Alma Media kiritti tulostaan – mainosmyynti sukelsi

Mediakonserni Alma Median tulos parani, mutta liikevaihto laski huhti-kesäkuussa. Yhtiö arvioi, että digitaalisten palveluiden kasvu ei riitä kattamaan painetun median myynnin laskua. Alma Media ennakoi, että vuoden jälkipuoliskon ja koko vuoden liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laskevat viime vuodesta.

Alma Median painettujen lehtien ilmoitusmyynti laski lähes 18 prosenttia. Verkkomyynti kasvoi reilun yhdeksän prosenttia.

19.7.2013 10:04 | Päivitetty 19.7.2013 10:05

Alma Median tulos ennen veroja koheni toisella neljänneksellä 9,5 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 5,6 miljoonasta eurosta.

Liikevaihto laski miltei kuusi prosenttia 76,3 miljoonaan euroon. Liikevaihdosta jäi liikevoittoa ilman kertaeriä 4,6 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin vastaavaan aikaan liikevoitto oli 7,7 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos suureni 0,10 euroon vuodentakaisesta 0,06 eurosta. Osakekohtaista tulosta paransi raskaiden vaihtokoneiden ja ajoneuvojen verkkopalvelun Mascuksen myynnistä saatu kertaluonteinen myyntivoitto.

Sanomalehtien liikevaihtolaski 11 prosenttiaToimitusjohtaja Kai Telanne sanoo osavuosikatsauksessa, että toinen neljännes oli edelleen media-alalle vaikea. Alma Median sanomalehtien liikevaihto laski 11 prosenttia 47,3 miljoonaan euroon. Kauppalehtiryhmän liikevaihto putosi 3,6 prosenttia ja oli 14,4 miljoonaa euroa.

Digitaalisten kuluttajapalveluiden liikevaihto sen sijaan kasvoi 6,7 prosenttia 14,2 miljoonaan euroon.

Digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kehittäminen on Alma Median kasvustrategian ja kehittämisen painopiste. Niiden osuus koko konsernin liikevaihdosta oli toisella neljänneksellä runsaat 27 prosenttia. Kauppalehden digitaaliset sisältötuotot kasvoivat 27 prosenttia viime vuodesta.

– Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta digitaalisiin luokitellun ilmoittelun palveluihin keskittyvä Markkinapaikat-yksikkö teki edelleen erinomaista tulosta erityisesti Itä-Euroopan liiketoiminnoissaan, Telanne kertoo.

Paperilehtien ilmoitusmyyntivajosi yli 17 prosenttiaAlma Median ilmoitusmyynnin liikevaihto laski toisella neljänneksellä runsaat seitsemän prosenttia 38,5 miljoonaan  euroon. Painettujen lehtien ilmoitusmyynti laski lähes 18 prosenttia 21,6 miljoonaan euroon. Verkkoilmoitusmyynti sen sijaan kasvoi runsaat yhdeksän prosenttia ja oli 16,6 miljoonaa euroa.

Alma Media arvioi, että mediamainonnan lasku ja mediakulutuksen asteittainen siirtyminen digitaalisiin kanaviin laskee painetun median liikevaihtoa ja kannattavuutta. Yhtiö ennakoi tämän vuoden jälkipuoliskon ja koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan viime vuodesta.

Viime vuonna toisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 158 miljoonaa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 17,4 miljoonaa euroa. Koko vuoden liikevaihto oli 320 miljoonaa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 33,5 miljoonaa euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?