Kuskit kaahaavat suojatiellä – pienin sakko 48 euroa

Julkaistu: , Päivitetty:

Liikenneministeri haluaa suojatiet turvallisemmiksi, mutta miten siihen päästään. Liikenteen vaikuttajien mielestä rangaistuksia voisi ja valvontaa pitäisi kiristää. Myös tiedotus ja suojateiden suunnittelu auttaisivat.


Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on huolissaan suojateiden lisääntyvästä turvattomuudesta. Ministeri peräänkuuluttaa suojateillä kaahaaville autoilijoille tiukempia rangaistuksia, joita virkavalta lain mukaan voisi määrätä.

Suojatierikkomusten rangaistusten kirjo on suuri. Vähäisin rike on ajaminen suojatien yli, jos toinen auto on pysähtynyt sen eteen, mutta kukaan kevyeen liikenteen kulkija ei ole ylittämässä suojatietä. Rangaistukseksi rapsahtaa 8–10 päiväsakkoa.

Mikäli ansiotuloja ei ole, poliisin sakkokirjan mukaan yksi päiväsakko on kuusi euroa. Pienin rangaistus on siis 48 euroa. Keskimääräisillä 2 500 euron bruttotuloilla yksi päiväsakko on noin 24 euroa ja koko sakon suuruus siis  192–240 euroa.

Mikäli suojatiellä oli ihminen, rikkomus käsitellään törkeänä liikenteen vaarantamisena oikeudessa. Minimirangaistus on 30 päiväsakkoa (2 500 euron bruttotuloilla noin 720 euroa) tai vankeustuomio. Mikäli suojatiellä liikkujaa on vahingoitettu, rangaistuksena on vankeus.

Taloussanomat kysyi liikenteen vaikuttajilta, ovatko nykyiset rangaistukset oikealla tasolla.

Pasi Nieminen, Autoliiton toimitusjohtaja:

– En usko että kaikki autoilijat edes tietävät, millaisia rangaistukset ovat. Niistä ja ajamisen kulttuurista pitäisi jatkossa tiedottaa entistä paremmin – asiaan voisivat tarttua liikenteen järjestöt ja Liikenneturva. Rangaistusasteikosta voisi soveltaa tiukempaa päätä, käytössä on usein asteikon alapää. Suojateiden suunnittelun virheisiin pitäisi puuttua viimeistään nyt: suojateitä ei pitäisi sijoittaa ajoväylille, joissa ei ole keskellä liikennekorokkeita tai liikennevaloja ja ajokaistoja on samaan suuntaan yli kaksi. Korkeat pensaat estävät myös usein kuljettajia näkemästä suojatielle astuvia jalankulkijoita.

Tapani Rintee, Autokoululiiton koulutuspäällikkö:


– Rangaistukset eivät ole kovia suhteessa siihen, kuinka vakava rike suojatien vaarantaminen on. Autokoululiiton jäsenet keskittyvät opetuksessaan kertomaan asiakkaille autonkuljettajan vastuusta ja moraalista, eivät niinkään rangaistuksista. Asiat ovat esillä useaan otteeseen autokoulun aikana. Toivomme, että suojateiden valvonta kehittyisi tiukemmaksi. Kameravalvonta olisi yksi ratkaisu.

Janne Nurminen, Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja:

– Suomen laki antaa hyvät mahdollisuudet autoilijoiden rankaisemiseen, mutta käytännössä lakia ei aina sovelleta. Näin saattaa käydä esimerkiksi kolaritilanteessa, vaikka autoilija olisi todettu syylliseksi. Suojatiet ovat menettäneet viime aikoina merkitystään, autoilijat eivät enää kunnioita niitä.  Autoilijoiden olisi hyvä myös huomioida, että pyöräilijän on luvallista ylittää suojatie ajamalla silloin, kun pyörätien jatke kulkee suojatien kautta. Se kumpi kulloinkin on väistämisvelvollinen, määräytyy liikennesääntöjen mukaan. Valitettavasti kaikkia pyörätien jatkeita ei ole vielä merkitty asianmukaisesti. 

Antero Lammi, Liikenneturvan koulutuspäällikkö:

– Tärkein asia, joka vaikuttaa autoilijoiden asenteisiin suojatiellä kaahaamiseen, on kokemus kiinnijäämisen riskistä. Tällä hetkellä autoilijat tietävät, että valvontaa on vähän ja kiinnijäämisriski on pieni. Näin ollen rikkeistä selviää usein ilman seuraamuksia. Tutkimusten mukaan kiinnijäämisriskin lisääminen vähentää rikkeiden tekoa enemmän kuin rangaistusten koventaminen. Suojateillä loukkaantuu kaikenikäisiä, mutta valtaosa kuolonuhreista on yli 75-vuotiaita. Iäkkäät ihmiset ovat hauraampia, eivätkä he ehdi yhtä vikkelästi alta pois, vaikka huomaisivatkin vaaratilanteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    4. 4

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Stockmann: tulosvaroitus!

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    8. 8

      Rakennusteollisuus: Asuntoja rakennetaan tuhansia vähemmän kuin viime vuonna

    9. 9

      Vanhus osti kallista kotihoitoa ja jätti perilliset nuolemaan näppejään – lukijat: ”Ahneet sukulaiset tienatkoon itse omat rahansa”

    10. 10

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    4. 4

      Stockmann: tulosvaroitus!

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    7. 7

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    8. 8

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    10. 10

      Finnairin tulos painui tappiolle – Kallistunut polttoaine söi reiän kannattavuuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    5. 5

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    6. 6

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    7. 7

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    8. 8

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    9. 9

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    10. 10

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    11. Näytä lisää