Viinan voimalla Kampista Kannelmäkeen

Julkaistu: , Päivitetty:

Helsingin Bussiliikenteen kaksi ensimmäistä etanolikäyttöistä bussia starttaa tällä viikolla linjoilla 41 ja 42.


Suomalaisen St1-öljy-yhtiön biojätteestä valmistaman etanolin käyttö polttoaineena laajenee kuorma- ja linja-autoihin. Esikuvana on Ruotsi, jossa etanoli on ollut yksi vaihtoehto raskaan kuljetuskaluston käyttövoimaksi jo toistakymmentä vuotta.

Scania aloitti dieselmoottorista muunnetun etanolimoottorin tutkimisen jo 1980-luvun alussa, ja nykyisin esimerkiksi Tukholman alueella liikennöi noin 500 etanolibussia.

Kahdella bussilla Kampin ja Kannelmäen välisillä linjoilla on tietysti toistaiseksi lähinnä imagollista merkitystä – ne kun on teipattu kertomaan biojäte-etanolin ilosanomaa niin näkyvästi, ettei se varmasti jää epäselväksi kadun väelle eikä bussimatkustajille.

Lisää bussikauppoja voi syntyä vuodenvaihteesta alkaen, kun raskaan kuljetuskaluston Euro 6 -päästönormi tulee voimaan. Scanian mukaan silloin etanolimoottori on päästöiltään etulyöntiasemassa perusdieseleihin nähden.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei käy
dieselmoottoriin


Etanolibussien käyttöönottoa pääkaupunkiseudun liikenteessä on jo runsaat kaksi vuotta pohjustettu tutkimushankkeella, jossa ovat mukana St1, VTT, Scania Suomi, Lassila & Tikanoja, Sita Suomi, Helsingin Seudun Liikenne ja Valio. Lassila & Tikanoja ja Sita Suomi ovat käyttäneet etanolikuorma-autoa jätekuljetuksissa ja Valio jakeluliikenteessä.

St1:n raskaalle kuljetuskalustolle kehittämää RED95-biojätepolttoainetta nimitetään harhaanjohtavasti etanolidieseliksi. Nimitys tulee siitä, että Scanian etanolimoottorit ovat muunnettuja dieselmoottoreita. Alkuperästään huolimatta etanolimoottoreissa ei voi käyttää tavanomaista dieselöljyä eikä RED95-etanolipolttonestettä voi käyttää missään tavallisissa dieselmoottoreissa.

Olennaisin ero normaaliin dieselmoottoriin on se, että etanolimoottorin puristussuhde on nostettu dieselin tavanomaisesta noin 17:1:stä 28:aan. Tuolla puristussuhteella dieselöljy rikkoo moottorin aika nopeasti.

Myös moottorin ruiskutussuuttimet ovat toisen tyyppiset. Lisäksi muitakin polttonestejärjestelmän osia on vaihdettu paremmin etanolin korroosiovaikutuksia kestäviksi.

Sekaannuksen vaaraa esimerkiksi henkilöautojen tankkauksessa ei ole, koska RED95:n tankkauspisteet tulevat ainakin toistaiseksi sijaitsemaan bussi- ja kuljetusyhtiöiden varikoilla eivätkä yleisillä polttonesteasemilla.

Viinaa, vettä
ja lisäaineita


RED95-polttonesteessä on noin 95 prosenttia biojätteestä valmistettua etanolia ja noin viisi prosenttia vettä. Noin-rajoihin sadan prosentin sisään sopii vielä syttyvyyttä parantava lisäainepaketti.

Vettä on polttonesteen seassa siksi, että etanolidieselmoottorissa siitä ei ole haittaa, jopa niin, että sitä voidaan lorauttaa sinne hiukan lisääkin. Tärkeämpi syy on taloudellinen: Etanolidieselin valmistuksessa jää tuotantoprosessista pois vedenpoistovaihe, joka taas on välttämätön silloin, kun etanoli menee moottoribensiinin jatkeeksi.

Tällä hetkellä St1 valmistaa Suomessa viidessä tuotantolaitoksessa etanolia elintarviketeollisuuden, kaupan ja kotitalouksien biojätteistä. Uudeksi raaka-aineeksi on tulossa biokuitu, suomeksi sanottuna sahanpuru, kunhan sitä käyttävä tuotantolaitos käynnistyy Kajaanissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    3. 3

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää