Starbucksin menekkituote Suomessa on tavallista suodatinkahvia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tällainen kahvi riittää suomalaiselle Starbucks-asiakkaalle

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.11.2013 14:42, Päivitetty 11.11.2013 14:45

Suomalainen ei uskalla pyytää kahvilassa liian vaikeita. Vaikka tarjolla olisi mitä erikoiskahviyllätyksiä, esimerkiksi täkäläiseen Starbucksiin menevä asiakas päätyy tilaamaan todennäköisimmin kipollisen ihan tavallista suodatinkahvia.

Suomalaisten kahvinjuojien käytös on yllättänyt Starbucks-ketjun ulkomaiset viskaalit. Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivissa kahdessa Starbucksissa eivät menesty samanlaiset hitaasti tehtävät barista-hittituotteet kuin eteläisemmässä Euroopassa.

Ja toisin kuin Yhdysvalloissa, täällä asiakas ei kiusaa myyjiä tilaamalla mahdollisimman erikoisia decaf-latte-kaneli-kermavaahto-kaloripommeja.

– Meillä menee kaikkein eniten ihan suodatinkahvia, jopa niin paljon että määriä on jouduttu joskus selittämään, kertoo ketjun Suomen-operaattorin SSP:n markkinointijohtaja Jussi Laakso.

Maailmalla kupeittain tehtävä suodatinkahvi on uusi nouseva trendi, joten ketju ehti jo arvella suomalaisten olevan poikkeuksellisen muotitietoista väkeä.

SSP avaa tällä viikolla kolmannen Starbucksinsa Helsingin keskustaan Akateemisen Kirjakaupan tiloihin. Kaupan entinen lehtiosasto sai keväällä väistyä syrjemmälle amerikkalaisen pikakahvilan rakennustöiden tieltä, mikä yllätti ja ärsytti kirjakaupan vanhoja asiakkaita.

Kauppapaikka on pääkaupunkiseudun kalleimpia, joten kannattaakseen Starbucksin asiakasvirran pitäisi pysyä tasaisena vuoden ympäri.

– Tavoitteenamme on saada päivittäin 900–1000 asiakasta, Jussi Laakso kertoo.

Tuoreimmat osastosta