Autobaana hiljenee, kun nuoret jättävät auton kauppaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Baana hiljenee, kun nuoret jättävät auton ostamatta

Auton omistaminen alle 30-vuotiaana on vähentynyt Saksassa. Nuorilla ei ole varaa autoon, eivätkä he koe sellaista tarvitsevansakaan, saksalaispankki pohtii.

25.7.2013 16:57 | Päivitetty 25.7.2013 16:57

Nuorten osuus uusien autojen hankinnasta on laskenut koko 2000-luvun ajan, Deutsche Bank toteaa julkaisussaan.

Syyksi nuorten autoinnostuksen puuttumiseen on esitetty muun muassa sitä, ettei auto ole heille enää samanlainen statussymboli kuin vanhemmalle polvelle. Digiajan nuoret kilpailevat mieluummin älypuhelimilla ja tableteilla, joilla he kohtaavat tuttaviaan verkossa.

Tutkimuksessa todetaan, että arvostusten muuttuminen saattaa olla osasyy sille, miksi nuorille rekisteröityjen autojen osuus Saksassa on tippunut ennätysalhaiseksi, 2,7 prosenttiin. Taustalla ovat pankin mukaan kuitenkin ensisijaisesti demografiset tekijät.

Kaupunkien sinkuteivät osta autoa

Alle kolmikymppisten saksalaisten osuus koko väestöstä on pienentynyt. Lisäksi yhä useammat nuoret saksalaiset asuvat kaupungeissa, joissa tarve omaan autoon on pienempi.

Opiskelijoiden osuus ikäryhmästä on kasvanut. Opintiellä olevilla tyypillisesti ei ole varaa autoon, varsinkin kun autojen hinnat ja käyttökustannukset ovat nousseet tuntuvasti 2000-luvun aikana.

Perheet perustetaan tätä nykyä myöhemmin kuin ennen, Deutsche Bank toteaa. Monille auton osto tulee ajankohtaiseksi vasta lastensaannin myötä.

Ei nyt,ei koskaan? 

Trendiä autottomuudesta on seurannut vuokraamisen ja yhteisautojärjestelyjen kasvu. Pankin mukaan nähtävissä on jo, miten autoteollisuus yrittää tasapainotella uudella aallolla esimerkiksi vahvistamalla siteitään autonvuokraajien kanssa.

Ilman autoa eläneet nuoret eivät välttämättä näe tarvetta ostaa sellaista myöhemmässäkään vaiheessa, Deutsche Bank varoittaa autoteollisuutta. Tällaisella kehityksellä olisi voimakas kielteinen vaikutus myyntiluvuille.

Pankki neuvoo automyyjiä pitämään huolta siitä, että nuorille on tarjolla malleja sopivassa hintaluokassa.

Kehittyvissä talouksissa nuoret ihmiset yhä pitävät auton omistamista tavoiteltavana. Myös näille markkinoille pitää olla tarjolla halpoja autoja, paperissa todetaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?