TS: Kotimainen elintarviketeollisuus hidastelee reilun kaupan tuotteissa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

TS: Reilu kauppa kasvaa – suomalaisyhtiöt hidastelevat

Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 48 prosenttia. Suomalaiset yhtiöt ovat kuitenkin siirtymässä hitaasti reiluun kauppaan, kertoo tiistain Turun Sanomat.

30.7.2013 7:27 | Päivitetty 30.7.2013 7:28

Suomalaiset elintarvikevalmistavat siirtyvät hitaasti reiluun kauppaan, kertoo tiistain Turun Sanomat.

Ulkomaiset valmistajat tuovat kauppoihin reilun kaupan yhdistelmätuotteita, joissa on myös muita kuin reilun kaupan raaka-aineita. Suomalaiset makeisvalmistajat sen sijaan vasta harkitsevat reilun kaupan sertifikaatteja. Reilun kaupan sääntöjä löysättiin lähes pari vuotta sitten. Nykyään sertifikaatti on helpompi saada, vaikka tuotteessa olisi myös muita kuin reilun kaupan raaka-aineita.

Reilu kauppa -yhdistyksen mukaan suomalainen elintarviketeollisuus on jäänyt tuotekehityksessä jälkeen, vaikka potentiaalia olisi. Suomessa ei ole ymmärretty, että reiluuden ja kotimaisuuden yhdistelmä kiinnostaisi kuluttajia, toiminnanjohtaja Janne Sivonen sanoo TS:lle.

Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 48 prosenttia 152 miljoonaan euroon. Kasvua selittää muun muassa markkinoille tulleet uudet tuotteet.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?