Tervetuloa kilpailijat, sanovat S-ryhmä ja Kesko

Julkaistu:

Hitaiksi moititut S- ja K-ryhmä painavat kaasua ruuan verkkokauppahankkeissaan. Kilpailijat ovat jättien mielestä tervetulleita markkinoille. Mitä enemmän kauppoja on, sitä nopeammin asiakkaat oppivat ostamaan niistä.


S- ja K-ryhmää on arvosteltu siitä, että ne vitkastelevat ruuan verkkokauppahankkeissaan ja yrittävät siten suojella hyviä kilpailuasemiaan ruokakaupassa. Kauppajätit kertoivat Taloussanomille, että ainakin ruuan verkkokaupassa kilpailu on hyvä asia. Mitä enemmän ruokakauppoja verkossa on, sitä parempi tilanne on kauppiaille: suomalaiset oppivat ostamaan ruokaa verkosta ja toiminnan kannattavuus kasvaa.

Vielä siellä liikkuvat pikkurahat. TNS Gallupin mukaan vasta puolisen prosenttia ruokakaupasta on verkossa. Tutkimusyhtiö laskee, että viime vuonna verkon päivittäistavarakaupan arvo Suomessa oli 54 miljoonaa euroa. Päivittäistavaroiden kokonaismyynti oli yli 16 miljardia euroa.

Aalto-yliopiston tutkija Arhi Kivilahti näkee verkkoruokakaupan hitaassa kehittämisessä järkeä.

– On viisaampaa rakentaa logistiikkaketjua vähitellen, kun harpata yhtäkkiä kaikkialle. Näin on toiminut esimerkiksi brittiläinen Tesco, yksi niistä harvoista yhtiöistä, jotka ovat päässeet kannattavaan toimintaan, sanoo Kivilahti Taloussanomille.

Kivilahden mukaan Suomessa ruuan verkkokaupan syntymiseen ei ole ollut samanlaista pakottavaa tehostustarvetta kuin esimerkiksi pankkipalvelujen siirtämisessä verkkoon. Toinen hitaan kasvun syy on se, että ruuan verkkokaupasta ei puhuta tarpeeksi.

– Mikään ei kehity, jos sitä ei tunneta eikä kokeilla, sanoo Kivilahti.

Kesko avaa
uuden palvelun


Kesko pyöräyttää marraskuun lopulla käyntiin Citymarket.fi-verkkoruokakaupan, joka palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita.

–Tämä on täysin uudenlainen hanke, jossa tuotteet kerätään erillisestä varastosta eikä kivijalkakaupasta, sanoo Ruokakeskon tukkuyhtiö Kespron toimitusjohtaja Mika Halmesmäki.

Citymarket.fi:tä varten on kerätty kokemuksia K-market Ruoholahden kaksi vuotta toimineesta verkkoruokakaupasta. Halmesmäki sanoo, että kasvuodotuksia on. Lupaavimpia asiakasryhmiä ovat kiireiset lapsiperheet, arjen helppoutta hakevat kuluttajat sekä yritykset.

– Palvelun kannattavuus kasvaa tilausmäärän mukana, kun jakeluautojen täyttöaste nousee. Asiakkaiden on kutenkin oltava valmiita maksamaan keräys-, toimitus- ja pikatilauspalveluista, sanoo Halmesmäki.

Myös uusia K-kauppiasvetoisia verkkoruokakauppoja on luvassa jo tänä talvena.

S-ryhmä luottaa
kokoonsa


S-ryhmä on ylivoimaisesti suurin toimija Suomen verkkoruokakaupassa, muistuttaa päivittäiskaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu. Siitä huolimatta liikevaihtoa kertyy vasta 5–10 miljoonaa euroa vuodessa.


Osuuskaupparyhmän Foodie.fm -palvelu toimii pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa. Pääkaupunkiseudun Alepoissa ja Prismoissa verkkoruokakauppa tunnetaan Kauppakassina.

– Laajennuksia muihin kaupunkeihin on suunnitteilla. Parannamme myös palvelua: pian asiakas näkee ennusteen jakeluauton saapumisajasta, sanoo Alarotu.

Viime vuonna S-ryhmän ruuan verkkokaupan myynti yli kaksinkertaistui. Alarodun mukaan kilpailuvaltteja ovat laaja valikoima ja edulliset hinnat.

– Kannelmäen Prisman Kauppakassissa on valikoimassa 20 000 päivittäistavaranimikettä, lähes seitsenkertainen määrä pienempiin kilpailijoihin verrattuna. Kun vertasimme 70:n yleisimmän tuotteen hintoja uusimpaan kilpailijaamme, olimme 35 prosenttia edullisempia, sanoo Alarotu.

Ostotottumukset
muuttuvat


Päivittäistavarajättien pieni haastaja Ruoka.net alkoi muutama päivä sitten kuljettaa isoimmat tilaukset maksutta asiakkailleen. Yrittäjä Jyri Stenbergin mukaan aiempi kasvutahti oli 10–20 uutta asiakasta viikossa, mutta nyt tilausmäärät ovat seitsenkertaistuneet. Uuden palvelun tekee mahdolliseksi se, että tuotteet matkaavat Itellan autoissa muiden lähetysten joukossa.

Ruoka.netin kohderyhmänä ovat asiakkaat, joiden on vaikea päästä itse kauppaan. Kuljetukset saavuttavat 2,1 miljoonaa kotitaloutta.

– Ostotottumukset muuttuvat, kun kauppa on kymmenien kilometrien päässä, tai ei ole aikaa käydä siellä. Yritysasiakkaille taas on turhan kallista lähettää vakihenkilökuntaa ostoksille, sanoo Stenberg.

Hän on rakentanut Ruoka.netin toimintaidean ulkoistamalla sekä varastoinnin että keräilyn. Hän on 15 vuotta toimineen yrityksen ainoa työntekijä.

Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija Ari Peltoniemi kertoo, että kuluttajat haluavat nyt enemmän tietoa ostamistaan elintarvikkeista, myös suoraan ruuan tuottajilta. Kuluttajien mielestä verkko tarjoaa sekä tähän että ruuan hintavertailuun paremmat mahdollisuudet kuin kivijalkakauppa.

Tuleeko Amazon Suomeen
myymään ruokaa?


Aalto-yliopistontutkija Arhi Kivilahti sanoo, että lähivuosina ruuan verkkokaupan kehitys on kotimaisten toimijoiden varassa, sillä Suomen kokoiseen markkinaan on vaikea tulla ulkopuolelta.

– Ulkomaiselle toimijalle Viro olisi hyvä sijoituspaikka. Sieltä ruokatoimitukset yltäisivät Baltiaan, Suomeen ja Ruotsiin. Esimerkiksi verkkokauppaketju Amazon voisi olla 2020-luvulla hyvä haastaja, arvioi Kivilahti.

Ilkka Alarotu sanoo, että S-ryhmä ei pidä ulkomaista kilpailua lähivuosina todennäköisenä. Asiakkaat suosivat kotimaisia ja paikallisia tuotteita.


Mika Halmesmäki toteaa, että kaikki verkkoruokakaupan kilpailu on Kespron näkökulmasta hyvää.

– Edellyttäen kuitenkin, että kaikkia toimijoita koskevat samat säännökset, jolloin toimimme samanarvoisina, sanoo Halmesmäki.

Kauppaketju Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipposen mielestä on täysin mahdollista, että ulkomainen ruokakauppa alkaa toimia Suomen markkinoilla.

– Tutkimme ja analysoimme ruuan verkkokauppaa jatkuvasti niin kansainvälisesti kuin kotimaassakin, mutta tällä hetkellä meillä ei ole konkreettisia hankkeita vireillä Suomessa, sanoo Sipponen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    2. 2

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    3. 3

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    4. 4

      Mihin sinä sijoittaisit 500 euroa juuri nyt? Vastaa Taloussanomien kyselyyn

    5. 5

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    6. 6

      Posti ei aio perua pakettilajittelijoiden sopimusvaihdosta – Kuusiston mukaan vaihdoksella valtion omistajaohjauksen tuki

    7. 7

      IMF: Suomen talous ei ole tasapainossa vuonna 2023

    8. 8

      Sähköliitto ilmoitti tukilakkonsa PAUlle

    9. 9

      Timo Salmisen talon kuluihin uppoaa 2 000 euroa vuodessa – Lintilä harkitsisi kiinteistöveron poistamista autiotaloilta

    10. 10

      Yllättävä tieto Koneen ja Thyssenkruppin kaupoista: Useiden miljardien ennakkomaksusta neuvotellaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    2. 2

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    3. 3

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    4. 4

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    5. 5

      Osapuolet vastasivat työriidan sovintoesitykseen – PAU hylkäsi

    6. 6

      Timo Salmisen talon kuluihin uppoaa 2 000 euroa vuodessa – Lintilä harkitsisi kiinteistöveron poistamista autiotaloilta

    7. 7

      Posti ei aio perua pakettilajittelijoiden sopimusvaihdosta – Kuusiston mukaan vaihdoksella valtion omistajaohjauksen tuki

    8. 8

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    9. 9

      IMF: Suomen talous ei ole tasapainossa vuonna 2023

    10. 10

      Kylie Jenner myy enemmistön Kylie Cosmetics -yrityksestään kosmetiikkayhtiö Cotylle – kauppahinta 600 miljoonaa dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Annin perheen uuden kodin seinästä löytyi outo läikkä – sitten kylmiön takaa paljastui jotain painajaismaista

    2. 2

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    4. 4

      Toivo Sukari tuli avaamaan kohutun Ideaparkin – avajaishetkellä asiakkaita vain kourallinen

    5. 5

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    6. 6

      Lämpöpumppufirmat paljastavat – tässä ovat 10 suurinta potutuksen aihetta

    7. 7

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    8. 8

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    9. 9

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    10. 10

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    11. Näytä lisää