Tyrätäristin vai Huurrepurkki – täältä löytyy autosi lempinimi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tyrätäristin vai Huurrepurkki – nyt selviää autosi lempinimi

Muistatko mikä auto on Pompannappi tai miksi Toyota Carinaa kutsutaan? Neljätuhatta epävirallista suomalaista ajoneuvon nimeä löytyy nyt verkosta.

13.8.2013 16:33 | Päivitetty 14.8.2013 10:26

Rakkaalla autolla on monta nimeä: ensimmäinen Suomessa Pompannappina tunnettu auto Fiat 600 kantaa myös nimiä Kusiainen ja Maantientukko.

Toyota Carina on tuttavallisesti Kaarina, moottorin käyntiäänen mukaan Korina tai talvella narisevien muoviosien perusteella Narina.

Jyväskylän yliopistossa suomen kielen väitöskirjan laatinut Janne Seppälä on koonnut kulkine.net -sivustolle nelisentuhatta ajoneuvon nimeä. Niistä voi hakutoiminnolla löytää oman auton tai pyörän lempinimiä tai selvittää, mikä malli hassun lempinimen taakse kätkeytyy.

Seppälä on kerännyt nimet verkosta, lehdistä ja sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkija selvitti, miten nimet ovat muodostuneet ja millaisina omistajat kokevat kulkupelinsä. Hän on nimennyt tutkimuskohteensa kulkineiksi.

Vääntelynhelmiä

Janne Seppälän mukaan noin puolet kulkineiden lempi- ja haukkumanimistä syntyy virallista nimeä vääntämällä.

Väännöksissä on väriä: Mazdasta tulee Maksalaatikko, Cherrystä Kirsikka ja Cadillacista Kissan Hattu (alkumuoto Katin Lakki). Lyhenteet taas avataan: BMW on Baijerilainen Mutteri-Wiritys ja Skoda 120 GLS on Galvanoidut Listat Sivulla.

Kulkineet nimetään usein myös elollisiksi olioiksi. Escort on Esko, Yamaha on Jammu, Opel on Obelix, David Brown on Taavetti, Corollasta tulee Gorilla , Mercedes-Bentzistä Marsu ja Corsasta Sorsa.

Teknisyyskin innostaa nimenantajia: Daewoo-henkilöautoa kutsutaan Mikroaaltouuniksi, Ford Anglia on katon muodon vuoksi Juustohöylä. Käytettävyyttä kuvaavat esimerkiksi Wartburgin Tyrätäristin ja Nissan Micran Huurrepurkki.

Ulkonäkö ja toimivuus innoittavat

Ulkonäön perusteella takasiivekkeellinen Volvo S40 on Torahammas. Volvo 144 puolestaan on ajo-ominaisuuksien vuoksi Kivireki. Alkuperämaakin muistetaan: Kupla-Volkkari on Hitlerin kosto ja Lada Tsernobiili.

Janne Seppälä laati väitöskirjansa Suomen Kulttuurirahaston Hämeen maakuntarahaston tuella.

– Toista väitöskirjaa en ikinä tee, oli tämä sen verran kamala homma. Jos jotain sellaista puhun, saatte tulla lyömään, toteaa Seppälä väitöstiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?