Joulupukilla on säännöt – ja se on niistä tarkka

Julkaistu:

Joulupukkipalvelut saattavat kertoa hyvinkin tarkasti, miten pukin vierailun on tarkoitus sujua ja millaiset pukin toimitusehdot ovat. Suomen suosituimmaksi aattopalveluksi itseään mainostava yritys ei kuitenkaan kerro, miksi ehdot on viritetty niin tiukoiksi.


Tältä joulupukki näyttää; parta on peruukkiliikkeestä, jalassa on lapikkaat. Joulupukki tervehtii reippaasti, pyytää ovelle vastaan tulleita lapsia saattamaan sisään. Istumaan päästyään pukki kysyy, rohkenevatko lapset tulla syliin. Kaikki pukit eivät laula – ja on tärkeää, että lapset laulavat laulunsa ennen lahjojen jakoa, jottei pukin aikataulu veny.

Muun muassa näin kuvaa joulupukin vierailua ja ulkonäköä Turun Seudun Joulupukkipalvelu, joka mainostaa verkkosivuillaan toimivansa ”akateemisten reserviupseerien tinkimättömyydellä”, jo vuodesta 1991. Syy lienee se, että asiat sujuvat helpoiten, kun asiakkaalla on tarkka kuva siitä, mitä hän voi odottaa ja mitä häneltä itseltään odotetaan.

Alennusta, jos pukki
on humalassa


Tarkasti pukin vierailua kuvaa myös ohjelmatoimisto Joulu Suomi. Yritys tarjoaa ennen aattoa joulupukkeja pikkujouluihin ja marketteihin, ja aattona se mainostaa olevansa Suomen suurin joulupukkipalvelu.

Aaton tilausehdot ovat yksityiskohtaiset. Niissä kerrotaan esimerkiksi, ettei pukista saa alennusta, vaikkei tämä muistaisi kaikkien lasten nimiä tai harrastuksia ulkoa tai jos tämä ei ulkonäöltään, varusteiltaan, iältään tai puheääneltään vastaisi asiakkaan näkemystä joulupukista. Sivuilla kerrotaan myös, että pukeilla on ”raittiustakuu”. Mikäli pukki kuitenkin olisi nauttinut selkeästi alkoholia, hinnasta voi vaatia runsaan 30 prosentin alennuksta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Taloussanomat yritti kysyä Joulu Suomen yrittäjältä Tapani Viikkilältä, miksi joulupukkien tilausehdot ovat sellaiset kuin ovat. Viikkilän mukaan hän ei keskustele tilausehdoista toimittajien kanssa. Lisätietoja ei tipu.

Parin vuoden takaisessa Turun Sanomien haastattelussa Viikkilä kertoi, että tilaajaehdot on täytynyt ottaa käyttöön asiakkaisiin kuuluvan ”pienen kiukkuisen vähemmistön” vuoksi. Hänen mukaansa monet asiakkaat kieltäytyivät ensimmäisenä jouluna maksamasta pukkia monenlaisista syistä, vaikkapa siitä, että pukin parta oli liian löysällä.

– Se ehkä kuulostaa hauskalta, mutta se ei naurata enää siinä vaiheessa kun joku soittaa kuluttajansuojeluviranomaisille, koska joulupukki ei muistanut lasten nimiä ulkoa, Viikkilä sanoi Turun Sanomille.

SOL kokeili
pukkipalveluita


Jää epäselväksi, kuinka vaikeaa ihmisten pukkitoiveita on toteuttaa siten, ettei jälkimukinoita kuuluu. Se joulupukkibisneksessä mukana olevien puheista käy kuitenkin ilmi, että yksi pukkien suurimmista haasteista on pysyä aikataulussa.

Etenemistä voivat hidastaa karmea sää, tukokset liikenteessä tai yllätykset vierailujen kulussa. Ja viivästykset kertautuvat helposti, etenkin jos pukin aikataulu on viritetty tiukalle.

Pukeille ilmoitustilaa tarjoavaa Joulupukkipalvelu.fi:tä pyörittävä Aleksi Räsänen arvioi, että pukeista valitetaan varsin vähän, mutta yleisimmin juuri myöhästelyistä.

– Eivät vaateet tavattomia ole. Riittää, että on suurin piirtein ajoissa ja selvin päin. Jutustelu on tärkeää, sitä kaikki eivät osaa, Räsänen sanoo. Hän itse lopetti pukkikeikat muutamia vuosia sitten ja alkoi keskittyä joulunaikaan sivuston ylläpitämiseen.

Hänen verkkosivustollaan palveluitaan mainosti joulukuun 10. päivä lähes 140 pukkia tai pukkikollektiivia, myös Turun Seudun Joulupukkipalvelu.

Logistiikan haasteista kertoo myös joulupukkibisneksessä viime vuonna piipahtanut SOL Henkilöstöpalvelut. Yhtiön Uudenmaan yksikössä innostuttiin ajatuksesta, ja pukeiksi koulutettiin 15 työntekijää, pääasiassa logistiikkapalveluista.

Myyntipäällikkö Pia Arpia kertoo, että monet asiakkaat kertoivat kehnoista pukkikokemuksistaan ja olivat tyytyväisiä siihen, että nyt pukki tulisi ”ammattimaiselta toimijalta”. Tarkkoja tilausehtoja ei Arpian mukaan laadittu. Yritys sopi asiakkaiden kanssa puhelimessa esimerkiksi aikahaitarista, jolloin pukki saapuisi.

Pukkipalvelun järjestäminen oli SOLin mukaan työlästä, ja etenkin ajolistojen laatiminen vei aikaa. Arpian mukaan asiakkaita oli kaiken kaikkiaan 300, ja valituksia tuli pari.

– Silloin oli hirveä keli, ja yksi pukki oli noin vartin myöhässä, Arpia kertoo.

Tänä vuonna SOL ei enää ryhtynyt joulupukkipalveluun. Syyksi kerrotaan, ettei kuluttajille suunnattu palvelu oikein istunut yritysten tarpeita palvelevan SOL Henkilöstöpalveluiden osaksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    5. 5

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    6. 6

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    7. 7

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    8. 8

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    9. 9

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    10. 10

      Terveysyhtiö Pihlajalinna yllätti tuloksella ja liikevaihdolla – osinko laskussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    4. 4

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    5. 5

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    6. 6

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    8. 8

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    9. 9

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    10. 10

      Sysmäläisen Reinon hermot menivät – koko vuonna vain muutama päivä ilman jatkuvia sähkökatkoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kulta Katriina mainosti herkällä kuvalla – somessa puhkesi täysi myrsky

    2. 2

      Katalat nuorukaiset ajoivat autokauppias-Veikon vuosien piinaan: ”Käsittämätöntä, että sama soppa jatkuu”

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Ravintolabisnes vei Janin, 44, konkurssiin ja vuosikausien ulosottoon – teki juuri miljoonakaupat

    5. 5

      Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla – lopulta käsiin levisi 430 000 euron velkapotti

    6. 6

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    7. 7

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    8. 8

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    9. 9

      Häkkänen: Hoivayritykset ovat saattaneet syyllistyä heitteille­panoon, petokseen tai väärennökseen

    10. 10

      Professori vertaa vanhusten­hoidon alihankinta­ketjutusta rakennus­alaan – näin mutkikas kuvio Pelimanni-hoivakodin takaa löytyy

    11. Näytä lisää