Töpselistä ladattava Porsche maailmanpelastajille

Porschen pistokehybridiversio Panamera on erikoisen vähäpäästöinen ajokki, mutta sen hankkimiseen pitää kuluttaa paljon hankalasti uusiutuvia pääomia.

2.6.2013 6:14 | Päivitetty 31.5.2013 17:52

Porschen edellinen Panamera-hybridi jäi pienten, tosivarakkaiden ostajaryhmien leluksi.

Nyt yhtiön markkinoille tuoma pistokkeesta ladattava E-Hybrid -malli on Suomessa parikymmentä tuhatta euroa edeltäjäänsä halvempi. Silti runsaan 130 000 euron hinta pitää huolen siitä, ettei näitä tulla näkemään kovin runsaasti täkäläisessä arkiliikenteessä.

Hinnanalennus selittyy E-Hybridin pienemmillä päästöillä, jotka vähentävät Suomen päästöperusteisen autoveron määrää. Entisen Panamera Hybridin CO2-lukema oli 167 grammaa kilometriltä, ja uutuusmallissa määrä on enää 71 grammaa.

Ilta-Sanomien tutustumisajossa ollut Panamera sai kehuja suorituskyvystään. Kiihtyvyys nollasta sataan oli 5,5 sekuntia, mutta kulutuksen pitäisi tehtaan ilmoituksen mukaan pysyä runsaassa kolmessa litrassa sadalla kilometrillä.

Kolmilitraisen V6-bensamoottorin tukena autossa on 70 kW:n sähkömoottori. Meno on hyvin hiljaista, ja pelkkien akkujen voimalla ajaessa Porschen toimintasäde on kolmekymmentä kilometriä.

Kuljettaja voi halutessaan käyttää sähkömoottoria myös lisävoimanlähteenä, eikä pelkästään energiansäästölaitteena.

Normaalien nykyaikaisten hybridiautojen tapaan Panamera vaihtaa sähkömoottorilta bensakoneelle ja takaisin hyvin huomaamattomasti. Suurin havaittava muutos tulee kulloinkin käytössä olevan moottorin äänimaailmasta.

Porsche Panamera E-Hybridiä voi valmistajan mukaan ladata tavallisesta kotiparkkipaikan sähkötolpasta, taajamien latausasemilla sekä teollisuusvirrasta. Auton latauskaapelissa on mukana parikin erilaista töpselivaihtoehtoa.

Porsche Panamera S E-Hybrid

Hinta: 132249 euroaTeho: 333 hv, vääntö 440 NmKulutus: 3,1 l / 100 kmCO2: 71 g/km

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?