Volvo aikoo kaapata asiakkaita BMW:ltä ja Audilta

Autonvalmistaja Volvo panee toivonsa rikkaisiin kiinalaisiin. Se pyrkii nappaamaan luksusautojen markkinoita saksalaiskilpailijoiltaan BMW:lta ja Audilta.

4.9.2013 17:23 | Päivitetty 4.9.2013 17:04

Kiinalaisomistuksessa oleva Volvo pyrkii kamppailemaan luksusautojen asiakkaista Kiinassa muun muassa BMW:n ja Audin kanssa.

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoi uutistoimisto Bloombergille, että yhtiöllä on tulevaisuus vain kalliiden autojen valmistajana.

Volvo aikoo perustaa kolme tehdasta Kiinaan tänä ja ensi vuonna.

Kiinalainen Zhejiang Geely Holding Group osti Volvon vuonna 2010 Ford Motorilta 1,8 miljardilla dollarilla. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhtiön liiketulos vajosi 577 miljoonaa Ruotsin kruunua tappiolle. Viime vuonna samaan aikaan Volvo teki 349 miljoonaa kruunua voittoa.

Samuelssonin mukaan Volvolla on "realistiset mahdollisuudet" päästä nollatulokseen tänä vuonna. Yhtiössä on meneillään säästöohjelma.

– Kasvua odotetaan Kiinassa, kun taas Euroopassa tilanne on yhä haasteellinen, Samuelsson sanoi tiedotteessa.

Volvo aikoo myydä yli 50 000 autoa Kiinassa tänä vuonna, mikä on vielä kaukana vuoden 2020 tavoitteesta: 800 000 autosta. 

Tammi-kesäkuun liikevaihto oli 56,4 miljardia kruunua.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?