Kaikki auton ikkunat eivät välttämättä suojaa haitalliselta ultraviolettisäteilyltä, Fox News kirjoittaa.
Auton ikkunoiden on täytettävä turvallisuusvaatimukset siten, että niiden on taattava paras mahdollinen näkyvyys kuljettajalle ja niiden on kolaritilanteessa hajottava pieniin sirpaleisiin, jotta ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän vammoja ihmisille.
Auringon säteilyltä niiden ei tarvitse suojata, minkä vuoksi laseissa on eroja.
Eniten ultraviolettisäteilyltä suojaa tuulilasi, joka tehdään laminoidusta lasista. Mukana on tällöin myös muovia, joka auttaa torjumaan ultraviolettisäteilyn melkein kokonaan. Tuulilasi saisi näin ollen noin 50 suojakertoimen.
Kattoikkunoissa käytetään usein uv-suojateknologiaa.
Sivuikkunoissa säteilysuoja voi sen sijaan vaihdella kovasti, koska ne on useimmiten tehty halvemmasta lasista ilman muovia. Jos laseja ei ole tummennettu, niillä on yleensä noin 16 suojakerroin.
St Louisin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan niillä, jotka ajoivat viikoittain eniten, oli suurempi mahdollisuus saada ihosyöpä vasemmalle puolelle kehoa.