Törmäsimme joulun alla Joulu Suomen joulupukkipalveluun ja kiinnitimme huomiota sen seikkaperäisiin tilausehtoihin – esimerkiksi siihen, että asiakas voi vaatia runsaan 30 prosentin alennusta joulun jälkeen, jos pukki on ollut maistissa. Ja siihen, että yrittäjä katsoo aiheelliseksi painottaa, ettei alennusta saa, mikäli pukki ei asiakkaan mielestä näytä tai kuulosta tarpeeksi joulupukkimaiselta.
Tilausehdot herättivät toimituksessa paljon kysymyksiä: Miksi tällaiset ehdot ovat tarpeellisia? Ovatko ihmisten toiveet pukille mahdottomia toteuttaa? Ja – onko tämä tavallista? Päätimme tehdä jutun ja kysyä joulupukkipalveluista, miksi tilausehdot ovat sellaisia kuin ovat.
Soitto Joulu Suomen yrittäjälle Tapani Viikkilälle ei ala hyvin. Viikkilä muistuttaa marraskuussa lähettämästään ”mediaohjeesta”, jossa kerrotaan, ettei yritys keskustele toimittajien kanssa kuluttajia koskevista tilausehdoista ja että lausuntoja yrityksestä antaa vain taiteilijanimi Tapani Punaparta. Lisäksi Viikkilä kertoo, että hän on ollut yhteydessä Julkisen sanan neuvostoon parista lehtijutusta, joissa viime vuonna käsiteltiin tilausehtoja. Tilausehtoja ei pidä hänen mielestään mediassa käsitellä. Puhelu päättyy, enkä saa selville, miksi tilausehdot ovat sellaiset kuin ovat.
Seuraavaksi soitan Turun Seudun Joulupukkipalveluun, joka on turkulaisten korkeakouluopiskelijoiden ja joidenkin ammattimaisten tieteentekijöiden joulupukkiyhteisö. Kyse ei ole yrityksestä vaan pukit saavat keikkatienestit itselleen. Pukkipalvelun verkkosivuilla kuvataan yksityiskohtaisesti, miltä pukki näyttää ja kuinka vierailu sujuu. Tällä pukkipalvelulla on myös tyytyväisyystakuu. Sepäs kiinnostavaa!
Haluaisin kysyä, miksi kuvailut ovat niin tarkkoja, tuleeko valituksia usein ja miksi yhteisö on päättänyt tarjota asiakkaille tyytyväisyystakuuta. Jutunteko mutkistuu, kun pukkipoppoon edustajalle selviää, että tahdon haastatella jotakuta pukeista omalla nimellään. Asiasta neuvotellaan ja neuvotellaan, mutta ei päästä puusta pitkään. Pukkien mukaan joulupukkeilu on niin raskaassa ristiriidassa tieteenteon kanssa, että he eivät ole valmiita tulemaan ulos kaapeista. Lopulta haastattelu jää tekemättä.
PS. Joulumielellä jaan ilmaisen viestintävinkin: Jos et tahdo huomiota jollekin osalle yrityksesi toimintaa, toimituksiin ei kannata lähettää tiedotetta, jossa kerrotaan, että tästä emme anna lausuntoja.