Kaasuhanat auki pikku-Volkkarilla

Bio- ja maakaasulla toimiva Volkswagen Up Eco pöristelee varsin pienin päästöin, mutta sen ostajalla on hyvä olla paksu lompakko.

2.11.2013 6:13 | Päivitetty 31.10.2013 16:35

Erilaiset hybridi- ja sähköautot hallitsevat Suomen pieniä ekoautomarkkinoita, ja tehdasvalmisteiset kaasukäyttöiset ajokit ovat jääneet meillä suhteellisen harvinaisiksi. Omatekoisia kaasuautoja näkyy liikenteessä silloin tällöin.

Eikä ihme. Päästöjen vähyyden takia kaasuautojen autovero on varsin pieni, mutta valtion perimä vuotuinen käyttövoimavero nostaa kaasuautoilukuluja melkoisesti. Tämä on erikoista, sillä etenkin biokaasu olisi ympäristön kannalta hyvinkin suositeltava polttoaine.

Maakaasua Suomeen tuodaan vain Venäjältä. Sen sijaan biokaasua voisi tuottaa kotoisin voimin käytännössä mistä tahansa orgaanisesta aineesta: jätteistä ja kasveista.

Ilta-Sanomien koeajama Volkswagen Up Eco kulkee sekä bensiinillä että kaasulla. Molemmille on oma tankkinsa. Kaasutankillisella pääsee noin 300 kilometrin päähän, ja sen jälkeen voi seuraavalle tankkausasemalle körötellä bensavoimin. Tällainen yhdistelmätekniikka lisää auton käytännöllisyyttä huomattavasti, eikä tielle jäämisestä ole niin suurta pelkoa kuin esimerkiksi täyssähköautoilla.

Sadalla kilometrillä Up nielee kolmisen kiloa kaasua. Kilo maakaasua maksaa noin 1,4 euroa, ja biokaasu on kymmenisen senttiä kalliimpaa. Bensa-autoiluun verrattuna meno on selvästi edullisempaa.

Up:n ajettavuus on pikkuautoksi hyvä. Vakaa alusta toimii hyväpintaisilla kaupunkikaduilla mainiosti. Vasta hyvin kuoppaisilla teillä mukavuus loppuu, kun pomppiminen alkaa.

Bensakoneisten Up-mallien suorituskykyä on koeajoissa moitittu vaatimattomaksi. Kaasuversio ei tässä tee poikkeusta. Ohituksiin pitää varata aikaa ja malttia.

Up on selvästi tehty sinkkujen ja pariskuntien liikkumistarpeita ajatellen: edessä tilaa on riittävästi ja hallintalaitteiden asettelu on volkkarimaisen käytännöllistä. Ahdas takapenkki sopii parhaiten tilapäiseen matkantekoon, ja isot ostoskassitkin kannattaa mieluummin heittää sinne kuin miniatyyrimäiseen tavaratilaan.

Konsernihinnoittelun perinteiden mukaan Volkswagen Up on perusversionakin kalliimpi kuin sisarautonsa Skoda Citigo ja Seat Mii. Edistyksellinen Eco-malli ei voi kilpailla ainakaan hankintahinnalla, sillä runsaat 15 000 euroa on näin pienestä kinneristä aika paljon. Ostajan pitääkin innostua auton kiistattomasta vähäpäästöisyydestä ja ympäristöarvoista.

VW Up Eco 1,0

Hinta: 15 528 euroaTeho: 68 hv, vääntö 90 NmKulutus: 4,1 l 95E tai 2,9 kg CNG/100 kmCO2: 79 g/kmTavaratila: 213 l

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?