Näin Räikkösen ex-talli on muuttunut - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin Räikkösen ex-talli on muuttunut

Geoff McGrath johtama Applied Technologies on McLarenin pienin, mutta  nopeimmin kasvava yksikkö.

Geoff McGrath johtama Applied Technologies on McLarenin pienin, mutta nopeimmin kasvava yksikkö.

Julkaistu: 12.7.2013 6:11, Päivitetty 24.10.2014 18:02

Vaikka formulatalli McLaren ei ole tänä vuonna menestynyt kilparadoilla, se haluaa edelleen olla alansa paras. Viime vuonnakaan yhtiö ei yltänyt formuloiden ykköseksi, mutta voittotavoitteensa se silti saavutti – polkupyörällä.

Parhaaksi pääseminen on McLarenille sydämen asia, jota yhtiö yrittää nyt formuloiden lisäksi autoelektroniikassa, urheiluautojen valmistajana, lääketehtaan teknologiakumppanina, polkupyörien valmistajana, erilaisten terveysvimpainten kehittäjänä ja jopa catering-palveluiden myyjänä.

Yhtiö jakautuu neljään osaan: McLaren Racing, McLaren Electronics, McLaren Applied Technologies ja Absolute Taste. Lisäksi sillä on sisaryhtiö McLaren Automotive, joka valmistaa urheiluautoja. Kaikki yksiköt sijaitsevat Lontoon lounaispuolella Wokingin pikkukaupungissa.

Viime vuoden voittojuhlinnasta vastasi Applied Technologies -yksikkö, joka kehitti superkeveän ja virtaviivaisen polkupyörän Britannian olympiajoukkueelle. Vuonna 2011 tämä pyörä voitti viisi Tour de Francen etappia ja kirikisan Mark Cavendishin polkemana. Vuoden 2010 talviolympialaisissa Britannian mahakelkkailija Amy Williams ylsi kultamitaliin McLarenin kelkalla.

Voittoisasta pyörästä tehtiin sittemmin myös lyhyen sarjan kuluttajaversio, jonka sai omakseen 14 000 eurolla. Pyörät myytiin nopeasti loppuun.

– Se oli pyörä, joka nosti huippupyörille asetettuja vaatimuksia. Teemme edelleenkin yhteistyötä pyörävalmistajan kanssa, kertoo Applied Technologiesin toimitusjohtaja Geoff McGrath Taloussanomille.

Yksikkö analysoi ihmisten ja eri välineiden yhteistoimintaa niiden liikkuessa. Simuloinneista kertyy runsaasti dataa, jonka sovellutukset ulottuvat monenlaisiin urheiluvälineisiin, moottoriajoneuvoihin ja terveyttä edistäviin laitteisiin ja apuvälineisiin.

– Lähtökohtamme on päinvastainen kuin yleensä. Me kehitimme pyörän sen kuljettajan ympärille analysoimalla pyöräilijän liikkeitä, sanoo McGrath.

Hänen haaveensa ovat kuitenkin pyöräilyä suurempia. Urheilun isoimmat rahat liikkuvat golfissa. Dataliikenteen osuus maailman energiankulutuksesta noussee seuraavan kymmenen vuoden aikana liki viidennekseen ja alan energiansäästössä voisi olla hyvä näytön paikka.

Euroopan suurimpiin kuuluva lääkeyhtiö GlaxoSmithKline tukeutuu jo McLarenin optimointiosaamiseen tuotantonsa suunnittelussa. Tulevaisuuden hankkeisiin kuuluvat myös terveysmonitorit lääkäreiden vastaanotoille.

Lähin McLaren-diileri Tukholmassa

Siinä missä Applied Technologies vasta suunnittelee suuria, McLaren Automotive tekee jo parhaansa päästäkseen alansa ykköseksi. Hohtavan valkoisessa, putipuhtaassa ja hyvin hiljaisessa Wokingin tehtaassa syntyy vain kuusi autoa päivässä, mutta itse tehdaskin on vasta alle kaksivuotias.

McLaren 12C -autoja on myyty 1 400 kappaletta, mutta McLaren Automotiven tavoitteena on 4 000 auton valmistaminen vuosittain. Diileriverkosto rakentuu nyt vauhdilla. Pohjoismaiden ainoa diileri löytyy Tukholmasta, josta suomalainenkin voi ostaa tämän yli 200 000 euroa maksavan kärryn omakseen.

McLaren ryhtyy pian valmistamaan myös uutta P1-superautoaan, joka maksaa yli miljoona euroa. Niitä syntyy vain 375 kappaletta, joista yli puolet on jo myyty, yksi Ruotsiin.

(Juttua korjattu klo 11.30 : lisätty Mark Cavendishin Tour de Francen etappivoittojen määrä.)

Tuoreimmat osastosta