Kun halpajunat haastavat VR:n: "Kyse isoista rahoista"

Julkaistu: , Päivitetty:

Halpabussiyhtiönä tunnettu Onnibus aikoo laajentua rautateille. Kilpailuvaltti on sama kuin linja-autoissa: hinta.


Reilun kymmenen vuoden kuluttua Suomen rautateillä kulkee niin sanottuja halpajunia, mikäli bussiyhtiö Onnibussin suunnitelmat onnistuvat.

Halpabussikonseptin Suomeen tuonut Onnibus aikoo laajentua rautateille saman tien, kun laki sen sallii, sanoo tamperelaisyhtiön toimitusjohtaja Pekka Möttö.

– Siitä lähdetään, että rautateille tullaan heti vuonna 2018. Pääkaupunkiseutu on ensimmäinen tavoite, Möttö kertoo puhelimella linja-auton ratista.

Onnibussissa on periaatteena, että koko henkilökunta ajaa vuoroja.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomen rautatiet aiotaan avata kilpailulle asteittain. Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne kilpailutetaan viiden vuoden päästä.

Kaukojunaliikenne oli tarkoitus vapauttaa kilpailulle vuonna 2020, mutta liikenne- ja viestintäministeriö yllättäen jatkoi kesällä VR:n monopolia viidellä vuodella.

Junakumppani
ulkomailta


Onnibus on perustanut junaliikennettä varten Onnirail-nimisen tytäryhtiön. Möttö hahmottelee, että junaliikenteen aloittaminen vaatii kolmea asiaa: turvallisuustodistuksen, rautatieosaamista ja pääomaa.

– Meiltä löytyvät ne kaikki, Möttö sanoo itsevarmasti.

Junaliikenteen aloittamisessa suurimpia ongelmia on isoja investointeja vaativan junakaluston hankinta. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen on perusteilla kalustoyhtiö, joka vuokraa junaliikennöitsijälle junakaluston.

Kahdentoista vuoden kuluttua monopolista vapautuvaan kaukoliikenteeseen Onnibus suunnittelee omien junien hankkimista. Siihen nuoren yhtiön omat rahkeet eivät riitä vaan se tarvitsee kumppanin.

– Loogisin kumppani olisi sellainen, joka harjoittaa rautatieliikennettä jossain päin maailmaa, Möttö sanoo.

Möttö tietää, että ulkomaisilla junayhtiöillä on kiinnostusta Suomen junamarkkinoita kohtaan. Yritysten nimiä hän ei suostu kertomaan.

Suomen rautateiden henkilöliikenne on ollut loivassa kasvussa sen jälkeen, kun finanssikriisi alkoi vuonna 2008. Liikenneviraston mukaan junat kuljettivat viime vuonna yhteensä 69 miljoonaa matkustajaa, joista 43 miljoonaa pk-seudun lähiliikenteessä.

Onnibus hyödyntää
sääntelyn vähentymistä


Möttö perusti Onnibussin yhtiökumppaneidensa kanssa kaksi vuotta sitten. Liikennöinnin yhtiö aloitti viime vuoden alussa Tampereen ja Porin välillä.

Onnibusin ideana on hyödyntää linja-automarkkinoiden avautumista kilpailulle, joka tapahtuu asteittain vuoteen 2019 mennessä. Yhtiö pyrkii avaamaan uusia reittejä sitä mukaa kun ne vapautuvat sääntelystä. Nyt yhtiöllä on liikenteessä 15 linja-autoa 13 reitillä.

Lippujen hinnoittelu perustuu kysyntää. Alhaisimman lipun hinta on painettu kolmeen euroon. Yhtiö pyrkii pitämään kustannukset kurissa kaupunkien välisillä suorilla linjoilla ja lippujen verkkokaupalla.

Möttö uskoo, että Onnibusin konseptin pystyy monistamaan raiteille: yhtiö kilpailee myös junamatkustajista hinnalla ja nopeudella.

– Konseptin pystyy toki monistamaan, mutta myös kilpailijat pystyvät sen kopioimaan.

Esimerkiksi VR on muuttanut junalippujen hinnoitteluaan kysyntäperusteiseksi sen jälkeen, kun Onnibus tuli markkinoille.

Yhtiö saamassa
rahoittajia


Onnibus teki aloitusvuotenaan miljoonaan euron liikevaihdolla nollatuloksen. Toinen toimintavuosi lähestyy loppuaan ja sekin on Mötön mukaan mennyt "ihan mukavasti". Toistaiseksi yhtiö on rahoittanut toimintansa kassavirralla ilman velkaa.

Kesällä Onnibusin toiminta ottaa ison askeleen eteenpäin, kun se alkaa ajaa Jyväskylän paikallisliikennettä. Yhtiön tarjouskilpailussa voittaman sopimuksen hinta mahdollisine jatkokausineen kohoaa yli sataan miljoonaan euroon.

Möttö myöntää, että Onnibus tarvitsee laajentumiseen "raakaa rahaa" eli joko sijoittajia tai lainaa. Yhtiö on hänen mukaansa saamassa ulkopuolisia rahoittajia, joiden rahallinen investointi on alle miljoonaa euroa.

Kun yhtiö laajentaa junaliikenteeseen, puhutaan Mötön sanoin "isoista rahoista".

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Osa suomalaisista peruu jo varhennettuja eläkkeitään – ”Täysin uusi ilmiö”

    2. 2

      Karri, 31, viihtyy töissä Varsovassa – ”Voi elää leveämmin”

    3. 3

      Sipilä: Pienipalkkaisen työn lisääntyminen tosiasia

    4. 4

      Ruotsin keskuspankki varoittaa taas velasta – yhä useammalla velkaa yli 600 prosenttia tuloihinsa verrattuna

    5. 5

      Euro ylitti 10 kruunun rajan ensi kertaa tänä vuonna

    6. 6

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    7. 7

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    8. 8

      Pankkien uskotaan aloittavan Brexit-muutot ensi vuoden alussa

    9. 9

      Jo tuhannet suomalaiset nostavat eläkettä ennakkoon – ”ilmainen raha” sisältää sudenkuopan

    10. 10

      Fortumin toimitusjohtaja Uniperin lausunnosta: ”Emme näe mitään syytä nostaa hintaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa suomalaisista peruu jo varhennettuja eläkkeitään – ”Täysin uusi ilmiö”

    2. 2

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    3. 3

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    4. 4

      Näin paljon sama suosikkilahja maksaa eri verkkokaupoissa – katso vertailu

    5. 5

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    6. 6

      Technopolis jättää Jyväskylän – liiketoiminta myydään 104,5 miljoonalla eurolla

    7. 7

      Oletko yksi 55 000 suomalaisesta, jonka tilinumero puuttuu verottajalta? Pari päivää aikaa ilmoittaa, jotta saa tilille veronpalautuksen

    8. 8

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    9. 9

      PAU: Vuokratyövoiman käyttö työtaistelussa voi tulla Postille kalliiksi – pilottitapauksesta päätös hovioikeudesta

    10. 10

      Uniper aikoo hylätä Fortumin ostotarjouksen – korotusta ei luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    8. 8

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    11. Näytä lisää