BMW:n uuden sähköauton i3:n ostajille tarjotaan mahdollisuutta vuokrata tarpeen tullen kakkosauto, jos uuden i3:n ominaisuudet eivät riitä. Tarjolla on muun muassa selvästi i3:sta suurempi citymaasturi X5.
BMW yrittänee kaikin keinoin saada lentävän lähdön i3:lle, mutta samalla tarjous alleviivaa sähköauton puutteita. Vaikuttaa siltä, että BMW:n markkinointi itse valitsisi mielummin X5:n, kuin jäisi tienposkeen tyhjän akun kanssa kesken perhematkan.
Autoalan tutkimuskeskuksen Center of Automotive Managementin arvion mukaan i3 on maksanut BMW:lle tähän asti yli kaksi miljardia euroa. Jos myynti floppaa, olisi arvovaltatappio hyvin menestyneelle autojätille selvä.
Toinen analyysitalo IHS ennustaa, että BMW myy 15 000–20 000 kappaletta i3:sia vuodessa. Se olisi selvästi vähemmän kuin esimerkiksi Nissan Leaf ja Chevrolet Volt.
– Odotukset i3:lle ovat nyt niin matalalla, että BMW:llä on itse asiassa mahdollisuus yllättää positiivisesti, Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper sanoi uutistoimisto Bloombergille.
Sähköautojen kysyntä on pysynyt matalana muun muassa autojen hinnan ja sähkölatausverkoston puutteiden vuoksi.