VR lupaa: Uudet saksalaisveturit toimivat Suomen talvessa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

VR lupaa: Uudet saksalaisveturit toimivat Suomen talvessa

Uusia vetureita on testattu talvioloissa Ruotsissa.

Uusia vetureita on testattu talvioloissa Ruotsissa.

Julkaistu: 20.12.2013 15:39, Päivitetty 20.12.2013 15:44

VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro vakuuttaa, että uudet Siemensiltä tilattavat sähköveturit parantavat VR:n nopeutta ja toimintavarmuutta myös talvikeleillä.

– Veturit räätälöidään Suomen oloihin, sanoi Mikael Aro tänään VR:n tiedotustilaisuudessa.

Aron mukaan Suomeen valmistettavat Vectron-veturit toimivat 40 asteen pakkasessa, eivätkä esimerkiksi vain -25 asteessa. Myös lumeen ja jäähän on varauduttu.

– Veturin alustan rakennetta on parannettu niin, että lumi ei kerry sinne. Ilma-aukot on siirretty katolle, jotta pöly, lumi ja kosteus eivät pääse rakenteisiin. Ohjaamon lämmöneristystä on parannettu, luettelee Aro.

Vectronia on testattu muutamien vuosien ajan ja esimerkiksi Ruotsin Lapissa kylmissä olosuhteissa.

300 miljoonan euron tilaus

VR kertoi tänään ostavansa 80 Vectron-sähköveturia saksalaiselta Siemensiltä. Hankinnan arvo on 300 miljoonaa euroa. Uudet veturit korvaavat vaiheittain vanhat neuvostoliittolaiset Sr1-veturit. Hankintaan liittyy 97 veturin lisätilauksen mahdollisuus.

Uusia vetureita voidaan käyttää niin matkustaja- kuin tavaraliikenteessäkin.

Vectronin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa, kun vanhojen, 70-luvulla tilattujen Sr1-vetureiden nopeus on 140 kilometriä tunnissa. Matka-aika siis voi nopeutua uudempien Sr2-vetureiden ja pendolinojen tasolle.

"Suuri ekoteko"

Aron mukaan veturit parantavat myös junaliikenteen ympäristöystävällisyyttä. Vectron on energiatehokas ja sen jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Lisäksi veturin energiakulutus on seisontatilassa alhainen ja hukkalämpöä syntyy vähemmän.

Vetureissa on myös kaksi dieselmoottoria, jotka vähentävät dieselvetureiden tarvetta lyhyillä sähköistämättömillä väleillä kuten sivuraiteilla tai satamissa. Aron mukaan sähkökatkon sattuessa juna voi päästä lähimmälle asemalle dieselvetureiden turvin – toki edellyttäen, että asema ei ole liian kaukana.

Aron mukaan veturikauppa onkin ”yksi suurista ekoteoista Suomessa tänä vuonna”.

Veturit tehdään Saksassa

Siemens valmistaa veturit Saksan Münchenin-tehtaallaan. Vectronit ovat tehneet kauppansa muuallekin Eurooppaan. Ne on hyväksytty liikenteeseen jo Itävallassa, Saksassa, Puolassa, Romaniassa, Unkarissa ja Ruotsissa.

– Tämä on ollut meille menestystarina, sanoo Siemensin Rail Systems -divisioonan johtaja Jochen Eickholt.

Veturihankinta on osa VR:n kalustoinvestointiohjelmaa. VR on hankkinut ja hankkimassa kaksikerroksisia matkustajavaunuja. Ensi vuonna liikenteeseen on tulossa uusia ravintolavaunuja. Aron mukaan lähiaikoina on valmisteilla myös uusien dieselvetureiden hankinta.

Kotimaisuuspykälät "laittomia"

Sähkövetureiden kilpailutus on ollut monivaiheinen prosessi. Neljäs tarjouskierros käytiin tänä syksynä. Aron mukaan Siemens voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Suomalaisia ei kilpailutuksessa ollut mukana, koska Suomessa ei valmisteta sähkövetureita.

Kilpailutukseen ei voitu lisätä ehtoja kotimaisuudesta tai kotimaisesta työstä.

– Se olisi ollut laitonta, sanoo Mikael Aro ja viittaa EU:n sääntöihin.

Siemensin ja VR:n sopimus viimeistellään alkuvuonna. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen ja testaus sekä hyväksyttäminen. Testiajot alkavat Suomessa vuonna 2016 ja liikenteeseen veturit tulevat vaiheittain vuodesta 2017 lähtien. Sarjatuotanto alkaisi vuonna 2018.

VR aikoo rahoittaa veturihankinnan omalla tulorahoituksellaan ja mahdollisesti myös velkarahalla.

Tuoreimmat osastosta