Ylipaino kuriin – McDonald´s markkinoi kasviksia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ylipaino kuriin – McDonald´s markkinoi kasviksia

Hampurilaisketju Mc Donald´s alkaa markkinoida entistä ponnekkaammin terveellisiä aterian lisukkeita. Asiakkaat tilaavat vielä harvakseltaan salaattia tai kasviksia.

27.9.2013 15:35 | Päivitetty 27.9.2013 15:24

McDonald´s -hampurilaisketju kertoi eilen Yhdysvalloissa vahvistavansa terveellisten ruoka-aineiden markkinointia ravintoloissaan.

Yhtiö aikoo lisätä aikuisten hampurilaisaterioihin vaihtoehdoksi salaatti-, hedelmä- ja kasvislisukkeita sekä markkinoida lapsille tervellisempiä Happy Meal -aterioita. Uudistukset on tarkoitus toteuttaa vuoteen 2020 mennessä 85-prosenttisesti kaikissa toimintamaissa, kertoo talouslehti Wall Street Journal.

Terveellisempien hampurilaisaterioiden kehittämistä vaativat erilaiset yhteisöt, kuten terveysjärjestö Alliance for Healthier Generation ja yritysvastuujärjestö Corporate Accountability International.

Suomessa maito maistuu, porkkana ei

Hampurilaisketjut eivät yksin ole syypäitä lasten epäterveellisiin ruokailutottumuksiin ja ylipainon yleistymiseen.

Esimerkiksi McDonald´s on vuosikausia tarjonnut lasten ateriaan omenalisuketta ranskalaisten perunoiden vaihtoehdoksi. Useimmat vanhemmat tilaavat kuitenkin lapselle ranskalaiset. Happy Meal -ateria ilman ranskalaisia tai vähemmän kananuggetteja sisältävä annos eivät myöskään ole käyneet kaupaksi.

Suomessa McDonald´s tarjoaa Happy Meal –ateriassa lapsille lisukkeiksi porkkanoita, omenoita, salaattia tai ranskalaisia perunoita.

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo, että vain noin viisi prosentttia vanhemmista tilaa omenat tai porkkanat. Noin joka kolmas lapsi saa juomaksi maidon tai mehun.

– Uskomme tämän johtuvan siitä, että pienetkin lapset syövät mielellään ranskalaisista, mutta pienelle virvoitusjuoma ei maistu. Olemme tarjonnneet maitoa jo pitkään ja noin puolitoista vuotta sitten saimme valikoimaan 1,5 desilitran luomumaitotetrat, kertoo Ryhänen Taloussanomille.

Hampurilaisketju Hesburger esittelee verkkosivuillaan lastenaterian, johon kuuluu hampurilainen, ranskalaiset perunat, vadelmajuomatetra ja xylitolpurukumi. Juoman tilalle voi valita rasvatonta luomumaitoa, appelsiini- tai omenatäysmehua tai virvoitusjuoman.

Scanburger-ketjun lastenateriaan kuuluu hampurilainen, ranskalaiset, juoma ja kesällä joskus myös jäätelö. Johtaja  Toni Kivilahti Scanburgerista sanoo, että asiakkaan pyynnöstä ateriaan voidaan räätälöidä terveellisiä vaihtoehtoja kuten salaattia.

– Uskomme, että terveellisten vaihtoehtojen kysyntä lisääntyy tulevaisuudessa ja tulemme miettimään niitä ruokalistoillemme, sanoo Kivilahti.

McDonaldsissa Yhdysvalloissa onnistuttiin kasvattamaan maidon myyntiä 50 prosentilla mainostamalla maitoa enemmän ja tarjoamalla se värikkäämmissä pakkauksissa. Jatkossa mainoksissa tarjotaan lapsille ruokajuomaksi vain vettä, maitoa tai tuoremehua. Virvoitusjuomien mainonta lapsille lopetetaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?