McDonald's jakelee absurdeja neuvoja työntekijöilleen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hei köyhä, näin sinusta tulee taloudellisesti riippumaton

McDonald'sin työntekijöilleen tarjoamat budjettineuvot ovat holhoavia ja osoittavat täydellistä ymmärtämättömyyttä sen työntekijöiden arjesta.

17.7.2013 21:35 | Päivitetty 18.7.2013 0:50

"Voit saada melkein mitä tahansa haluat, kunhan suunnittelet etukäteen ja säästät sitä varten".

Nämä ylväät sanat koristavat ravintolaketju McDonald'sin tekemän kotitalouksien budjettioppaan nettisivua.

Yhdessä luottokorttiyhtiö Visan sekä kotitalouksien budjettikonsultointia harjoittavan Wealth Watchers Internationalin kanssa McDonald's on päättänyt aloittaa kampanjan, jonka tarkoitus on saada sen omien työntekijöiden budjetit kuntoon.

Jos sen tyhmät ja tuhlailevat työntekijät vain harjoittaisivat riittävästi budjettikuria, ne voisivat saavuttaa "taloudellisen vapauden".

Kuulostaa hienolta, vai mitä?

Maa kutsuu

Kyseessä on itse asiassa lähes absurdi pr–moka McDonald'silta.

Ei ole mikään uutinen, että McDonald's ei arvosta työntekijöitään maasta taivaaseen, mutta sen "budjettikampanjasta" huokuva ylimielisyys, alentuvaisuus ja irtaantuneisuus todellisuudesta hakevat vertaistaan.

Taloussanomat kävi läpi McDonald'sin mallibudjetin mielettömyyksiä. Tässä pari omaa suosikkiani, pienen toiston uhalla:

a) McDonald's ei budjetoi lainkaan lämmityskuluja. Aivan oikein, koska köyhät pysyvät lämpiminä vaikka makuupussissa. Lämmityskulujen budjetointi perustuu siihen absurdiin oletukseen, että firman työntekijät omistavat omakotitalon.

Kun McDonald'sille huomautettiin, että myös köyhät tarvitsevat lämpöä, se kävi muuttamassa mallibudjettiaan vastaavasti. Nyt lämmityskuluihin on budjetoitu 50 dollaria kuussa.

b) 600 dollaria vuokraan kuussa. New Yorkissa vuokrat ovat keskimäärin 3000 euroa, Chicagossa yksiö keskustan ulkopuolella maksaa keskimäärin 950 dollaria, ja niin edelleen.

Mistäköhän metsästä McDonald's ajatteli työntekijöidensä hankkivan kämpän, erityisesti kun McDonald'sin oma budjetti olettaa että työntekijät tekevät kahta eri työtä yhteensä 70 tuntia viikossa?

Ja tämä vielä noin 8 dollarin tuntipalkalla, usein vielä vähemmällä. McDonald'sin työntekijät tienaavat niin vähän, että sen palkoilla elävä nelihenkinen perhe on oikeutettu valtion ruoka–apuun.

c) 20 dollaria kuussa sairausvakuutukseen.

Tosiasiassa sairausvakuutus maksaa keskimäärin 215 dollaria kuussa.

McDonald'sin fantasioima sairausvakuutussuunnitelma on yli kolme kertaa halvempi kuin sen oma, huono sairausvakuutuspaketti, joka maksaa yhtiön valikoiduille työntekijöille 63 dollaria kuussa.

d) Viivan alle jää McDonald'sin mallibudjetissa 25 dollaria päivässä yleisiin menoihin, eli muun muassa ruokaan, bensaan, vaatteisiin, kenkiin, pyykinpesuun, henkilökohtaisiin hygieniatuotteisiin, lääkkeisiin, hammashoitoon, viihteeseen ja matkustamiseen.

Pienenä perspektiivinä todettakoon, että Yhdysvaltain maatalousministeriön mukaan kahden hengen perheen viikoittaiset ruokakustannukset ovat 87,5 dollaria, ankarimmalla säästölinjalla.

Kaksi pientä lasta omaavan nelihenkisen perheen ruokakustannukset ovat ankarimmalla säästöbudjetilla 127,4 dollaria.

Siitä sitten törsäämään hammashoitoon, vaatteisiin ja kaikkeen muuhun.

McDonald'sneuvoo

Jos kaikki tämä vaikuttaa kohtuuttomalta, niin ei hätää – McDonald's neuvoo mielellään miten minimoit kustannuksesi.

Voit esimerkiksi suunnitella ostoksesi ja ruokailusi viikon ajalta etukäteen, hakea leffat ja kirjat kirjastosta, käyttää julkisia kulkuneuvoja tai sopia kyydeistä työkavereidesi kanssa.

Miten McDonald's kuvittelee että stressaantunut, 70 tuntia viikossa nälkäpalkalla töitä paiskiva henkilö kykenee organisoimaan kaiken tämän?

McDonald's myös neuvoo työntekijöitään käyttämään niin sanottuja palkkatilikortteja, jotka veloittavat suoraan työntekijän palkasta sen sijaan että ne velottaisivat pankkitiliä.

McDonald's unohti kertoa työntekijöilleen, että sekä liittovaltion että osavaltion syyttäjät tutkivat palkkatilikortteja sekä minimipalkka– että kuluttajasuojalakien rikkomisesta.

Kuluttajien etujärjestön tutkimus viime vuodelta paljasti, että korttien käytöstä kertyy keskimäärin 15-25 dollarin kuukausittaiset kustannukset.

Tyhmä, köyhälaiska ja lihava

McDonald'sin mallibudjetti herättää ikäviä mielikuvia siitä asenteesta, jolla köyhiin – olivat he työtätekeviä tai työttömiä köyhiä – liian usein suhtaudutaan.

Köyhä on köyhä omasta syystään. Tyhmä ja laiska. Ei osaa hallita rahankäyttöään. Ei tee tarpeeksi töitä.

Olisipa köyhillä vähän itsekuria, ottaisivat itseään niskasta kiinni. Säästäisivät, suunnittelisivat.

Toteuttaisivat vähän budjettikuria.

Ajatus siitä, että ihmisten taloudellinen tilanne on täysin heidän omissa käsissään on suosittua niin sanotun self-help –teollisuuden piirissä.

Siitä ehkä tunnetuin esimerkki on amerikkalaisen Robert Kiyosakin Rikas isä – Köyhä isä -kirjasarja, jossa Kiyosaki kertoo miten oikeilla valinnoilla kenestä tahansa voi tulla se ihailtava rikas isä.

Onhan oltava oikeudenmukainen syy siihen, että McDonald'sin keskivertotyöntekijän pitäisi työskennellä miljoona tuntia tienatakseen saman verran kuin yhtiön toimitusjohtaja vuodessa.

Tosiasiassa köyhiin kohdistetut vaatimukset ovat aivan mahdottomia, kuten yhdysvaltalainen toimittaja ja tietokirjailija Barbara Ehrenreich dokumentoi kirjassaan Nickel and Dimed (Nälkäpalkalla).

Köyhien tulot ovat niin huonot, ja elämäntilanne niin vaikea, että heidän on mahdotonta budjettikurin kautta päästä "taloudelliseen vapauteen".

McDonald'sin ja Visan yhteistyökumppanin Wealth Watchers Internationalin nimi muistuttaa etäisesti jostain.

Ai niin, kansainvälisestä painonhallinta–organisaatiosta Weight Watchers Internationalista.

Sanoma on seuraava: köyhät ja lihavat, eivät ymmärrä omaa parastaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?