Hanakka sähkömarkkinoija jälleen höynäyttämässä?

Turku Energia varoittaa asiakkaitaan harhaanjohtavasta sähkömarkkinoinnista. Valituksia on tullut ainakin Suomen Energiayhtiön ulkoistetusta telemarkkinoinnista. Yhtiö vakuuttaa toimintaperiaatteensa olevan kunnossa.

4.6.2013 19:45 | Päivitetty 4.6.2013 21:02

Sähköyhtiö Turku Energia kertoo saaneensa asiakkailtaan yhteydenottoja harhaanjohtavasta ja epärehellisestä sähkömarkkinoinnista.

Kotitalouksien sähkösopimuksia kaupitelleet puhelinmyyjät ovat kertoneet olevansa Turku Energiasta tai tekevänsä yhtiön kanssa yhteistyötä. Hyönäytyslistalla ovat olleet erityisesti nuoret ja vanhukset.

– Asiakaspalveluun on valitettu Suomen Energiayhtiön markkinoinnista. Puhelujen taustalla ovat energiamyyjät, mahdollisesti markkinointiyhtiöiden kautta, Turku Energian Sähkönmyyntiyksikön johtaja Ari Saukkonen kertoo.

Yhteydenottojen mukaan tarjoukset ovat perustuneet virheellisiin hintavertailuihin. Valituksia on tullut myös tilanteista, joissa kirjallisen tarjouksen pyytäneelle asiakkaalle on lähetetty sitova tilausvahvistus.

Saukkonen painottaa, ettei Turku Energialla ole tällä hetkellä yhteistyösopimuksia alan muiden toimijoiden kanssa.

Suomen Energiayhtiö – hanakka telemarkkinoija

Miko Arola Suomen Energiayhtiöstä vahvistaa, että yhtiö tekee laajamittaista eri yrityksille ulkoistettua telemarkkinointia. Hän kuitenkin kummeksuu väitettä harhaanjohtavasta markkinoinnista.

– Ohjeidemme mukaan myyntitilanteen on oltava yksiselitteisen selvä. Puhelimessa sopimus kerrataan vielä rautalangasta vääntäen. Lisäksi sopimuksessa on 14 vuorokauden harkinta-aika, Arola vakuuttaa.

Arolan mukaan yhtiöllä on tarkat vaatimukset markkinoinnin laadusta. Mikäli väärinkäsityksiä tai harhaanjohtamista tulee ilmi, asiaan puututaan. Sähköä ei markkinoida yli 80-vuotiaille lainkaan puhelimitse.

– Jos Turun alueella on tapahtunut harhaanjohtavaa markkinointia, pääsemme talon sisällä asian jäljille. Tahdomme korjata kaikki väärinkäsitykset.

Useat Turku Energiaan valittaneet asiakkaat kuitenkin kertovat, etteivät ole onnistuneet saamaan yhteyttä Suomen Energiayhtiön asiakaspalveluun.

Epäselvyyttä ollut aiemminkin

Suomen Energiayhtiön toiminnasta on valitettu ensimmäisen kerran vuosia sitten. Turku Energia otti Suomen Energiayhtiön epäselvän hinnoittelun tikunnokkaan jo vuonna 2006.

Myös kuluttajavirastolle on tullut useita valituksia yhtiön epäselvästä telemarkkinoinnista. Asiasta uutisoi viime vuonna Yle. Tuolloin yhtiö tunnusti virheensä markkinoinnissa.

Viikoittain jopa 60 000 puhelinmyyntisoittoa teettävän Suomen Energiayhtiön asiakkaina on tällä hetkellä noin 70 000 suomalaista. 

Arolan mukaan väärinkäsityksiä tulee helposti muutamia, kun markkinointia tehdään isolla volyymilla. Hänestä telemarkkinointi on kuitenkin hyvä toimintatapa, sen kustannustehokkuuden ja asiakasläheisyyden vuoksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?