Kitkerää palautetta verkkokauppajumista – "Päivä oli erittäin murheellinen" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kitkerää palautetta verkkokauppajumista – "Päivä oli erittäin murheellinen"

Paytrail myöntää huonon tiedottamisen kesken viikonlopun merkittävän palveluhäiriön. Verkkokauppiailta on tullut sapekasta palautetta.

15.1.2014 16:13 | Päivitetty 15.1.2014 16:13

Paytrailin kauppiaille lähettämästä kirjeestä saa sen käsityksen, että nyt otettiin valittelujen ja kumppanin syyttämisen sijaan myös opiksi. – Päivä oli asiakkaillemme ja meille erittäin murheellinen. Kumppanimme Cygaten palveluhuolto epäonnistui totaalisesti. Selvitämme miten voisimme jakaa palvelut kahden eri toimijan alle, etteivät yhden kumppanin ongelmat pysäytä koko palvelumme toimintaa, kertoo Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio. Paytrail on jo lisännyt etusivulleen Palvelun saatavuus –linkin, joka tarjoaa tulevissa vikatilanteissa suoran kanavan jakaa tilannetietoa. Vastaava toiminnallisuus on ollut jo pitkään esimerkiksi maksupalveluja tarjoavalla Klarnalla.

– Jatkossa tulemme noudattamaan entistä avoimempaa linjaa ja tulemme kertomaan mahdollisten virhetilanteiden aiheuttajat, jotta asiakkaamme saavat mahdollisimman totuudenmukaisen ja reaaliaikaisen kuvan asiasta, Lennu Keinänen, toinen Paytrailin perustajista kirjoitti vastauksena asiakkaille.

Tehtävälistalle jää vielä maksavan loppuasiakkaan informoiminen vikatilanteissa. Sunnuntaina katkoksen jatkuessa yksi kauppiaista kommentoi naulan kantaan, että ”nimenomaan tuon maksajan informoiminen on tässä tilanteessa tärkeää, jotta asiakkaat tulevat myöhemmin takaisin verkkokauppaan, eivätkä vain totea, että verkkokauppa ei toimi”. Paytrailin asiakaspalvelusta kerrotaan, että yhtiö aikoo ilman muuta pyrkiä korvaamaan aiheutuneen vahingon asiakkailleen. Ensimmäisenä luultavasti keskustellaan kuitenkin vain kuukausimaksujen hyvityksestä. Oletettavaa on, että tällaisessa tilanteessa palvelusopimukset yhtiöiden välillä johtavat myös rahallisiin korvauksiin. Paytrail ei ole verkkokaupoille edullisin maksunvälittäjä, mutta sitä pidetään luotettavana.

– Olen maksanut enemmän kk-maksua sitä varten, että palvelu pelaa verrattuna edullisempaan Checkout.fi -palveluun, kertoo yksi kauppiaista. Myös monien suomalaisten verkkokauppojen käyttämän Suomen Maksuturva Oy:n palvelussa oli sunnuntaina katkos, joka kesti vieläkin pidempään, maanantaiaamuun asti. Verkkokaupoissa tekniikasta vastaavat saavat lähiaikoina elää jännityksessä, sillä Cygate joutui sunnuntaina palaamaan takaisin vanhaan ratkaisuun, jonka tiedetään aiheuttaneen aiemmin ongelmia ainakin Paytraililla. Myöhemmin on ilmeisesti yritettävä tehdä nyt pieleen mennyt päivitys uudelleen.

Cygate ja Paytrail ovat tehneet tähän asti onnistunutta yhteistyötä vuodesta 2008 alkaen. Lue mistä alun perin sovittiin: Case Paytrail.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?