Kauppa on kahden pahan puristuksessa

Julkaistu: , Päivitetty:

Taantuma kiusaa kauppaa, mutta taantumia on tullut ja mennyt ennenkin. Sen sijaan ulkomaisten verkkokauppojen kasvu myös Suomessa on kotimaisille toimijoille uusi haaste. Ja kun molemmat kiusat osuvat samaan aikaan, on kaupalla tekemistä.
Vähittäiskauppa on talouden taantuman vuoksi vaikeuksissa, kun kuluttajien ostovoima heikkenee. Suomalaiseen vähittäiskauppaan vaikuttaa samaan aikaan myös toinen, hankalampi trendi: ulkomainen verkkokauppa kasvaa kohisten Suomessa.

Vähittäiskaupan myynti on sujunut viime kuukausina nihkeästi Suomessa, kasvua on ollut tammi–huhtikuussa vain vajaa prosentti, Tilastokeskuksen luvut osoittavat. Lähitulevaisuus ei näytä paremmalta, kertovat Kaupan liiton kokoamat indikaattorit. Vähittäiskaupan luottamus on matalalla ja kauppiaiden myyntiodotukset ovat jopa hieman heikommat kuin EU-maissa keskimäärin.

Ulkomainen verkkokauppa sen sijaan näyttää porskuttavan Suomessa reippaassa kasvussa. Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin tutkimuksen mukaan esimerkiksi viime vuonna vähittäiskaupan tuotteita ostettiin ulkomaisista verkkokaupoista yhdeksän prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kokonaisuudessaan vähittäiskaupan tuotteiden ostaminen verkosta kasvoi 5,6 prosenttia.

Lisääntyvätkö
kauppakuolemat?


Mikä sitten on suomalaisen kaupan tulevaisuus verkosta tulevan ulkomaisen kilpailun puristuksessa? Lisääntyvätkö kauppakuolemat ja kaupan alan työttömyys, tuleeko tavarataloista verkkokaupan noutopisteitä?

Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan kauppa elää murrosaikaa.

– Kukaan ei voi tietää, miten tässä käy, hän sanoo Taloussanomille.

Kurjenojan mukaan kotimainen kauppa kärsii Suomen veropolitiikasta, joka heikentää kykyä kilpailla ulkomaisten verkkokauppiaiden kanssa.

– Kysymys ei ole ainoastaan arvonlisäverosta, vaan muutkin verot kuten valmisteverot ja bensaverotus vaikuttavat. Kauppa maksaa myös korkeampaa sähköveroa.

Hintakilpailukyky ei ole ainut tekijä. Kaupalla olisi myös peiliin katsomista. Verkkokauppa kun ei ole pelkästään uhka, vaan myös mahdollisuus.

– Suomalainen kauppa on ollut hidas siirtymään verkkoon, Kurjenoja myöntää.

Verkkokaupassa kotimaiselle kaupalle avautuisi mahdollisuus tavoitella asiakkaita myös Suomen rajojen ulkopuolella. Kovin moni kotimainen verkkokauppa ei ole kuitenkaan ulkomaille tähynnyt.

Kilpailukyvyn lisäksi syy löytyy myös historiasta. Kurjenojan mukaan esimerkiksi brittiläiset ja saksalaiset kaupat ovat tottuneet jo vanhastaan myymään tuotteitaan muihinkin maihin, jolloin kansainvälisen verkkokaupan pystyttäminen on ollut helppoa. Suomessa kauppa on usein operoinut vain omalla paikkakunnallaan.

Hyvänä esimerkkinä kansainvälistymisestä Kurjenoja mainitsee Hong Kong -ketjun verkkokaupan, joka on erikoistunut kalastustuotteisiin.

– He ovat jo Ruotsissa ja nyt myös laajentumassa Venäjälle, hän sanoo.

Yksi mahdollisuus kotimaisille toimijoille olisikin erikoistuminen ja mahdollisimman laaja-alainen valikoima siinä tuoteryhmässä, mihin on erikoistuttu.

– Se, että verkkokauppa olisi kivijalkakaupan supistettu kopio, ei ole kovin potentiaalinen vaihtoehto.

Perinteinen kauppa hakee tulevaisuuteensa ratkaisuja esimerkiksi monikanavaisuudesta: tuotetta voi hypistellä kivijalkakaupassa, tehdä hintavertailuja mobiilisovelluksella ja käyttää verkkokauppaa apuna tiedonhaussa. Ostaa voi missä tahansa näistä kanavista.

Anttila uudisti
verkkokauppansa


Esimerkki kotimaisen kaupan hankaluuksista ja mahdollisuuksista on Keskon omistama tavaratalo Anttila. Se on kärsinyt yleisestä taloustilanteesta ja kulutuskysynnän heikkenemisestä. Anttilan tulos ennen veroja oli viime vuonna selkeästi tappiolla ja sen liikearvosta tehtiin iso, 23,4 miljoonan euron kertaluonteinen arvonalennus.

Kesko on kertonut, että Anttilan myynti ja bruttokate ovat laskeneet tammi–maaliskuussa. Anttilassa onkin menossa tehostamisohjelma.

Anttila myy juuri sellaisia tuotteita, joita myös suuret eurooppalaiset ja globaalit kilpailijat myyvät kustannustehokkaasti verkkokaupoissaan Suomeen – kuten kulutuselektroniikkaa, vaatteita ja kosmetiikkaa.

– Kehitys- ja muutosvauhti käyttötavarakaupassa on ollut nopeaa. Asiakkaidemme ostokäyttäytyminen muuttuu entistä yksilöllisemmäksi ja kulutus jakaantuu moniin eri kanaviin. Verkosta ostaminen on kasvanut etenkin käyttötavarakaupassa, kertoo Anttilan vt. toimitusjohtaja Ismo Riitala.

Jotta kilpailussa asiakkaista pärjäisi, pitää tehdä muutakin kuin vain leikata kuluja. Anttilassa on lähdetty uudistamaan sekä tavarataloja että Anttilan kahta omaa verkkokauppaa, NetAnttilaa ja Kodin Ykkösen verkkokauppaa. Verkkokaupoissa kasvatetaan Riitalan mukaan voimakkaasti valikoimaa. Lisäksi kaupoista avattiin mobiiliversiot.

– Tänä päivänä kaupan on oltava mukana asiakkaan koko ostotapahtuman ajan siten, että asiakas voi halutessaan hyödyntää sekä verkkopalveluita että tavarataloa ostoksensa suunnittelusta tuotteen käyttöönottoon saakka, Riitala sanoo.

Hänen mukaansa Anttilan tavaratalot ja verkkokauppa ovat nyt entistä tiiviimpi kokonaisuus. Verkkokaupasta ostetut tuotteet voi esimerkiksi halutessaan noutaa tavarataloista.

Monia kotimaisten verkkokauppojen asiakkaita on ärsyttänyt se, että ulkomaisista verkkokaupoista paketit luvataan perille selvästi lyhyemmässä toimitusajassa kuin kotimaisissa kaupoista.

Riitalan mukaan Anttilan verkkokaupan toimitukset ovat nopeutuneet merkittävästi Keravan logistiikkakeskuksen ansiosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    4. 4

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    5. 5

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    6. 6

      Stockmann: tulosvaroitus!

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    8. 8

      Rakennusteollisuus: Asuntoja rakennetaan tuhansia vähemmän kuin viime vuonna

    9. 9

      Vanhus osti kallista kotihoitoa ja jätti perilliset nuolemaan näppejään – lukijat: ”Ahneet sukulaiset tienatkoon itse omat rahansa”

    10. 10

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Stockmann: tulosvaroitus!

    4. 4

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    7. 7

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    8. 8

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    10. 10

      Raakaöljyn hinta ponnasi vuoden huippuun – Syynä Iranin pakotteiden tiukennus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    5. 5

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    6. 6

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    7. 7

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    8. 8

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    9. 9

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    10. 10

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    11. Näytä lisää