Tervetuloa kilpailijat, sanovat S-ryhmä ja Kesko

Julkaistu:

Hitaiksi moititut S- ja K-ryhmä painavat kaasua ruuan verkkokauppahankkeissaan. Kilpailijat ovat jättien mielestä tervetulleita markkinoille. Mitä enemmän kauppoja on, sitä nopeammin asiakkaat oppivat ostamaan niistä.


S- ja K-ryhmää on arvosteltu siitä, että ne vitkastelevat ruuan verkkokauppahankkeissaan ja yrittävät siten suojella hyviä kilpailuasemiaan ruokakaupassa. Kauppajätit kertoivat Taloussanomille, että ainakin ruuan verkkokaupassa kilpailu on hyvä asia. Mitä enemmän ruokakauppoja verkossa on, sitä parempi tilanne on kauppiaille: suomalaiset oppivat ostamaan ruokaa verkosta ja toiminnan kannattavuus kasvaa.

Vielä siellä liikkuvat pikkurahat. TNS Gallupin mukaan vasta puolisen prosenttia ruokakaupasta on verkossa. Tutkimusyhtiö laskee, että viime vuonna verkon päivittäistavarakaupan arvo Suomessa oli 54 miljoonaa euroa. Päivittäistavaroiden kokonaismyynti oli yli 16 miljardia euroa.

Aalto-yliopiston tutkija Arhi Kivilahti näkee verkkoruokakaupan hitaassa kehittämisessä järkeä.

– On viisaampaa rakentaa logistiikkaketjua vähitellen, kun harpata yhtäkkiä kaikkialle. Näin on toiminut esimerkiksi brittiläinen Tesco, yksi niistä harvoista yhtiöistä, jotka ovat päässeet kannattavaan toimintaan, sanoo Kivilahti Taloussanomille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kivilahden mukaan Suomessa ruuan verkkokaupan syntymiseen ei ole ollut samanlaista pakottavaa tehostustarvetta kuin esimerkiksi pankkipalvelujen siirtämisessä verkkoon. Toinen hitaan kasvun syy on se, että ruuan verkkokaupasta ei puhuta tarpeeksi.

– Mikään ei kehity, jos sitä ei tunneta eikä kokeilla, sanoo Kivilahti.

Kesko avaa
uuden palvelun


Kesko pyöräyttää marraskuun lopulla käyntiin Citymarket.fi-verkkoruokakaupan, joka palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita.

–Tämä on täysin uudenlainen hanke, jossa tuotteet kerätään erillisestä varastosta eikä kivijalkakaupasta, sanoo Ruokakeskon tukkuyhtiö Kespron toimitusjohtaja Mika Halmesmäki.

Citymarket.fi:tä varten on kerätty kokemuksia K-market Ruoholahden kaksi vuotta toimineesta verkkoruokakaupasta. Halmesmäki sanoo, että kasvuodotuksia on. Lupaavimpia asiakasryhmiä ovat kiireiset lapsiperheet, arjen helppoutta hakevat kuluttajat sekä yritykset.

– Palvelun kannattavuus kasvaa tilausmäärän mukana, kun jakeluautojen täyttöaste nousee. Asiakkaiden on kutenkin oltava valmiita maksamaan keräys-, toimitus- ja pikatilauspalveluista, sanoo Halmesmäki.

Myös uusia K-kauppiasvetoisia verkkoruokakauppoja on luvassa jo tänä talvena.

S-ryhmä luottaa
kokoonsa


S-ryhmä on ylivoimaisesti suurin toimija Suomen verkkoruokakaupassa, muistuttaa päivittäiskaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu. Siitä huolimatta liikevaihtoa kertyy vasta 5–10 miljoonaa euroa vuodessa.


Osuuskaupparyhmän Foodie.fm -palvelu toimii pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa. Pääkaupunkiseudun Alepoissa ja Prismoissa verkkoruokakauppa tunnetaan Kauppakassina.

– Laajennuksia muihin kaupunkeihin on suunnitteilla. Parannamme myös palvelua: pian asiakas näkee ennusteen jakeluauton saapumisajasta, sanoo Alarotu.

Viime vuonna S-ryhmän ruuan verkkokaupan myynti yli kaksinkertaistui. Alarodun mukaan kilpailuvaltteja ovat laaja valikoima ja edulliset hinnat.

– Kannelmäen Prisman Kauppakassissa on valikoimassa 20 000 päivittäistavaranimikettä, lähes seitsenkertainen määrä pienempiin kilpailijoihin verrattuna. Kun vertasimme 70:n yleisimmän tuotteen hintoja uusimpaan kilpailijaamme, olimme 35 prosenttia edullisempia, sanoo Alarotu.

Ostotottumukset
muuttuvat


Päivittäistavarajättien pieni haastaja Ruoka.net alkoi muutama päivä sitten kuljettaa isoimmat tilaukset maksutta asiakkailleen. Yrittäjä Jyri Stenbergin mukaan aiempi kasvutahti oli 10–20 uutta asiakasta viikossa, mutta nyt tilausmäärät ovat seitsenkertaistuneet. Uuden palvelun tekee mahdolliseksi se, että tuotteet matkaavat Itellan autoissa muiden lähetysten joukossa.

Ruoka.netin kohderyhmänä ovat asiakkaat, joiden on vaikea päästä itse kauppaan. Kuljetukset saavuttavat 2,1 miljoonaa kotitaloutta.

– Ostotottumukset muuttuvat, kun kauppa on kymmenien kilometrien päässä, tai ei ole aikaa käydä siellä. Yritysasiakkaille taas on turhan kallista lähettää vakihenkilökuntaa ostoksille, sanoo Stenberg.

Hän on rakentanut Ruoka.netin toimintaidean ulkoistamalla sekä varastoinnin että keräilyn. Hän on 15 vuotta toimineen yrityksen ainoa työntekijä.

Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija Ari Peltoniemi kertoo, että kuluttajat haluavat nyt enemmän tietoa ostamistaan elintarvikkeista, myös suoraan ruuan tuottajilta. Kuluttajien mielestä verkko tarjoaa sekä tähän että ruuan hintavertailuun paremmat mahdollisuudet kuin kivijalkakauppa.

Tuleeko Amazon Suomeen
myymään ruokaa?


Aalto-yliopistontutkija Arhi Kivilahti sanoo, että lähivuosina ruuan verkkokaupan kehitys on kotimaisten toimijoiden varassa, sillä Suomen kokoiseen markkinaan on vaikea tulla ulkopuolelta.

– Ulkomaiselle toimijalle Viro olisi hyvä sijoituspaikka. Sieltä ruokatoimitukset yltäisivät Baltiaan, Suomeen ja Ruotsiin. Esimerkiksi verkkokauppaketju Amazon voisi olla 2020-luvulla hyvä haastaja, arvioi Kivilahti.

Ilkka Alarotu sanoo, että S-ryhmä ei pidä ulkomaista kilpailua lähivuosina todennäköisenä. Asiakkaat suosivat kotimaisia ja paikallisia tuotteita.


Mika Halmesmäki toteaa, että kaikki verkkoruokakaupan kilpailu on Kespron näkökulmasta hyvää.

– Edellyttäen kuitenkin, että kaikkia toimijoita koskevat samat säännökset, jolloin toimimme samanarvoisina, sanoo Halmesmäki.

Kauppaketju Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipposen mielestä on täysin mahdollista, että ulkomainen ruokakauppa alkaa toimia Suomen markkinoilla.

– Tutkimme ja analysoimme ruuan verkkokauppaa jatkuvasti niin kansainvälisesti kuin kotimaassakin, mutta tällä hetkellä meillä ei ole konkreettisia hankkeita vireillä Suomessa, sanoo Sipponen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    2. 2

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Mytty kaapissa olikin 150 000 euron arvoinen – perinnön voi hassata hätiköinnillä

    5. 5

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    6. 6

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    7. 7

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    8. 8

      Suomalaisen tislaamon toimitusjohtaja: ”Toivon, että britit tulevat järkiinsä”

    9. 9

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    10. 10

      HS-mielipide: Väärään ruutuun merkitty rasti voi laukaista työttömän syöksykierteen: ”Onko kohtuullista jättää ihminen kokonaan ilman tuloja?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    2. 2

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    3. 3

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    4. 4

      Nokia aloittaa yt-neuvottelut – aikoo vähentää 350 Suomessa

    5. 5

      HS-mielipide: Väärään ruutuun merkitty rasti voi laukaista työttömän syöksykierteen: ”Onko kohtuullista jättää ihminen kokonaan ilman tuloja?”

    6. 6

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    9. 9

      Nyt puhuvat köyhtyvät kolmekymppiset: ”Olen oppinut pelkäämään silloinkin kun kaikki vaikuttaa menevän hyvin”

    10. 10

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suosittu muoti­kauppa lopettaa yllättäen, takana huippu­tulos – omistaja Pauliina lataa nyt suorat sanat bisneksestä

    2. 2

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    3. 3

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    4. 4

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    5. 5

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    6. 6

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää