Grilliruoka vai halpa bensa – kumpi vetää liikenneasemalle? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Grilliruoka vai halpa bensa – kumpi vetää liikenneasemalle?

Liikenneasemat kilpailevat nyt sillä, kuka osaa sovittaa tarjontansa parhaiten paikallisiin tarpeisiin. Uusin trendi ovat grilliherkut, joita S-ryhmä testaa kahdella ABC-grillimarketilla.

ABC-ketju alkaa sovittaa tarjontaa paikallisiin olosuhteisiin. Kuva Tuomarinkylän liikenneasemalta.

25.9.2013 15:24 | Päivitetty 25.9.2013 17:06

Polttonesteen hinta ei ole ainoa valintaperuste, kun auto kääntyy valtatieltä liikenneaseman pihaan. Tämän tietävät myös liikenneasemayrittäjät. Palvelupakettiin sisältyy monenlaisia ravintola- , market-,  myymälä- ja oheispalveluita.

Uusien suurien liikennemyymälöiden investointitahti on hiipumassa. SOK:n päivittäistavarakauppa- ja polttonesteliiketoimintaa johtava Vesa Kyllönen sanoi tiistaina Inkoossa  toimittajaseminaarissa, että lähivuosina S-ryhmä avaa Suomessa 2–4 ABC-liikennemyymälää vuosittain. Sen sijaan vanhaa verkostoa uudistetaan ja myös uusia konsepteja testataan.

– Jatkossa meidän on edullistettava koko tarjontaamme – ja myös sovitettava sitä paikallisiin olosuhteisiin. Tulevaisuudessa tuskin kaikissa liikennemyymälöissä on aivan samanlaista palveluvalikoimaa, sanoi Vesa Kyllönen.Nakit ja hampurilaiset suosiossa

Uusi trendi huoltoasemilla on grilli- ja pikaruuan myynnin kasvattaminen.

– Grilliruoka on nyt nopeimmin kasvava pikaruokaryhmä, sanoi Kyllönen.

S-ryhmä testaa hampurilaisten ja hot dogien vetovoimaa kahdella ABC-grillimarketilla, jotka on äskettäin avattu Lohjan Tytyrintielle ja Sipooseen Nikkilän keskukseen. Grillimarket rakennetaan taajamaan, jossa ABC-liikennemyymälä olisi liian iso yksikkö.

Grillimarketista saa hampurilaisten ja hot dogien ohella myös polttonestettä, autotarvikkeita, peruselintarvikkeita sekä usein myös autonpesun.

Myös hampurilaisketju Burger King on laajentumassa huoltoasemille. Restelin ravintolatoimialan johtaja Leena Turunen kertoi Taloussanomille elokuussa, että ajatuksena on tuoda useita kymmeniä hampurilaisravintoloita eri puolille maata. Osa ravintoloista avataan Restelin HelmiSimpukka-asemien yhteyteen. HelmiSimpukoita on Suomessa lähes 60.

Neste Oilin liikenneasemilla grilliruokabuumia ei ehkä nähdä samanlaisena, sillä yhtiö ei säätele yhtenäisesti liikenneasemien toimintamalleja.

– Kaupan ja ravintolan toiminnoista vastaavat kumppanimme Kesko ja itsenäiset Neste Oil -kauppiaat, vähittäismyynti-liiketoiminta-alueen johtaja Sakari Toivola kertoo Taloussanomille.

Polttonesteen hinnassa ”ei laskuvaraa”

Polttonesteiden hinnoissa ei nähdä lähitulevaisuudessa kiivasta kilpailua, sillä katteet ovat ohuita. Oma hankintayhtiö NEOT tuo S-ryhmälle riippumattomuutta Neste Olin tuotteista ja hinnoittelusta, sillä NEOT voi ostaa polttonestettä esimerkiksi St1:n jalostamolta Göteborgista.

– Jokainen osuuskauppamme tekee itsenäisesti polttonesteen hinnoittelupäätökset. Mitään S-ryhmän yhtenäistä linjaa ei ole. Liikenneasemien tulokselle ovat tärkeitä kaikki kolme toimialaa: ravintola- , market ja polttonestemyynti, sanoo SOK:n kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Viksten Taloussanomille.

Bensiinin myynnissä ABC-liikenneasemilla on tällä hetkellä suurin markkinaosuus eli 28,7 prosenttia. Kakkosena kirii Neste Oil 28,5 prosentin osuudella. Kolmanneksi suurimman St1:n siivu on 22,1 prosenttia.

Diselissä Neste Oil on markkinajohtaja 40 prosentin osuudella. Teboililla on markkinasta 27,1 prosenttia ja kolmonen ABC saa tyytyä 12,2 prosentin osuuteen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?