Voi autoilijaa – verottaja iskee monta kautta

Julkaistu: , Päivitetty:

Autoilun kustannukset tuottavat monelle suomalaiselle harmaita hiuksia. Veroja ja maksuja riittää. Joku löytää kiitoksenkin aihetta. Kun verrataan muuhun Eurooppaan, onko autoilu Suomessa kallista?


Suomessa ei kannata omistaa autoa, ellei tarve sitä vaadi. Autot maksavat paljon ja niiden käyttö on kallista. Sijoituksena auto on surkea, sen rahallinen arvo laskee kuin lehmän häntä.

Tällaista puhetta kuuluu paljon suomalaisten suusta.

Lokakuun lopussa nousi kova häly, kun Autoliiton Helsingin osasto esitti, että myös pyöräilijöiden pitäisi maksaa esimerkiksi katsastus- ja vakuutusmaksuja. Perusteena oli, että autoilijoille esitetään jatkuvasti erilaisia maksuja.

Mistä kaikesta autoilijat maksavat? Valtio ottaa omansa kansainvälisesti vertaillen varsin korkeilla prosenteilla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Toissavuonna valtio keräsi tieliikenteestä verotuloina noin seitsemän miljardia euroa. Kaikkiaan summa vastasi noin 20 prosenttia valtion veroista ja veronkaltaisista tuloista kertyneestä potista.

Tieliikenteen arvonlisäverotus
EU-vertailun kärkipäässä


Runsas puolet tieliikenteen verotuloista kertyy polttoaineveroista. Arvonlisäverosta saatiin toissavuonna 1,3 miljardia ja käyttöönottoverosta miljardi. Loput rahat kertyivät vuotuisesta autoverosta ja vakuutusveroista.

– Kyllä voidaan sanoa, että autoilun verotaso on Suomessa varsin korkea. EU-vertailussa autojen arvonlisävero on Suomessa kolmanneksi korkein, kertoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autojen myynnin, huollon, korjauksen sekä auton osien ja tarvikkeiden 24 prosentin arvonlisäverolla Suomi on EU-vertailussa Romanian kanssa jaetulla neljännellä sijalla.

Suomen edellä ovat Tanska ja Ruotsi 25 prosentilla, ja verohirmu Unkari 27 prosentilla. Autoparatiisi Saksassa arvonlisävero on alle keskitason 19 prosentilla. Tiedot löytyvät Euroopan autoteollisuusjärjestön ACEA:n tilastoista.

Näiden lukujen valossa Suomi ei näytä erityisen ankaralta autoilijalle. Käyttöönoton yhteydessä kerättävässä autoverossa Suomi kuitenkin erottuu selvästi.

Rekisteröintiveroja kertyy
enemmän kuin Espanjassa


Perinteinen, edelleen pitkälti arvoperustainen autovero on määräytynyt vuodesta 2008 myös päästöjen perusteella. Verotusarvo on auton vähittäismyyntiarvo, mutta veroprosentti riippuu hiilidioksidipäästötasosta.

Tämä käyttöönoton yhteydessä maksettava vero kerrytti valtion kassaan toissavuonna noin miljardi euroa.

Suomessa rekisteröitiin vuonna 2011 noin 126 000 henkilöautoa.

– Esimerkiksi Belgiassa, jossa automarkkina on noin 500 000 auto vuodessa, kertyy noin 400 miljoonaa euroa rekisteröintiveroina, Kallio valaisee.

Espanjassa ero on Belgiaakin suurempi. Autoveroja kerättiin toissavuonna 478 miljoonaa euroa, vaikka autoja rekisteröitiin pyöreästi 700 000 eli noin kuusi kertaa enemmän kuin Suomessa. 

Ruotsissa, Saksassa ja Britanniassa veroero Suomeen on tätäkin dramaattisempi: käyttöönottoveroa ei makseta lainkaan.

– Jos katsotaan koko veropottia yhteenlaskettuna, Suomen kaula muihin ei olekaan enää niin iso. Muualla vuosittaiset verot ovat korkeampia kuin Suomessa, Kallio kertoo.

Esimerkiksi Ruotsissa tieliikenteen kokonaisverotuotto oli toissavuonna 10,4 miljardia euroa, kun Suomessa kivuttiin 7,1 miljardiin.

Ilmaiset tiet
ja kilometrikorvaukset


Suomalaisautoilijan kustannuskiihkoon ei ole yhtä paljon aihetta, kun kuluja katsotaan laajemmin.

Tieliikenteestä kertyviin verotuloihin lasketaan ACEA:n tilastoissa myös muita veroja ja tiemaksuja. Suomen tilasto ammottaa näissä sarakkeissa tyhjää ainakin toistaiseksi. Lisäksi vuotuisia autoveroja suomalaisautoilijat maksavat absoluuttisesti toiseksi vähiten, vain Portugalissa pääsee halvemmalla.

Kilometrikorvausten osalta suomalaisilla ei ole myöskään valittamista. Suomessa autoilun työmatkakulukorvaus on kansainvälisessä vertailussa korkealla tasolla.

Samaan aikaan joukkoliikenteen työmatkoista saatavat kulukorvaukset ovat jääneet asetetuista tavoitteista. 

Kallion mielestä kilometrikorvaus on turhankin suuri.

– Nyt kun budjettiriihessä päätettiin perua kilometrikorvauksen leikkaukset, korvaus on selvästi ylikompensoiva, Kallio sanoo.

Hän kuitenkin ymmärtää leikkauksista nousseen porun. Kilometrikorvaukset koetaan monesti ikään kuin palkan lisänä.

Veromalli hidastaa
autokannan uusiutumista


Suomessa autokannan keski-ikä oli viime vuonna 12,6 vuotta. Euroopassa vuonna 2010 autot olivat keskimäärin 8,3 vuotta vanhoja.

– Korkea käyttöönottovero estää autokannan uusiutumista, kun samaan aikaan vuotuisen autoveron taso on verrattain matala.

Kallion mukaan veromalli kannustaa ajamaan vanhalla autolla ja korjaamaan sitä pitkään. Kun pääomakulut on autosta kuoletettu, sillä on Suomessa suhteellisen edullista ajaa.

– Autoilusta voi tehdä Suomessa edullista, mutta veromallin ei tulisi edistää autokannan vanhenemista, Kallio sanoo.

Vanha autokanta saastuttaa enemmän ja heikentää liikenteen turvallisuutta. Autoalan laaja näkemys on se, että verotusta pitäisi siirtää auton hankinnasta enemmän auton käyttöön, kuten monissa Euroopan maissa on tehty.

Autoveroa maksetaan yhä sitä enemmän, mitä kalliimpi auto on kyseessä. Autoverossa on ikään kuin sisäänrakennettu progressio.

– Ymmärrän sen, että tällaisella veromallilla on monen mielestä paikkansa, mutta oudolta se tuntuisi, jos kalliimmasta juustosta pitäisi maksaa enemmän veroa, Kallio toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    3. 3

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Suomalaisyhtiöt puuttuvat yhä NGM-pörssistä – ”Ei ole mennyt ihan suunnitellusti”

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    9. 9

      Nord Stream 2 hakee lupaa rakentaa Suomen vesille 374 kilometriä maakaasuputkea

    10. 10

      Suomen Pankin Rehn: Euroalueen kansalliset talletussuojat ovat riittämättömiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    10. 10

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää