E10-bensasta ei yhtään vikaa: Kesä sulatti vastarinnan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

E10-hysterian historia: "Kaikki meni bensan piikkiin"

Moni asia meni pahasti pieleen, kun Suomessa lanseerattiin uusi bensalaatu kolme vuotta sitten.

VTT:llä tutkittiin uutta bensalaatua kesäkuussa 2011.

9.1.2014 16:23 | Päivitetty 9.1.2014 16:24

Uusi ekobensa rikkoo moottorin, sitä palaa aivan tolkuttomasti ja auto haisee mädältä kananmunalta. Tällaisia kokemuksia raportoivat E10-bensan käyttäjät Autoliiton kyselyssä vuonna 2011.

Suomessa lisättiin 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta vuoden 2011 alussa. E10-bensiinin bioetanolimäärä voi olla enintään kymmenen tilavuusprosenttia, mutta se voi vaihdella.

Kolme kuukautta bensan käyttöönoton jälkeen jopa joka neljäs kieltäytyi tankkaamasta E10-bensaa.

Kovasta vastarinnasta huolimatta Autoliiton tietoon ei ole tullut yhtään tapausta, jossa E10 olisi aiheuttanut vaurioita autolle.

– Meidän tietoon ei ainakaan ole tullut yhtään. Tiedän muutamasta moottoririkosta, joissa E10-bensiiniä oli tankattu autoon, johon sitä ei olisi saanut tankata, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo Taloussanomille.

Uuden bensiinin lanseerausajankohta osui harvinaiseen ankaraan talveen. Pahimmillaan pakkanen paukkui tammikuussa 40 asteessa.

Paukkupakkanen kiritti polttoaineen kulutusta ja jätti autoja tienposkeen. Syyt niskoilleen sai uusi bensalaatu. 

Kyllä E10-laatua kuluu enemmän kuin tavallisissa autoissa, mutta kuskien raportoimat erot kulutuksessa olivat todella suuria. 

– Ero perustuu energiasisältöön. Se on ihan laskennallinen seikka. Käsittääkseni se ero on aika pieni, että sitä ei voi oikein omassa ajossaan todentaa, Tolvanen sanoo.

– Kaikki meni bensan piikkiin. Se kohu oli vähän sellainen, että siinä pääsivät sosiaalinen media ja huhut valloilleen. Jälkiviisaana voi todeta, että lanseeraus olisi pitänyt tehdä kesällä.

Muuttuvat autolistat ja oudot lausunnot hämmensivät

Pakkastalven vaikutusten lisäksi suomalaisia autoilijoita hämmensi myös se, että E10-yhteensopivien autojen mallilista muuttui vielä bensan myynnin aloituksen jälkeenkin. Lähinnä listalle lisättiin malleja, mutta Tolvasen mukaan malleja myös poistettiin.

– Listojen olisi pitänyt olla lopulliset ennen myynnin aloittamista, Tolvanen sanoo.

Lisää kierroksia keskusteluun tuli myös BMW:n ja Daimlerin lausunnosta, jonka mukaan autovalmistajat halusivat perusteellisia tutkimuksia bensiinin vaikutuksesta moottoriin. Myöhemmin BMW alkoi tyynnytellä lausuntonsa aiheuttamaa kohua.

Autoliiton kyselyssä BMW-, Chrysler- ja Audi-kuskit kertoivat eniten autojensa vioista. Autoliiton kyselyssä selvitettiin ihmisten käsityksiä, eikä todennettuja vikoja.

– Kesän lämpö vei kohun mennessään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?