on pitää autoverot kurissa ja maantiet hyvässä kunnossa. Periaatteessa järjestö ajaa autoilijoiden etuja myös autoteollisuuden suuntaan, mutta se on selvästikin kallellaan kotimaiseen teollisuuteen päin.

Maan hallitusta ADAC on sen sijaan osannut uhmata. Kun järjestö vastusti vuoden 2011 alusta markkinoille tullutta bioetanolipitoista E10-bensiiniä, se sai autoilijat pitkään karttamaan sitä. Nyt järjestö vastustaa tiukasti Baijerin CSU-puolueen hallituksessa ehdottamaa autobaanojen tietullia.

ADAC ei ole kuitenkaan vain perinteinen etujärjestö, vaan puheenjohtajansa Peter Meyerin sanoin maan "suurin mobiliteettipalvelujen tarjoaja". Vuodesta 2001 järjestön puheenjohtajana toiminut huolintayrittäjä on saanut liikanimen Vereinsmeyer, jonka voi kääntää yhdistystoimen isäntämieheksi.

Vahvalla otteellaan Meyer on onnistunut kasvattamaan huomattavasti ADAC:n jäsenmäärää samoin kuin sen liikevaihtoa, joka lähentelee jo kahta miljardia euroa. Järjestöllä on 8 500 työntekijää ja 40 tytäryhtiötä. Jäsenmaksutulot ovat 671 miljoonaa euroa ja liiketoiminnassa rikottiin juuri 1,03 miljardin euron raja.

Suurin jäsenetu on tiepalvelu, johon ADAC sijoittaa vuosittain yli 320 miljoonaa euroa. Sillä on 1700 partioijaa keltaisine autoineen koko ajan liikenteessä. Ne auttoivat viime vuonna ympäri Eurooppaa neljää miljoonaa pulaan joutunutta autoilijaa. Tiepalvelua täydentää vielä Saksan toiseksi suurin helikopterilaivue.

Talousimperiumiksi kasvaneen ADAC:n suurimpia bisneksiä ovat autonvuokraus, vakuutukset ja matkailupalvelut. Sen levikiltään 14 miljoonan jäsenlehti Motorwelt kerää maan autolehtien suurimpia ilmoitustuloja. Uusin järjestön hanke on pelastaa Nürburgringin F1-rata noin sadalla miljoonalla eurolla – johon riittäisi jo melkein järjestön yhden vuoden voittosumma.

Valmiiksi vauraan ADAC:n ei siis olisi tarvinnut manipuloida jäsentensä lempiauto-äänestyslukuja esimerkiksi taloutensa kohentamisen takia.

Järjestön johtajien tavatalkavat paljastua

Temppu voi sen sijaan osoittautua yksittäisten ihmisten korruptioksi, ja se kertoo tietysti myös järjestön tiiviistä suhteesta kotimaiseen autoteollisuuteen. Samalla se kertoo järjestöjohdon omavaltaisuudesta ja heikosta kontrollista.

ADAC:n nykyinen johto ei tule selviämään skandaalista vain yksittäisiä johtohenkilöitä syyllistämällä. Tähän asti ainoaksi syylliseksi on todettu tiedotusjohtaja Michael Ramstetter, joka myös on jo häipynyt takavasemmalle.

Äänestystulosten käsittelystä vastannut Ramstetter on myöntänyt kaunistelleensa lukuja ylöspäin ja todennut Süddeutsche Zeitungille saaneensa aikaan "suuren paskaläjän". Hänen esimiehensä, toiminnanjohtaja Karl Obermair taas pyrkii yhä pesemään kätensä jupakasta, mutta on jo jäänyt kiinni ristiriitaisista lausunnoista.

Puheenjohtaja Meyer puolestaan on yrittänyt pysyä kaiken yläpuolella, takeeksi perusteellisesta selvitystyöstä, jossa hän ei silti ole alkuunkaan vakuuttanut.

Päinvastoin. Julkisuuteen tihkuu jatkuvasti lisätietoja hänen omasta käytöksestään: puheenjohtaja on muun muassa käyttänyt tiepalvelun helikoptereita työmatkoihinsa.

Saa nähdä, montako päätä putoaa – aivan varmasti muutama. Se ei kuitenkaan riitä. Skandaali on avannut selvityssuman, joka on vasta alussa.

Mitä muita lukuja ja testituloksiajärjestö on suhmuroinut?Keltaisen enkelin siipien kärähtäminen taas on herättänyt aiheellisen kysymyksen, onko ADAC manipuloinut muitakin lukuja, kuten kolaritilastojaan, törmäys- tai tunnelitestejä.

Teidenvarsien pienempien ravitsemusliikkeiden liitto - Vereinigung deutscher Autohöfe - on jo valittanut, että ADAC olisi suosinut huoltoasemavertailuissaan Tank & Rast -ketjua, jonka kumppani se on.

ADAC:llä tulee olemaan suuri työ puhdistaa nyt menetettyä mainettaan ja palauttaa entistä uskottavuuttaan.

Toisaalta ei ole todennäköistä, että jäsenet hylkäisivät järjestön, vaikka heidän ääntään ei nyt oikein kuultukaan. Keltainen enkeli menköön menojaan.

Autokansa arvostaa ennen kaikkea palveluja, eivätkä taannoin olleet millänsäkään, kun autojärjestön jäsenmaksuja korotettiin 44,50:sta 49 euroon.

Tässä puhuvat yhä luvut puolestaan.

Tuoreimmat osastosta