"Suomalaiset mainostavat kehnosti verkossa"

Julkaistu:

Verkko- ja mobiilimainonta kasvaa vauhdilla Suomessa. Siitä huolimatta Suomi on jälkijunassa asiantuntijoiden mukaan. Ongelmana ovat muun muassa hitaasti innostuvat suomalaiset, IAB Finland -järjestön toiminnanjohtaja Birgitta Takala sanoo.


Suomessa yritykset ovat Facebook- ja mobiilimainonnassa naapurimaita jälkijunassa, Taloussanomien haastattelemat asiantuntijat sanovat. Mainonta on kuitenkin hurjassa kasvussa, ilmenee IAB Finland -järjestön tilastoista.

Yhteisöpalvelu Facebook kertoi toissapäivänä mobiilimainonnan huikeasta kasvusta. Suomessa Facebook-mainonta on vielä maltillista, konsultti Marko Pyhäjärvi sanoo.

Tyypillinen Facebook-mainontaa tekevä yritys tekee korkeintaan kaksi projektiluontoista mainoskampanjaa yhteisöpalvelussa vuodessa, Pyhäjärvi kertoo. Yhteen kampanjaa yritykset käyttävät rahaa noin 2 000–5 000 euroa.

– Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta suomalaiset mainostajat eivät mainosta jatkuvasti ja käytä Facebookia liiketoimintansa kasvattamiseen. Suomalaiset ovat kehnoja kansainvälisesti, vaikka osaaminen on kasvanut kolmessa vuodessa, Facebook-mainontaan konsultointia tarjoava Pyhäjärvi sanoo.

Facebook kertoi mobiilimainontansa tuottojen kasvaneen 14 prosenttia vuodentakaisesta huhti-kesäkuussa. Mobiilimainonnan osuus kaikesta mainonnasta kasvoi 41 prosenttiin. Kokonaisuudessaan Facebookin mainostuotot kasvoivat 61 prosenttia 1,6 miljardiin dollariin eli noin 1,2 miljardiin euroon.

Facebook viitoittaakin tietä muille sosiaalisen median palveluille, mutta pystyvätkö kilpailijat kuten mediatalot hankkimaan itselleen yhtä suuria tuottoja?

Mobiilimainonta
+253 %


Suomessa mobiilimainonta on suorastaan räjähtänyt viimeisen vuoden aikana, verkkomainonnan kasvua ja kehitystä ajavan IAB Finland -järjestön toiminnanjohtaja Birgitta Takala kertoo. Ongelmana on, että Suomessa mainonnan seuranta on vielä huonoissa kantimissa.

Jotain kertovat IAB Finlandin ensimmäisen neljänneksen tilastot. Verkkomainonta kasvoi tammi-maaliskuussa 3,2 prosenttia vuodentakaisesta 51,7 miljoonaan euroon. Summasta Facebook-mainontaan käytettiin yhteensä 2,3 miljoonaa euroa, 28 prosenttia viime vuotta enemmän. Mobiilimainonta kasvoi 253 prosenttia 0,6 miljoonaan euroon.

Toisen neljänneksen tulokset IAB Finland julkistaa elokuussa, mutta Takalan mukaan kehitys lienee samankaltaista kuin ensimmäisellä neljänneksellä.

– Mobiilimainonnan osuus on kasvanut hurjasti, mutta lähtötaso oli vaatimaton. Ensi vuoden alussa on kiinnostava nähdä, minkälaista kasvu on ollut. Silloin tilanteen pitäisi olla jo hieman tasaantunut, Takala sanoo.

IAB Finlandin jäseninä on muun muassa mediataloja ja viestintätoimistoja. Järjestön tilastoista ei käy ilmi mobiilimainonnan osuutta suomalaisten Facebook-mainonnasta, mutta Takala arvelee sen olevan samassa suhteessa kuin muun mobiilimainonnan. Facebook-mainonnan osuus kaikesta verkkomainonnasta on 4,4 prosenttia.

Facebook ainoa
riittävän iso?


Facebook tahkosi mobiilimainoksilla hyvän tuloksen, ja yhtiön osake pomppasi Wall Streetillä lähes 30 prosenttia. Muut verkkomainonnasta tuloja hankkivat yhtiöt, kuten Google ja Yahoo eivät pärjänneet yhtä hyvin. Sekä Googlen että Yahoon tulokset jäivät odotetusta, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Facebook lieneekin ainoita yhtiöitä maailmassa, jolla on riittävästi käyttäjiä houkutellakseen yrittäjät panemaan rahansa mobiilimainontaan, talouslehti The Wall Street Journal kirjoittaa.

Vaikka Googlella on halussaan yli puolet maailmanlaajuisista mobiilimainosmarkkinoista, hakukoneyhtiö kasvaa hitaammin kuin Facebook, Bloomberg kirjoittaa. Facebook hyötyy käyttäjistä, jotka käyvät tarkistamassa tilinsä useita kertoja päivässä yhteisöpalvelun mobiilisovelluksessa.

Mainokset näkyvät käyttäjien uutisvirrassa, ja mainostajat voivat valita mainoksen näkyvän pelkästään mobiililaitteissa. Keksinnöt ovat hieman yli vuoden vanhoja.

Tanska ja
Ruotsi edellä


Marko Pyhäjärven mielestä Tanskassa ja Ruotsissa ollaan Facebook-mainonnassa Suomea edellä. Sama pätee muuhun verkkomainontaan.

– Suomi on ollut kautta aikain kehno markkinoija verkossa. Tuotteet ovat esillä, mutta niitä ei myydä aggressiivisesti, hän sanoo.

Pyhäjärven mukaan suomalaisten pitäisi olla nykyistä aktiivisempia ja sen vuoksi olla valmiita oppimaan verkkomainonnasta. Miksi, on vaikea kysymys Pyhäjärven mielestä.

– Ehkä suomalaiset tyytyvät vähempään. Tulokset ovat olleet vaisuja, eikä se innosta kehittymään, hän sanoo.

Erityisesti pienyrityksille esimerkiksi Facebook-mainonta voi olla vaikeaa, Pyhäjärvi arvelee, koska on helpompaa on ostaa mainos paikallislehdestä.

Kasvu merkki
vaikuttavuudesta


Birgitta Takala allekirjoittaa Pyhäjärven viestin. Suomalaiset ovat varovaisia ja alkavat mainostaa vasta sitten, kun muut suomalaiset ovat mukana.

– Suomalaiset syttyvät hitaasti, mutta meillä on paljon hyvää tekemistä, Takala sanoo.

Mobiili- ja Facebook-mainonnassa on edetty jo ensi innostuksesta, Takala sanoo. Nyt yritykset tarkastelevat, mistä mainonnasta on aidosti hyötyä. Takalan mukaan verkko- ja mobiilimainonta ovat osoittautumassa varteenotettavaksi mainonnan muodoksi.

Mutta lukeeko verkkomainoksia kukaan? Pyhäjärven mukaan mainos on onnistunut, jos sitä klikkaa yli prosentti mainoksen nähneistä ihmisistä.

Takalasta mobiili- ja Facebook-mainonnan kasvuluvut puhuvat omaa kieltään. Yrityksillä on muutenkin tiukkaa, eikä rahaa käytetä ylimääräiseen. Jos verkko-, Facebook- ja mobiilimainonta kasvavat, se kertoo mainonnan onnistuneen, Takala sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    3. 3

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    4. 4

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Stockmann: tulosvaroitus!

    7. 7

      Rakennusteollisuus: Asuntoja rakennetaan tuhansia vähemmän kuin viime vuonna

    8. 8

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    10. 10

      Vanhus osti kallista kotihoitoa ja jätti perilliset nuolemaan näppejään – lukijat: ”Ahneet sukulaiset tienatkoon itse omat rahansa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Stockmann: tulosvaroitus!

    4. 4

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    5. 5

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    6. 6

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    7. 7

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    8. 8

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    9. 9

      Raakaöljyn hinta ponnasi vuoden huippuun – Syynä Iranin pakotteiden tiukennus

    10. 10

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    5. 5

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    6. 6

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    7. 7

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    8. 8

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    9. 9

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    10. 10

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    11. Näytä lisää