VR lupaa: Uudet saksalaisveturit toimivat Suomen talvessa

Julkaistu: , Päivitetty:

VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro vakuuttaa, että uudet Siemensiltä tilattavat sähköveturit parantavat VR:n nopeutta ja toimintavarmuutta myös talvikeleillä.


– Veturit räätälöidään Suomen oloihin, sanoi Mikael Aro tänään VR:n tiedotustilaisuudessa.

Aron mukaan Suomeen valmistettavat Vectron-veturit toimivat 40 asteen pakkasessa, eivätkä esimerkiksi vain -25 asteessa. Myös lumeen ja jäähän on varauduttu.

– Veturin alustan rakennetta on parannettu niin, että lumi ei kerry sinne. Ilma-aukot on siirretty katolle, jotta pöly, lumi ja kosteus eivät pääse rakenteisiin. Ohjaamon lämmöneristystä on parannettu, luettelee Aro. 

Vectronia on testattu muutamien vuosien ajan ja esimerkiksi Ruotsin Lapissa kylmissä olosuhteissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

300 miljoonan
euron tilaus


VR kertoi tänään ostavansa 80 Vectron-sähköveturia saksalaiselta Siemensiltä. Hankinnan arvo on 300 miljoonaa euroa. Uudet veturit korvaavat vaiheittain vanhat neuvostoliittolaiset Sr1-veturit. Hankintaan liittyy 97 veturin lisätilauksen mahdollisuus.

Uusia vetureita voidaan käyttää niin matkustaja- kuin tavaraliikenteessäkin.

Vectronin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa, kun vanhojen, 70-luvulla tilattujen Sr1-vetureiden nopeus on 140 kilometriä tunnissa. Matka-aika siis voi nopeutua uudempien Sr2-vetureiden ja pendolinojen tasolle.

"Suuri ekoteko"

Aron mukaan veturit parantavat myös junaliikenteen ympäristöystävällisyyttä. Vectron on energiatehokas ja sen jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Lisäksi veturin energiakulutus on seisontatilassa alhainen ja hukkalämpöä syntyy vähemmän.

Vetureissa on myös kaksi dieselmoottoria, jotka vähentävät dieselvetureiden tarvetta lyhyillä sähköistämättömillä väleillä kuten sivuraiteilla tai satamissa. Aron mukaan sähkökatkon sattuessa juna voi päästä lähimmälle asemalle dieselvetureiden turvin – toki edellyttäen, että asema ei ole liian kaukana.

Aron mukaan veturikauppa onkin ”yksi suurista ekoteoista Suomessa tänä vuonna”.

Veturit tehdään
Saksassa


Siemens valmistaa veturit Saksan Münchenin-tehtaallaan. Vectronit ovat tehneet kauppansa muuallekin Eurooppaan. Ne on hyväksytty liikenteeseen jo Itävallassa, Saksassa, Puolassa, Romaniassa, Unkarissa ja Ruotsissa.

– Tämä on ollut meille menestystarina, sanoo Siemensin Rail Systems -divisioonan johtaja Jochen Eickholt.

Veturihankinta on osa VR:n kalustoinvestointiohjelmaa. VR on hankkinut ja hankkimassa kaksikerroksisia matkustajavaunuja. Ensi vuonna liikenteeseen on tulossa uusia ravintolavaunuja. Aron mukaan lähiaikoina on valmisteilla myös uusien dieselvetureiden hankinta.

Kotimaisuuspykälät
"laittomia"


Sähkövetureiden kilpailutus on ollut monivaiheinen prosessi. Neljäs tarjouskierros käytiin tänä syksynä. Aron mukaan Siemens voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Suomalaisia ei kilpailutuksessa ollut mukana, koska Suomessa ei valmisteta sähkövetureita.

Kilpailutukseen ei voitu lisätä ehtoja kotimaisuudesta tai kotimaisesta työstä.

– Se olisi ollut laitonta, sanoo Mikael Aro ja viittaa EU:n sääntöihin.

Siemensin ja VR:n sopimus viimeistellään alkuvuonna. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen ja testaus sekä hyväksyttäminen. Testiajot alkavat Suomessa vuonna 2016 ja liikenteeseen veturit tulevat vaiheittain vuodesta 2017 lähtien. Sarjatuotanto alkaisi vuonna 2018.

VR aikoo rahoittaa veturihankinnan omalla tulorahoituksellaan ja mahdollisesti myös velkarahalla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    2. 2

      Hommia tarjolla heti ilman koulutusta – muuttaisitko 517 kilometrin päähän saadaksesi töitä?

    3. 3

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    4. 4

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    5. 5

      Mitä ihmettä? Rakentaminen käy kuumana, mutta duunareiden määrä väheni tilastossa

    6. 6

      Näihin töihin voit päästä heti ilman koulutusta – ”Uusi työntekijä voi saada 30 000 euroa vuodessa”

    7. 7

      Japanilaisyhtiö satsaa Suomeen: Jopa 200 saa töitä – koulutusta ei tarvita hakiessa

    8. 8

      Elementti­tehtaan tuhoisa palo johtaa yt-neuvotteluihin Kangasalla – aineelliset vahingot satoja­tuhansia euroja

    9. 9

      Bensan ja dieselin hinta nousee – tämän vuoksi autoilijan kukkaroa kirpaisee

    10. 10

      Etla: Hallituksen toimet selittävät puolet työpaikkojen lisäyksestä – lisää uudistuksia tarvitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    2. 2

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    3. 3

      Hommia tarjolla heti ilman koulutusta – muuttaisitko 517 kilometrin päähän saadaksesi töitä?

    4. 4

      Elementti­tehtaan tuhoisa palo johtaa yt-neuvotteluihin Kangasalla – aineelliset vahingot satoja­tuhansia euroja

    5. 5

      Työntekijöitä haettiin hurjaan tahtiin viime vuonna – katso, minne uudet työpaikat syntyivät

    6. 6

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    7. 7

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    8. 8

      Mitä ihmettä? Rakentaminen käy kuumana, mutta duunareiden määrä väheni tilastossa

    9. 9

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    10. 10

      Näihin töihin voit päästä heti ilman koulutusta – ”Uusi työntekijä voi saada 30 000 euroa vuodessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asukas tuhosi vuokrayksiön teippaamalla ikkunat muovilla

    2. 2

      Silja ja Juhani ovat yrittäneet saada omakotitaloaan kaupaksi jo kolmatta vuotta: ”Ei ole kysyntää”

    3. 3

      Satakunnan tulokuningas on sairaanhoitaja ja paiskii töitä ambulanssissa – ”Takana on 24 tunnin päivystys”

    4. 4

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    5. 5

      ”Pelkään, että asunto jää perikuntani murheeksi” – joillakin alueilla asuntoa on jo hyvin vaikea saada kaupaksi

    6. 6

      Tältä näyttää talo, joka on ollut myynnissä yli 3 vuotta – ”Ilmaiseksi pitäisi antaa”

    7. 7

      Juha ei ollut uskoa silmiään kun ajoi huoltoasemalle Kirkkonummella – bensan ja dieselin hinnassa näkyy nyt harvinainen ilmiö

    8. 8

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    9. 9

      Näillä alueilla asuntoja myydään pitkään – ei pelkkiä syrjäseutuja

    10. 10

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    11. Näytä lisää