Motiva muistuttaa moottorin esilämmityksestä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autoilija, näin esilämmität moottorin oikein

Kuvituskuva
Julkaistu: 15.1.2014 11:03, Päivitetty 15.1.2014 11:03

Pakkaset paukkuvat vielä ainakin muutaman päivän. Auton kylmäkäytön vähentäminen kannattaa monistakin syistä.

Auton moottori kannattaa pakkasilla kytkeä lohkolämmittimeen. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on.

Sisätilanlämmittimen turha käyttö syö sen sijaan säästöjä, energiatehokkuuteen kannustava Motiva kertoo. Sisätilanlämmitin on hyödyksi pikkupakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy auton laseihin.

Liian pitkäaikainen lämmitys menee hukkaan. VTT:n mukaan moottorin esilämmityksestä ei ole hyötyä silloin, kun ulkona on lämpöasteita. Sisätilanlämmitintä ei koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia.

Polttoainelämmitin kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20–30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista ja puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistaa ilman kierron esilämmityksessä.

Akun varaustila alenee esilämmityksestä, jos ajaa lähinnä lyhyitä matkoja. Tyhjenemisen voi estää, jos ajaa esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä. Toisaalta turhaa ajoakin pitäisi välttää.

Moottorin kuluminen vähenee ja moottori starttaa paremmin kovilla pakkasilla. Esilämmitetystä autosta tulee vähemmän pakokaasuja kuin kylmästä.

Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta.

Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun lasit eivät ole huurussa ja matkustamo on lämmin.

Näin lämmität oikein

Lähde: Motiva

Tuoreimmat osastosta