Pieni ja vanha auto on onnettomuudessa iso riski - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski

Kuvituskuva
Julkaistu: 2.1.2014 16:00, Päivitetty 2.1.2014 16:13

Liikennevakuutuskeskus ja Trafi ovat listanneet uudessa esitteessään Suomen yleisimmät käytetyt automallit turvallisuuden mukaan. Taloussanomat kysyi, millaisessa autossa on muita suurempi riski joutua onnettomuuteen ja vammautua. Katso listat malleista, joissa riskit ovat suurimmat ja joissa ne ovat pienimmät.

Etenkin vanhemmat ja pienemmät automallit ovat murheenkryynejä. Näin kertoo liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta.

Esimerkiksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa uhrien lukumäärä on yli viisinkertainen vanhoissa, yli 18-vuotiaissa autoissa, kun niitä verrataan 0–2-vuotiaisiin autoihin. Näin on siitä huolimatta, että uusilla autoilla ajetaan enemmän kuin vanhoilla.

– Kyse ei ole niinkään auton kulumisesta tai ikääntymisestä, vaan suunnitteluajankohdasta. Riski painottuu vanhemmissa autoissa pienempiin automalleihin, Parkkari selittää.

Pienet autot ovat usein edullisia ja niihin ei aikoinaan ole laitettu aivan uusimpia turvavarusteita toisin kuin esimerkiksi kalliimpiin isoihin automalleihin.

– Isoimmat mallit ovat auton sisällä olijalle edelleen hieman turvallisempia. Viime vuosina on kuitenkin tapahtunut muutosta eli pienet autot ovat ottaneet isoja kiinni turvallisuudessa.

Parkkarin mukaan eron tasoittuminen johtuu siitä, että nyt myös pienempiin automalleihin on tullut lisää turvavarusteita. Tällaisia ovat muun muassa ilmatyynyt ja ajonvakautusjärjestelmät. Autot kestävät myös kolareita aiempaa paremmin, turvallisuusjohtaja kertoo.

Turvallisuuslistajulki

Liikennevakuutuskeskus ja Trafi julkaisivat vuodenvaihteessa esitteen, jossa on lista yleisimmistä käytettyjen autojen malleista ja niihin liittyvistä onnettomuus-, vammautumis- ja suhteellisista vammautumisriskeistä. Lista perustuu Aalto-yliopiston tutkimukseen.

Tutkimuksessa vammautumisriskiä on korjattu laskennallisesti, jotta autosta riippumattomien riskitekijöiden, kuten kuljettajan iän tai sukupuolen, merkitystä on saatu tasattua. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain sellaisia autoja, joilla on tapahtunut vuosittain yli 400 onnettomuutta.

Taloussanomat poimi listasta automallit, joissa suhteellinen vammautumisriski on pienin ja joissa vammautumisriski on suurin. Taulukot löytyvät jutun lopusta. Suhteellisessa vammautumisriskissä automallissa vammautuneiden kuljettajien määrä on suhteutettu kaikkiin onnettomuuksissa vammautuneiden kuljettajien määrään.

Taulukosta näkyy selvästi, että pienillä ja vanhoilla automalleilla on isompi riski vammautua kuin uusilla autoilla. Esimerkiksi 1990-luvun Fiat Puntot, Nissan Micrat ja Opel Corsat löytyvät runsasriskisimpien joukosta. Fordilla riskialtteimmat mallit ovat olleet 1995–2001 Ford Fiesta ja vuosien 1996–2008 Ford Ka. Suurin vammautumisriski on ollut Toyotan pikkuautolla Yariksella.

Parhaiten vammautumiselta välttyi puolestaan listan automalleista Hondan kaupunkimaasturi CR-V:ssä. Listassa löytyvät vain automallit, jotka olivat olemassa jo vuonna 2010, joten viime aikoina suositut Toyota Aurikset ja Nissan Qashqait eivät ole mukana.

Tilaston mukaan turvallisina voi pitää myös Audi A6:ta sekä Volvo S80:tä. Korkealle listassa yltävät myös Volvo S70 ja Volvo V70. Myös BMW:n 5-sarja sekä Citroenin C5 ovat päässet vähäriskisimpien automallien joukkoon. Lähellä kymmenen kärkeä on myös Fordin Mondeo.

Sen sijaan takavuosien turvallisuusaateliin kuuluneet Saabit ovat keskitasoa suhteellisella vammautumisriskillä mitattuna. Mercedes-Benzit ovat hyvää keskikastia.

Suosituimmista automalleista myös Volkswagen Golfeissa ja Skoda Oktavioissa riski oli keskitasoa pienempi.

Uudet järjestelmätparantaneet turvallisuutta

Autojen turvallisuutta ovat lisänneet turvatyynyjen ja aktiivisen niskatuen lisäksi esimerkiksi lukkiutumattomat jarrujärjestelmät, hätäjarrutustehostimet sekä ajonvakausjärjestelmät.

Liikennevakuutuskeskuksen Parkkari kiittelee etenkin ajonvakausjärjestelmää (ESC). Sen on todettu vähentävän onnettomuuksiin joutumista parhaimmillaan yli 50 prosenttia.

– Se on osoittautunut erittäin tehokkaaksi estämään onnettomuuksia ja ajoneuvon hallinnan menetystä, Parkkari sanoo.

Ajovakausjärjestelmä tuli pakolliseksi uusiin automalleihin toissa vuonna.

– Jos käytettyä autoa hankkii, kannattaisi katsoa löytyykö tällainen järjestelmä.

Näissä autoissa vammautui suhteessa enemmän

Lähde: Liikennevakuutuskeskus ja Trafi: Suomen yleisimpien käytettyjen automallien turvallisuus -esite, Karvonen, E., Ernvall, E. & Kari, T. 2011, Henkilöautomallien onnettomuudet ja vammautumisriskit 2010, Tiede + Teknologia 22/2011, Espoo, Aalto-yliopiston In

Näillä autoilla on turvallisin ajella

Lähde: Liikennevakuutuskeskus ja Trafi: Suomen yleisimpien käytettyjen automallien turvallisuus -esite, Karvonen, E., Ernvall, E. & Kari, T. 2011, Henkilöautomallien onnettomuudet ja vammautumisriskit 2010, Tiede + Teknologia 22/2011, Espoo, Aalto-yliopiston Ins

Tuoreimmat osastosta