Kun halpajunat haastavat VR:n: "Kyse isoista rahoista"

Julkaistu: , Päivitetty:

Halpabussiyhtiönä tunnettu Onnibus aikoo laajentua rautateille. Kilpailuvaltti on sama kuin linja-autoissa: hinta.


Reilun kymmenen vuoden kuluttua Suomen rautateillä kulkee niin sanottuja halpajunia, mikäli bussiyhtiö Onnibussin suunnitelmat onnistuvat.

Halpabussikonseptin Suomeen tuonut Onnibus aikoo laajentua rautateille saman tien, kun laki sen sallii, sanoo tamperelaisyhtiön toimitusjohtaja Pekka Möttö.

– Siitä lähdetään, että rautateille tullaan heti vuonna 2018. Pääkaupunkiseutu on ensimmäinen tavoite, Möttö kertoo puhelimella linja-auton ratista.

Onnibussissa on periaatteena, että koko henkilökunta ajaa vuoroja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomen rautatiet aiotaan avata kilpailulle asteittain. Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne kilpailutetaan viiden vuoden päästä.

Kaukojunaliikenne oli tarkoitus vapauttaa kilpailulle vuonna 2020, mutta liikenne- ja viestintäministeriö yllättäen jatkoi kesällä VR:n monopolia viidellä vuodella.

Junakumppani
ulkomailta


Onnibus on perustanut junaliikennettä varten Onnirail-nimisen tytäryhtiön. Möttö hahmottelee, että junaliikenteen aloittaminen vaatii kolmea asiaa: turvallisuustodistuksen, rautatieosaamista ja pääomaa.

– Meiltä löytyvät ne kaikki, Möttö sanoo itsevarmasti.

Junaliikenteen aloittamisessa suurimpia ongelmia on isoja investointeja vaativan junakaluston hankinta. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen on perusteilla kalustoyhtiö, joka vuokraa junaliikennöitsijälle junakaluston.

Kahdentoista vuoden kuluttua monopolista vapautuvaan kaukoliikenteeseen Onnibus suunnittelee omien junien hankkimista. Siihen nuoren yhtiön omat rahkeet eivät riitä vaan se tarvitsee kumppanin.

– Loogisin kumppani olisi sellainen, joka harjoittaa rautatieliikennettä jossain päin maailmaa, Möttö sanoo.

Möttö tietää, että ulkomaisilla junayhtiöillä on kiinnostusta Suomen junamarkkinoita kohtaan. Yritysten nimiä hän ei suostu kertomaan.

Suomen rautateiden henkilöliikenne on ollut loivassa kasvussa sen jälkeen, kun finanssikriisi alkoi vuonna 2008. Liikenneviraston mukaan junat kuljettivat viime vuonna yhteensä 69 miljoonaa matkustajaa, joista 43 miljoonaa pk-seudun lähiliikenteessä.

Onnibus hyödyntää
sääntelyn vähentymistä


Möttö perusti Onnibussin yhtiökumppaneidensa kanssa kaksi vuotta sitten. Liikennöinnin yhtiö aloitti viime vuoden alussa Tampereen ja Porin välillä.

Onnibusin ideana on hyödyntää linja-automarkkinoiden avautumista kilpailulle, joka tapahtuu asteittain vuoteen 2019 mennessä. Yhtiö pyrkii avaamaan uusia reittejä sitä mukaa kun ne vapautuvat sääntelystä. Nyt yhtiöllä on liikenteessä 15 linja-autoa 13 reitillä.

Lippujen hinnoittelu perustuu kysyntää. Alhaisimman lipun hinta on painettu kolmeen euroon. Yhtiö pyrkii pitämään kustannukset kurissa kaupunkien välisillä suorilla linjoilla ja lippujen verkkokaupalla.

Möttö uskoo, että Onnibusin konseptin pystyy monistamaan raiteille: yhtiö kilpailee myös junamatkustajista hinnalla ja nopeudella.

– Konseptin pystyy toki monistamaan, mutta myös kilpailijat pystyvät sen kopioimaan.

Esimerkiksi VR on muuttanut junalippujen hinnoitteluaan kysyntäperusteiseksi sen jälkeen, kun Onnibus tuli markkinoille.

Yhtiö saamassa
rahoittajia


Onnibus teki aloitusvuotenaan miljoonaan euron liikevaihdolla nollatuloksen. Toinen toimintavuosi lähestyy loppuaan ja sekin on Mötön mukaan mennyt "ihan mukavasti". Toistaiseksi yhtiö on rahoittanut toimintansa kassavirralla ilman velkaa.

Kesällä Onnibusin toiminta ottaa ison askeleen eteenpäin, kun se alkaa ajaa Jyväskylän paikallisliikennettä. Yhtiön tarjouskilpailussa voittaman sopimuksen hinta mahdollisine jatkokausineen kohoaa yli sataan miljoonaan euroon.

Möttö myöntää, että Onnibus tarvitsee laajentumiseen "raakaa rahaa" eli joko sijoittajia tai lainaa. Yhtiö on hänen mukaansa saamassa ulkopuolisia rahoittajia, joiden rahallinen investointi on alle miljoonaa euroa.

Kun yhtiö laajentaa junaliikenteeseen, puhutaan Mötön sanoin "isoista rahoista".

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Rauman telakka solmi aiesopimuksen Tallinkin uudesta aluksesta – aikoo rekrytoida lisää väkeä

    2. 2

      Lakko uhkaa jättää lapset ja vanhukset ilman ruokaa – ”Sellaiseenkin äärimmäiseen tilanteeseen on varauduttava”

    3. 3

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    4. 4

      Näin eri liitot vastustavat nyt irtisanomislakia – maanantaina lakkoon 10 000 työntekijää lisää

    5. 5

      Ericssonin tulos ylitti analyytikoiden odotukset

    6. 6

      Mitä taloyhtiön kannattaa tehdä 7,3 miljoonan euron perinnöllä? ”Rikkaalla on rikkaan murheet”

    7. 7

      USA ei julista Kiinaa valuuttamanipulaattoriksi

    8. 8

      Tutkijan kova väite: Miehet haluavat naista kovemmat tulot, jotta nainen ei pettäisi

    9. 9

      Hiljainen signaali Suomen taloudesta: Konttiliikenne nikottelee – ”Selvää hiipumista”

    10. 10

      Elisan tulos pysyi liki ennallaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    2. 2

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    3. 3

      Näin eri liitot vastustavat nyt irtisanomislakia – maanantaina lakkoon 10 000 työntekijää lisää

    4. 4

      Mitä taloyhtiön kannattaa tehdä 7,3 miljoonan euron perinnöllä? ”Rikkaalla on rikkaan murheet”

    5. 5

      Lakko uhkaa jättää lapset ja vanhukset ilman ruokaa – ”Sellaiseenkin äärimmäiseen tilanteeseen on varauduttava”

    6. 6

      Tutkijan kova väite: Miehet haluavat naista kovemmat tulot, jotta nainen ei pettäisi

    7. 7

      Super ja Tehy aloittavat vuoronvaihtokiellon ensi viikolla

    8. 8

      Kommentti: Brexit voi olla helpoin EU:n pulmista – isompi voima saattaa olla porukka, johon Suomikin kuuluu

    9. 9

      Danske Bankin ehdokas toimitusjohtajaksi ei kelpaa rahoitusvalvojalle – ei tarpeeksi kokemusta

    10. 10

      Hiljainen signaali Suomen taloudesta: Konttiliikenne nikottelee – ”Selvää hiipumista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asiantuntijat antoivat suomalaisille konkreettiset neuvot jemmarahasta pankkitilillä – keskustelu kävi kuumana: ”Ihan mitätön summa varsinkin perheelliselle”

    2. 2

      Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa yli 5 000 e/kk – ”Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa tuloistaan”

    3. 3

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    4. 4

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    5. 5

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    6. 6

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    7. 7

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    8. 8

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    9. 9

      Riita 5 700 eurosta vei osakkaat oikeuteen ja taloyhtiön konkurssiin – ”Jos olet ostamassa paritaloa, älä ihmeessä osta sitä ennen kuin...”

    10. 10

      Alice, 20, haki työpaikkaa: kohtelu muuttui oudoksi, kun ihonväri selvisi – yrittäjä vertaa Elovena-ryynien myymiseen

    11. Näytä lisää