Automaattimetro rämisee raiteille – koeajot käyntiin

Julkaistu:

Siihen kului vuosia luultua kauemmin ja lukuisia riita-asioita on vielä käsittelemättä, mutta automaattimetro on vihdoin pääsemässä koeajoon. Kuskit pysyvät metroissa kuitenkin vielä hyvän tovin.


Helsingin nykyisen metrolinjan ja tulevan Länsimetron automatisoiva Siemens odottaa ensimmäisiä automatisoituja junia liikenteeseen viimeistään 19. elokuuta. Junat ovat samoja kuin ennen, mutta niihin on tehty automaation vaatimat tekniset muutokset.

Heinäkuun lopun tiedotteen mukaan hätäjarrujen testaamista jatkettiin vielä "matkustajien turvallisuuden varmistamiseksi". Jarrujen lisätestaus kuulostaa huolestuttavalta, mutta se ei ole sitä, vakuuttaa projektipäällikkö Kimmo Reiman Helsingin kaupungin liikennelaitoksesta (HKL).

– Ei se ole huolestuttavaa. Luonnollisesti varmistamme hätäjarrujen toimivuuden ennen junan ottamista matkustajaliikenteeseen, Reiman sanoo It-viikolle.

Välirauha
pitkässä taistossa


Metrourakka on ollut perin kummallinen ja riitaisa. Aikataulu on huomattavan myöhässä alkuperäisestä tavoitteesta saada automaattijunat käyttöön vuonna 2013.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Junien automatisointi ylipäätään on kuitenkin saavutus ottaen huomioon, että koko projekti oli viime vuonna hyvin lähellä kaatua HKL:n ja Siemensin taloudellisten erimielisyyksien takia. Hanke pelastui, kun osapuolet tekivät niin sanotun etenemissopimuksen ja päättivät selvittää riita-asiat oikeudessa vasta automaattimetron valmistuttua.

HKL:n Reimanin mukaan ongelmien hautaaminen toistaiseksi oli ainoa löydettävissä ollut ratkaisu projektin viemiseksi eteenpäin. Se on normaali menettely projekteissa, joissa syntyy erimielisyyksiä. Siemens Oy:n liikenne- ja logistiikkadivisioonan johtaja Juha Lehtonen on samaa mieltä.

– Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että suurissa projekteissa tulee välillä erimielisyyksiä. Osapuolilla on kuitenkin yhteinen intressi ratkaista erimielisyydet ja saada projekti loppuun. Onhan tämä sinänsä poikkeuksellinen etenemismalli, mutta se oli ainoa tapa päästä eteenpäin projektissa, jossa on tiukka aikataulu, Lehtonen sanoo.

Kuskit
jatkavat vielä


Alkujaan noin 100 miljoonan euron urakka on Reimanin mukaan pysynyt budjetissa, vaikka julkisuudessa muuta on väitettykin. Nykyinen kustannusarvio on noin 170 miljoonaa euroa, mutta siinä on mukana Helsingin metron, Länsimetron ja varikon laajennuksen automatisointi ja kaikkiin myös sisältyvä kulunvalvontajärjestelmä. Summa voi muuttua myöhemmin välimiesoikeudessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Siemensin Lehtosen mukaan Helsingin metroprojektista on valmiina noin puolet, kulunvalvonta on toteutettu kokonaan ja otettu käyttöön viime joulukuussa.

Liikenteeseen elokuussa palaavat ensimmäiset M100-sarjan junat eivät vielä liiku tietokoneen varassa. Lähikuukausina niitä testataan yöaikaan automaattiajossa, kun matkustajaliikennettä ei ole.

Testauksessa säädetään kaikki junien ja radan automaatiojärjestelmät toimimaan yhdessä. Juna saa paikkatiedon radalta ja kertoo oikean paikan ohjausjärjestelmälle sekä tottelee sen käskyjä.

Kaikki metrojunat pitävät kuljettajat mukana vuoteen 2016 asti. Mutta vuodesta 2015 lähtien järjestelmä ohjaa jo junia ja kuljettajat ovat vain tarkkailijoina.

Junat
myöhässä


HKL:n on sanottu kirjanneen projektissa pitkälle toista sataa vikaa ja puutetta. Keväälläkin huhuttiin olevan kymmeniä ratkaisemattomia kysymyksiä.

Liikelaitoksen johtokunnan kokouksessa kesäkuussa kerrottiin, että merkittävä osa havaituista virheistä on korjattu. Toisaalta ensimmäiset junat saadaan takaisin liikenteeseen yli puoli vuotta sen jälkeen, mitä viime vuonna laaditussa etenemissopimuksessa sovittiin.

– Toistaiseksi projektin kokonaisaikataulu mahdollistaa edelleen Länsimetron liikenteen aloittamisen 1.1.2016 puoliautomaattisena, mutta aikataulun turvamarginaali on oleellisesti lyhentynyt yhdeksästä kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Siemensin lisäviivästykset muodostavat merkittävän aikatauluriskin, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta selvitti kokouspöytäkirjassa.

Viat ovat koskeneet muun muassa laiturinäyttöjä ja laituriovia. Ovien merkittävimmät kesäkuussa vielä avoinna olleet viat olivat korroosio-ongelmia laituriovissa sekä ovien merkkivalon heikko näkyvyys auringonpaisteessa.

Siemens: vikoja ja puutteita
"hyvin vähän"


Siemensin Lehtosen mukaan koko keskustelu vioista ja puutteista alkoi kulunvalvonnan uusimisen jälkeen ja suistui niin sanotusti raiteiltaan.

Helsingin metron kulunvalvonta vaihdettiin uuteen digitaaliseen järjestelmään joulukuun 2012 ensimmäisenä viikonloppuna. Lehtosen mukaan tämä on automatisoinnin perusta.

– Kulunvalvonnan vaihto sujui hyvin. Kyseessä oli suuri operaatio, jossa tehtiin yhden viikonlopun aikana 6 000 kytkentää ja otettiin käyttöön miljoona ohjelmariviä. Erilaisia havaintoja tuli vain 147, mikä on hyvin vähän, hän sanoo.

Lehtosen mukaan suurimmat haasteet ovat olleet vanhojen junien automatisointi sekä laiturinäytöt ja -ovet. Vanhimpien M100-sarjan junien automatisointi on hänen mukaansa viimeistelyä vaille valmis, ja laituriovien haasteet on Helsingin osalta valtaosin ratkaistu.

Laituriovet vaativat lisäksi matkustajien valistamista.

– Tärkeintä on, ettei sulkeutuvien ovien väliin mennä, HKL:n Reiman toteaa.

Olisiko pitänyt
ostaa uudet junat?


Kimmo Reiman ei näe enää teknisiä syitä, jotka voisivat estää automaattimetron toteutumisen. Keväällä kirjattuja vikoja on korjattu suuri joukko ja kaikista vielä avoimista on sovittu korjaustavoite joko loppuvuodelle tai vuoden 2014 alkupuoliskolle.

– Suurin osa vioista ei ole "ratkaisemattomia", ne ovat vain työn alla ja niiden poistamiseksi Siemens työskentelee, HKL:n Kimmo Reiman muotoilee.

Pitkin matkaa on kyselty, olisiko HKL:n kannattanut ostaa suosiolla kokonaan uudet metrojunat vanhojen muuntamisen sijaan. Reimanin mukaan on liian varhaista sanoa, mikä olisi ollut paras ratkaisu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    2. 2

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    3. 3

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    4. 4

      OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

    5. 5

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    6. 6

      Terveystalon Attendo-yrityskauppa sai hyväksynnän KKV:ltä

    7. 7

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    8. 8

      Kolme HKScanin hallituksen jäsentä eroaa

    9. 9

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    10. 10

      Cargotec antoi tulosvaroituksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    2. 2

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    3. 3

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    4. 4

      OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

    5. 5

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    6. 6

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    7. 7

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    8. 8

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    9. 9

      Jouluostoksilla nyt valtava ruuhka – suomalaiset vastaavat: tällaista tavaraa lapsille pukinkonttiin

    10. 10

      Terveystalon Attendo-yrityskauppa sai hyväksynnän KKV:ltä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    4. 4

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    5. 5

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    6. 6

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    7. 7

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    8. 8

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    9. 9

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    10. 10

      Carunan toimitusjohtaja tuskastui puheisiin sähkönsiirrosta – vertaa kossupullon hakuun Alkosta

    11. Näytä lisää