Automainonta on pitkälti tuontitavaraa: "Hyvin samanlaisia" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Moni nainen ostaa auton, mutta missä se näkyy?

Yhä useampi auton ostaja on nainen, mutta automainosten perinteinen kuvasto on yhä voimissaan.

8.1.2014 6:05 | Päivitetty 7.1.2014 18:07

Aurinko välähtää auton kyljestä sveitsiläisessä vuoristomaisemassa kuskin ohjatessa menopeliään kohti seuraavaa kurvia. Tumma ja kauniisti resonoiva miesääni luettelee auton teknisiä ominaisuuksia.

Suomalaista automainontaa voi hyvällä omallatunnolla luonnehtia geneeriseksi. Osittain siksi, koska Suomi on pieni markkina-alue eikä mainosten tuominen suomalaiseen ympäristöön välttämättä maksa vaivaa, arvioi Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

– Automainokset ovat hyvin samanlaisia. Mainonta keskittyy paljon itse tuotteeseen. Omasta mielestäni joukosta voisi myös vähän erottua, että mainontaa saisi kohdennettua enemmän, Aspara sanoo.

Vuoristossa kaartelevan luksusauton lisäksi mainoksissa nähdään usein onnellisia perheitä, jotka sullovat tavarat farmariin ja karauttavat kotipihasta matkaan. Isompi markkina-alue mahdollistaa kohdennuksenIsommilla markkina-alueilla mainontaa voi kohdentaa tarkemmin eri ostajaryhmille, jolloin myös mainonnasta tulee persoonallisempaa.

Esimerkiksi japanilaisessa automainonnassa esiintyy huomattavasti enemmän ihmisiä kuin suomalaisessa automainonnassa. Monissa erilaisissa mainoksissa esiintyy eri-ikäisiä naisia ja miehiä.

– Kohdistettu mainonta olisi todennäköisesti tehokkaampaa, jos taustalla on tutkittua tietoa kohderyhmästä. Siinä on tietysti kysymys panos-tuotossuhteesta, että kattaako myynnin kasvu lisääntyneet kustannukset, Aspara sanoo.Joka kolmas auton ostaja on nainen

Toyotan mukaan joka kolmas uuden auton ostajista on nainen. Esimerkiksi Nissan on markkinoinut pienempiä Micra- ja Note-mallejaan selkeästi naisille.

Toisaalta 85 prosenttia uusista autoista hankitaan kahden hengen tai sitä suurempiin kotitalouksiin.

– Silloin myös ostopäätökset ovat tavalla tai toisella yhteisiä, Toyota Auto Finlandin markkinointijohtaja Heikki Freund huomauttaa.

Toyotan mukaan miehet ja naiset arvostavat autoissa samoja ominaisuuksia, joskin ominaisuuksien tärkeysjärjestyksessä on eroja.

– Toki pienemmän kokoluokan autoissa osittain huomioidaan ihan mediavalinnoissa tai painotuksissa, kenties myös sisällöissä, että käytetään sellaisia kanavia ja nostetaan esiin ominaisuuksia, jotka tiedetään tärkeiksi naiskohderyhmälle, Freund sanoo.

– Vaarana on mennä oletusten varassa. Autonostoprosessi on hyvin monimutkainen, että liikaa oletusten varassa ei kannata mennä. Naiset ovat ihan yhtä perusteellisia auton ostajia ja usein jopa perusteellisempia kuin miehet, hän jatkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?