Ruuan verkkokauppa: Harva ostaa, mutta kilpailu kiihtyy - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruuan verkkokauppa: Harva ostaa, mutta kilpailu kiihtyy

Uusin tulokas alalla on Ruoka.net, jonka jakeluverkko kattaa merkittävän osan suomalaisista kotitalouksista. Enemmistö asiakkaista on yhä yrityksiä.

29.8.2013 10:11 | Päivitetty 29.8.2013 10:11

Ostatko ruokaa verkosta? Niinpä. Se ei estänyt Ruoka.netiä käynnistämästä Etelä- ja Keski-Suomen kattavaa verkkoruokakauppaa noin viikko sitten. Tilausten kuljetuksista vastaa Itella, kun taas tukkurina toimii Wihuri-yhtymän Metro.

– Ensikokemusten perusteella vastaanotto on ollut erittäin positiivista. Huonoa on edelleen ostostottumusten muutoksen hitaus, myöntää Ruoka.netin kauppias Jyri Stenberg.

Ruuan verkkomyynti ei sinänsä ole uusi asia. Esimerkiksi S-ryhmä toimittaa ruokaa kotiin Kauppakassi-palvelunsa kautta pääkaupunkiseudulla, Kuopiossa ja Oulussa.

Kauppakassi toimii esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Alepa-ketjun kautta. Ostokset luvataan kotiin parhaimmillaan saman päivän kuluessa. 

Iso harppauspioneerillekin

Ruokanet Oy on yksi päivittäistavaroiden verkkokaupan pioneereista toimittuaan 15 vuotta. Se on silti keskittänyt kaupanteon tähän asti pääkaupunkiseudulle.

– Konseptimme on erilainen verrattuna aikaisempiin malleihin. Meillä on vain yksi toimipiste ilman välivarastoja. Toimitukset tulevat yhdestä tukusta Itella Termo -kotiinkuljetuksella. Termolaatikoissa on lämpötilaseuranta koko logistiikkaketjun ajan, Stenberg selvittää. Se tarkoittaa, että ruoan säilymisen kannalta kriittisen kylmäketjun ei pitäisi katketa missään vaiheessa.

Pääkaupunkiseudulla palvelu lupaa toimittaa ruuat saman päivän aikana. Muualla Suomessa ruuat toimitetaan vain keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Vain kaksi vuotta sitten Ruoka.net ilmoitti jättävänsä kuluttajamyynnin taka-alalle huonon menekin vuoksi ja keskittyvänsä ruoan myymiseen yrityksille. Mikä muuttui näinkin lyhyessä ajassa?

Stenberg korostaa, että kuluttajamyyntiä ei sentään kokonaan lopetettu.

– Lähinnä keskityimme markkinoinnissa vallitsevan yhteiskunnallisen taloustilanteen vaikutuksesta yritysmyyntiin. Osto-osuudet ovat yritysmyynnissä suurempia.

Stenbergin mukaan Itellan valtakunnallinen logistiikka mahdollisti palvelun tarjoamisen niin kuluttajille kuin yrityksille "suhteellisen pienellä investoinnilla". Ruoka.netin toimitusten piirissä on kaikkiaan 2,8 miljoonaa kotitaloutta. 

Mitä maitomaksaa?

Kauppias Jyri Stenberg on toiveikas, sillä ruoan ostaminen verkosta on kasvussa. Vuonna 2012 kasvua oli 70 prosenttia, tosin lähtötaso on alhainen. Hyvinkin alhainen, sillä Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2011 vain prosentti kuluttajista hankki ruokansa verkosta.

Yksi houkutin verkko-ostoksille on hinta. Ruoka.net nimittäin pudotti hinnat pysyvästi kaikissa tuoteryhmissä. Keskimäärin alennus oli 5–10 prosenttia, eikä kuljetushintoja nostettu samalla. Mainittakoon esimerkkinä Valion 1,0 litran kevytmaito, joka maksaa Ruoka.netissä 1,1 euroa ja Lohjan K-supermarketissa 1,05 euroa.

Stenbergin mukaan myyntiä on karttunut kuluvalla tilikaudella noin 600 000 euroa ja tilauksia noin 4 000 kappaletta. Asiakkaiden keskimääräinen ostos oli 150 euroa. Asiakkaista 60 prosenttia oli yrityksiä ja loput yksityisiä. 

Autorallivaltaa Suomen?

Tyypillinen huoli ruoan verkko-ostamisessa on liittynyt autoliikenteen lisääntymiseen ja sitä kautta päästöihin, kun kuljetusautot suhaavat ristiin rastiin Suomea. Tässä tapauksessa sellaisesta ei liene huolta, kauppias uskoo.

– Itellan/Postin autot ovat ajaneet jo vuosikymmeniä jokaiseen kuntaan. Siihen tuskin kovin suurta lisärallia muodostuu meidän takiamme.

Koemarkkinoinnin avulla monista maakuntakaupungeista löytyi "riittävästi" ihmisiä ja yrityksiä, jotka olisivat valmiita verkko-ostoksille ruoan ja päivittäistavaroiden vuoksi. Stenbergin mukaan yksikin asiakas kunnassa on riittävästi, jotta Ruoka.netin kannattaa toimittaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?