Outo keino vauhdittaa sähköauton myyntiä: Saat käyttöösi tavallisen auton - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tämä markkinointikikka kertoo paljon sähköautoista

BMW on tuomassa markkinoille ensimmäisen sähköautonsa. Kylkiäisenä oleva tarjous ei kuitenkaan anna hyvää kuvaa uutuuden monipuolisuudesta.

BMW i3 konsepti.­

29.7.2013 8:40 | Päivitetty 29.7.2013 8:43

BMW:n uuden sähköauton i3:n ostajille tarjotaan mahdollisuutta vuokrata tarpeen tullen kakkosauto, jos uuden i3:n ominaisuudet eivät riitä. Tarjolla on muun muassa selvästi i3:sta suurempi citymaasturi X5.

BMW yrittänee kaikin keinoin saada lentävän lähdön i3:lle, mutta samalla tarjous alleviivaa sähköauton puutteita. Vaikuttaa siltä, että BMW:n markkinointi itse valitsisi mielummin X5:n, kuin jäisi tienposkeen tyhjän akun kanssa kesken perhematkan.

Autoalan tutkimuskeskuksen Center of Automotive Managementin arvion mukaan i3 on maksanut BMW:lle tähän asti yli kaksi miljardia euroa. Jos myynti floppaa, olisi arvovaltatappio hyvin menestyneelle autojätille selvä.

Toinen analyysitalo IHS ennustaa, että BMW myy 15 000–20 000 kappaletta i3:sia vuodessa. Se olisi selvästi vähemmän kuin esimerkiksi Nissan Leaf ja Chevrolet Volt.

– Odotukset i3:lle ovat nyt niin matalalla, että BMW:llä on itse asiassa mahdollisuus yllättää positiivisesti, Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper sanoi uutistoimisto Bloombergille.

Sähköautojen kysyntä on pysynyt matalana muun muassa autojen hinnan ja sähkölatausverkoston puutteiden vuoksi.

   

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?