Diesel vai bensa, kumpi kuroo ykköseksi? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Diesel vai bensa, kumpi auto kuroo ykköseksi?

Kuinka paljon diesel-autolla tulisi ajaa nykyisten veromuutosten jälkeen, jotta siitä tulisi kokonaiskustannuksiltaan kannattavampi menopeli kuin bensa-autosta? Lue kumpi kannattaa valita.

7.9.2013 6:01 | Päivitetty 6.9.2013 17:58

Kannattaisiko oma suosikkiauto hankkia bensiini- vai diesel-moottorilla? Siinä tärkeä kysymys oman auton hankintaa miettivälle.

Hintavertailu on toki ensimmäinen lähtökohta. Ostohinnat autoveroineen saattavat erota toisistaan. Usein samantehoinen diesel on kalliimpi kuin bensiinillä käyvä auto, välillä tosin toki myös edullisempi. Ostaessa kannattaa huomioida, että diesel säilyttää usein jälleenmyyntiarvonsa bensa-autoa paremmin.

Vertailu ei kuitenkaan jää ostohintaan, koska autojen käyttökustannukset eroavat niin verotuksen kuin erilaisten polttoainekulujen vuoksi. Vuoden 2012 polttoaineveromuutoksen jälkeenkin diesel on hieman bensiiniä edullisempaa, ja usein diesel-auto myös kuluttaa vähemmän polttoainetta. Dieselistä maksetaan kuitenkin vuosittaista käyttövoimaveroa, joka tasoittaa alemmasta polttoaineen hinnasta saatavaa hyötyä.

Veromuutokset ovat vaikuttaneet diesel- ja bensa-auton väliseen kannattavuuteen. Viime vuoden alussa dieselistä maksettavaa polttoaineveroa kohotettiin kahdeksalla sentillä litralta, ja vastaavasti käyttövoimaveroa alennettiin 18 prosenttia. Ajoneuvoveron perusosaa puolestaan korotettiin tämän vuoden alusta.

Esimerkkinäsuosituin automalli

Taloussanomat selvitti Suomen Rahatiedon laskelmien perusteella, kummalla nyt ajaa edullisemmin, bensiinillä vai dieselillä.

Vertailuautona laskelmissa on kuluvan vuoden suosituin henkilöauto Suomessa eli Volkswagen Golf. Laskimme bensamallin ja diesel-mallin kokonaiskustannukset viiden vuoden pitoajalla kuuden erilaisen ajotarpeen mukaan.

Laskelman auto hankittiin osamaksurahoituksella niin, että laina-aika oli viisi vuotta. Mahdollisia kilometrikorvauksia emme ottaneet huomioon. 

Polttoaineiden hintatiedot ovat elokuun 26. päivältä, jolloin bensiinin ja dieselin välinen hintaero oli 15 senttiä litralta.

Esimerkin diesel-auto oli 2 167 euroa bensiiniautoa kalliimpi. Viiden vuoden jälkeen sen jäännösarvo oli vastaavasti 1 043 euroa suurempi. Diesel-auto kulutti sadalla kilometrillä 1,1 litraa vähemmän polttoainetta.

Bensa häviää yli 20 000 kilometrissä

Vertailu kertoo, että diesel-auto muuttuu kannattavaksi vasta selvästi yli 20 000 kilometrin vuosittaisella ajolla. Aiemmin, kun diesel-polttoaine oli selvemmin bensiiniä halvempaa, esimerkin diesel-auto oli kannattavampi myös alle 20 000 kilometrin vuosiajossa.

Vertailun ensimmäisessä taulukossa ei ole mukana käyttövoimaveron alennusta, eikä ajoneuvoveron perusosan muutosta.

Jälkimmäisessä taulukossa nämä on otettu huomioon. Diesel-auton käyttövoimaveron alennus parantaa tilannetta jonkun verran dieselin hyväksi. Lopputulos säilyy kuitenkin samana eli esimerkin diesel tulee kannattavaksi vasta ajettaessa yli 20 000 kilometriä vuodessa.

Dieselauto kannattaa vasta 20 000 kilometrin jälkeen BENSIINI: Volkswagen Golf Trendline 1.2 TSIKilometritkustannukset e/5 vkustannukset e/kkkustannukset e/km2000207723462,085000227363790,9110000260084330,5215000292804880,3920000325525430,3330000390976520,26DIESEL: Volkswagen Golf Trendline 1.6. TDI   Kilometritkustannukset e/5 v.kustannukset e/kkkustannukset e/km2000238293972,385000254494241,0210000281494690,5615000308495140,4120000335495590,3430000389496500,26sis. Pääomakulut, vakuutukset, ajoneuvovero, käyttövoimavero, polttoaine- ja muut käyttökustannukset. Ei sisällä käyttövoimaveromuutoksen vaikutusta (-70 e/vuosi) ja ajoneuvoveron perusosan muutoksen vaikutusta (+ 42 e/v). Dieselin ja bensiinin hintaero 26.8 oli 15 snt/l.    Lähde: Suomen Rahatieto SRT Oy, pohjatiedot: Autoliiton laskuri

Tässä yhteydessä täytyy muistaa, että kyseessä on vain yksi esimerkki. Tilanne saattaa muuttua – varsinkin, jos verrataan isompia automalleja, joissa bensiini- ja diesel-autojen välinen polttoaineen kulutusero voi olla suurempi. Eroja voi tulla myös autoveron kohdalla.

Veromuutokset eivät muuta tilannetta Ero esimerkin diesel- ja bensa-auton välillä kokonaiskustannuksissa

KilometritEro kokonaiskustannuksissa e/ 5 v.20002494500021501000015781500010062000043430000-712* käyttövoimaveron ja autoveron perusosan muutokset on otettu huomioon.  Lähde: Suomen Rahatieto SRT Oy

Diesel-auto saattaa olla ostohinnaltaan bensa-autoa halvempi. Myös dieselin ja bensiinin välinen hintaero voi vaihdella eri ajankohtina ja vaikuttaa laskelmaan.

Diesel-auto on hävinnyt osuuttaan

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tämän vuoden tammi–elokuun tilastojen mukaan diesel-autojen osuus uusista rekisteröidyistä autoista on pienentynyt viime kuukausina.

Kun vielä tammikuussa diesel-autoja oli uusista autoista liki 40 prosenttia, elokuussa osuus oli alle 35 prosenttia. Dieselin osuus rekisteröidyistä autoista on supistunut myös viime elokuuhun verrattuna.

Maahantuojayritysten etujärjestön Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan tähän voi olla monta eri syytä. Yksi syy voi olla siinä, että veromuutokset ovat saaneet autonostajan ymmälleen.

– Polttoaineveromuutokset viime vuosina ovat ehkä jättäneet ihmisille väärän mielikuvan siitä, että diesel olisi järjestään tullut aiempaa kannattamattomammaksi suhteessa vastaavan kokoiseen bensiiniautoon. On jäänyt huomiotta se, että kun dieselin polttoaineveroa korotettiin, se korvattiin samalla käyttövoimaveroa laskemalla, Kallio sanoo.

Toinen syy liittyy muutoksiin moottoriteknologiassa.

– Bensiiniautojen moottoriteknologia on ottanut hyppäyksen, ja energiatehokkuus on parantunut, Kallio kertoo.

Tehostuminen näkyy puolestaan muun muassa autojen hiilidioksidipäästöissä, jotka puolestaan vaikuttavat autoveroon ja sitä kautta auton ostohintaan. Uuden auton hintaan sisältyvä autovero kun on porrastettu hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Dieselit ovat usein vähäpäästöisempiä kuin bensiiniautot, joten verotus ohjaa dieselin ostoon usein etenkin isoissa automalleissa.

Kolmas syy löytynee siitä, että kansa ostaa nyt aiempaa pienempiä autoja. Tähän voi vaikuttaa vallitseva epävarma taloustilanne, mutta myös verojärjestelmä.

– Veronkiristykset ja verojärjestelmän keppi- ja porkkana ovat johtaneet siihen, että hankitaan keskimääräistä pienempiä autoja. Auton pieni koko suosii hieman bensiiniä.

Yhä useampi ostaa bensa-auton Henkilöautojen ensirekisteröinnit käyttövoiman mukaan kuukausittain 2013

2013Bensiiniautojen osuusDieselautojen osuusTammikuu59,25 %39,80 %Helmikuu60,36 %38,40 %Maaliskuu62,15 %36,94 %Huhtikuu63,33 %36,16 %Toukokuu62,72 %36,78 %Kesäkuu64,45 %35,12 %Heinäkuu65,48 %34,16 %Elokuu64,92 %34,74 %1-8/201362,75 %36,60 % Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?