Automaattimetro rämisee raiteille – koeajot käyntiin

Julkaistu:

Siihen kului vuosia luultua kauemmin ja lukuisia riita-asioita on vielä käsittelemättä, mutta automaattimetro on vihdoin pääsemässä koeajoon. Kuskit pysyvät metroissa kuitenkin vielä hyvän tovin.


Helsingin nykyisen metrolinjan ja tulevan Länsimetron automatisoiva Siemens odottaa ensimmäisiä automatisoituja junia liikenteeseen viimeistään 19. elokuuta. Junat ovat samoja kuin ennen, mutta niihin on tehty automaation vaatimat tekniset muutokset.

Heinäkuun lopun tiedotteen mukaan hätäjarrujen testaamista jatkettiin vielä "matkustajien turvallisuuden varmistamiseksi". Jarrujen lisätestaus kuulostaa huolestuttavalta, mutta se ei ole sitä, vakuuttaa projektipäällikkö Kimmo Reiman Helsingin kaupungin liikennelaitoksesta (HKL).

– Ei se ole huolestuttavaa. Luonnollisesti varmistamme hätäjarrujen toimivuuden ennen junan ottamista matkustajaliikenteeseen, Reiman sanoo It-viikolle.

Välirauha
pitkässä taistossa


Metrourakka on ollut perin kummallinen ja riitaisa. Aikataulu on huomattavan myöhässä alkuperäisestä tavoitteesta saada automaattijunat käyttöön vuonna 2013.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Junien automatisointi ylipäätään on kuitenkin saavutus ottaen huomioon, että koko projekti oli viime vuonna hyvin lähellä kaatua HKL:n ja Siemensin taloudellisten erimielisyyksien takia. Hanke pelastui, kun osapuolet tekivät niin sanotun etenemissopimuksen ja päättivät selvittää riita-asiat oikeudessa vasta automaattimetron valmistuttua.

HKL:n Reimanin mukaan ongelmien hautaaminen toistaiseksi oli ainoa löydettävissä ollut ratkaisu projektin viemiseksi eteenpäin. Se on normaali menettely projekteissa, joissa syntyy erimielisyyksiä. Siemens Oy:n liikenne- ja logistiikkadivisioonan johtaja Juha Lehtonen on samaa mieltä.

– Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että suurissa projekteissa tulee välillä erimielisyyksiä. Osapuolilla on kuitenkin yhteinen intressi ratkaista erimielisyydet ja saada projekti loppuun. Onhan tämä sinänsä poikkeuksellinen etenemismalli, mutta se oli ainoa tapa päästä eteenpäin projektissa, jossa on tiukka aikataulu, Lehtonen sanoo.

Kuskit
jatkavat vielä


Alkujaan noin 100 miljoonan euron urakka on Reimanin mukaan pysynyt budjetissa, vaikka julkisuudessa muuta on väitettykin. Nykyinen kustannusarvio on noin 170 miljoonaa euroa, mutta siinä on mukana Helsingin metron, Länsimetron ja varikon laajennuksen automatisointi ja kaikkiin myös sisältyvä kulunvalvontajärjestelmä. Summa voi muuttua myöhemmin välimiesoikeudessa.

Siemensin Lehtosen mukaan Helsingin metroprojektista on valmiina noin puolet, kulunvalvonta on toteutettu kokonaan ja otettu käyttöön viime joulukuussa.

Liikenteeseen elokuussa palaavat ensimmäiset M100-sarjan junat eivät vielä liiku tietokoneen varassa. Lähikuukausina niitä testataan yöaikaan automaattiajossa, kun matkustajaliikennettä ei ole.

Testauksessa säädetään kaikki junien ja radan automaatiojärjestelmät toimimaan yhdessä. Juna saa paikkatiedon radalta ja kertoo oikean paikan ohjausjärjestelmälle sekä tottelee sen käskyjä.

Kaikki metrojunat pitävät kuljettajat mukana vuoteen 2016 asti. Mutta vuodesta 2015 lähtien järjestelmä ohjaa jo junia ja kuljettajat ovat vain tarkkailijoina.

Junat
myöhässä


HKL:n on sanottu kirjanneen projektissa pitkälle toista sataa vikaa ja puutetta. Keväälläkin huhuttiin olevan kymmeniä ratkaisemattomia kysymyksiä.

Liikelaitoksen johtokunnan kokouksessa kesäkuussa kerrottiin, että merkittävä osa havaituista virheistä on korjattu. Toisaalta ensimmäiset junat saadaan takaisin liikenteeseen yli puoli vuotta sen jälkeen, mitä viime vuonna laaditussa etenemissopimuksessa sovittiin.

– Toistaiseksi projektin kokonaisaikataulu mahdollistaa edelleen Länsimetron liikenteen aloittamisen 1.1.2016 puoliautomaattisena, mutta aikataulun turvamarginaali on oleellisesti lyhentynyt yhdeksästä kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Siemensin lisäviivästykset muodostavat merkittävän aikatauluriskin, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta selvitti kokouspöytäkirjassa.

Viat ovat koskeneet muun muassa laiturinäyttöjä ja laituriovia. Ovien merkittävimmät kesäkuussa vielä avoinna olleet viat olivat korroosio-ongelmia laituriovissa sekä ovien merkkivalon heikko näkyvyys auringonpaisteessa.

Siemens: vikoja ja puutteita
"hyvin vähän"


Siemensin Lehtosen mukaan koko keskustelu vioista ja puutteista alkoi kulunvalvonnan uusimisen jälkeen ja suistui niin sanotusti raiteiltaan.

Helsingin metron kulunvalvonta vaihdettiin uuteen digitaaliseen järjestelmään joulukuun 2012 ensimmäisenä viikonloppuna. Lehtosen mukaan tämä on automatisoinnin perusta.

– Kulunvalvonnan vaihto sujui hyvin. Kyseessä oli suuri operaatio, jossa tehtiin yhden viikonlopun aikana 6 000 kytkentää ja otettiin käyttöön miljoona ohjelmariviä. Erilaisia havaintoja tuli vain 147, mikä on hyvin vähän, hän sanoo.

Lehtosen mukaan suurimmat haasteet ovat olleet vanhojen junien automatisointi sekä laiturinäytöt ja -ovet. Vanhimpien M100-sarjan junien automatisointi on hänen mukaansa viimeistelyä vaille valmis, ja laituriovien haasteet on Helsingin osalta valtaosin ratkaistu.

Laituriovet vaativat lisäksi matkustajien valistamista.

– Tärkeintä on, ettei sulkeutuvien ovien väliin mennä, HKL:n Reiman toteaa.

Olisiko pitänyt
ostaa uudet junat?


Kimmo Reiman ei näe enää teknisiä syitä, jotka voisivat estää automaattimetron toteutumisen. Keväällä kirjattuja vikoja on korjattu suuri joukko ja kaikista vielä avoimista on sovittu korjaustavoite joko loppuvuodelle tai vuoden 2014 alkupuoliskolle.

– Suurin osa vioista ei ole "ratkaisemattomia", ne ovat vain työn alla ja niiden poistamiseksi Siemens työskentelee, HKL:n Kimmo Reiman muotoilee.

Pitkin matkaa on kyselty, olisiko HKL:n kannattanut ostaa suosiolla kokonaan uudet metrojunat vanhojen muuntamisen sijaan. Reimanin mukaan on liian varhaista sanoa, mikä olisi ollut paras ratkaisu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Elon Musk itki ja nauroi sekavassa lehtihaastattelussa: Firma huolissaan lääkkeiden käytöstä – Teslan osakkeet lähtivät syöksyyn

    2. 2

      ”Minulla ei ole varaa tukea suomalaista työtä, siksi tilaan ulkomailta”

    3. 3

      Tällaisia tuntipalkkoja eri ammateissa tienataan – katso lista

    4. 4

      Air France valitsi kanadalaisen toimitusjohtajan – liitot uhkaavat lakoilla

    5. 5

      Yhdysvallat uhkaa Turkkia lisäpakotteilla

    6. 6

      Luksushotelli St. Georgen rakentamisesta riita – rakennusyhtiö aloittaa välimiesmenettelyn

    7. 7

      Kauppiaan tuska: Vaatteet ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista – ”Kivijalkaliikkeitä kaatuu”

    8. 8

      Oriola saa 9 miljoonan euron korvauksen varastojärjestelmän ongelmista

    9. 9

      Syrjäseudulle etsittiin lääkäriä: ainoan hakemuksen pyyntö yllätti – ”Palkkatoive 12 500 euroa, perjantait vapaaksi”

    10. 10

      Maersk listaa öljynporausyksikkönsä pörssiin erillisenä yhtiönä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällaisia tuntipalkkoja eri ammateissa tienataan – katso lista

    2. 2

      Kauppiaan tuska: Vaatteet ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista – ”Kivijalkaliikkeitä kaatuu”

    3. 3

      Elon Musk itki ja nauroi sekavassa lehtihaastattelussa: Firma huolissaan lääkkeiden käytöstä – Teslan osakkeet lähtivät syöksyyn

    4. 4

      ”Minulla ei ole varaa tukea suomalaista työtä, siksi tilaan ulkomailta”

    5. 5

      Jaakko, 36, lupasi kuukauden palkan sille, joka löytää hänelle töitä

    6. 6

      Luksushotelli St. Georgen rakentamisesta riita – rakennusyhtiö aloittaa välimiesmenettelyn

    7. 7

      Oriola saa 9 miljoonan euron korvauksen varastojärjestelmän ongelmista

    8. 8

      Air France valitsi kanadalaisen toimitusjohtajan – liitot uhkaavat lakoilla

    9. 9

      Yhdysvallat uhkaa Turkkia lisäpakotteilla

    10. 10

      Syrjäseudulle etsittiin lääkäriä: ainoan hakemuksen pyyntö yllätti – ”Palkkatoive 12 500 euroa, perjantait vapaaksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ampiaiset, muurahaiset ja kuoriaiset piinaavat nyt tavallista enemmän – lämpö ajaa torakoitakin koteihin

    2. 2

      Tällaisia tuntipalkkoja eri ammateissa tienataan – katso lista

    3. 3

      Syöpään kuoleva saa Roundupin valmistajalta satojen miljoonien korvaukset

    4. 4

      Mies tienasi romumetallilla 120 000 euroa pimeästi – joutuu tekemään 6 viikkoa palkatonta työtä

    5. 5

      Jaakko, 36, lupasi kuukauden palkan sille, joka löytää hänelle töitä

    6. 6

      Aktiivimallin leikkuri iski – näin moni työtön aktivoitui

    7. 7

      Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”

    8. 8

      Turkin valuuttakriisi voi syöstä maan pahan kierteeseen – asiantuntija kertoo, miten liiran romahdus voi vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Mitä voisi tapahtua, jos Suomi ottaisi 8 500 maahanmuuttajaa enemmän joka vuosi? Ekonomisti vastaa

    10. 10

      99 euron festarilippu maksoikin 138 euroa – lippuvälittäjästä tulvii valituksia

    11. Näytä lisää